X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 26.01.2022 р. № 170/ІПК/99-00-21-03-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення
Підприємства,
щодо особливостей оподаткування ПДВ та податком на прибуток підприємств операцій з безоплатної передачі Підприємством об’єктів житлового фонду (житлових будинків) до комунальної власності об’єднаної територіальної громади, та, керуючись статтею 52 розділу IІПодаткового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 29 березня 2017 року № 204 «Про приватизацію єдиного майнового комплексу ДП «Новопокровський комбінат хлібопродуктів» (далі – Постанова № 204, майно Підприємства було включено до об’єктів приватизації державного майна як єдиний майновий комплекс державного підприємства, але житлові будинки у кількості 10 будівель, які перебувають на балансі, не є складовою частиною визначеного Постановою № 204 єдиного майнового комплексу Підприємства.

Рішенням Новопокровської селищної ради від 20.04.2021 «Про надання згоди на прийняття у комунальну власність Новопокровської селищної ради 10 житлових будинків №№ 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 по вул. Віктора Вєсіча, смт. Новопокровка, які перебувають на балансі ДП «Новопокровський комбінат хлібопродуктів», було надано згоду на передачу зазначених житлових будинків з державної до комунальної власності.

Міністерством аграрної політики та продовольства України 25.10.2021 було затверджено наказ № 301 «Про передачу об’єктів державної власності у комунальну власність», яким визначається порядок передачі безоплатно з державної власності зі сфери управління Міністерства аграрної політики та продовольства України з балансу Підприємства у комунальну власність Новопокровської селищної ради 10 житлових будинків.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу I ПКУ).

Статтею 5 ПКУ визначено, що поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу I ПКУ.

У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ.

Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Частиною другою статті 3 Закону України від 18 січня 2018 року № 2269-VIII «Про приватизацію державного і комунального майна»
(далі – Закон № 2269) встановлено, що дія Закону № 2269 не поширюється на приватизацію об'єктів державного житлового фонду, у тому числі гуртожитків.

Відносини, пов'язані з передачею об'єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, а також об'єктів права комунальної власності у державну власність регулюються Законом України від 03 березня 1998 року № 147/98-ВР «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності» (далі – Закон № 147) (частина перша статті 1 Закону № 147).

Дія Закону № 147 поширюється на об'єкти права державної та комунальної власності, у тому числі передані в безоплатне користування самоврядним установам і організаціям або в оренду (частина перша статті 1 Закону № 147).

 

Щодо особливостей оподаткування ПДВ операцій з безоплатної передачі за рішенням центрального органу виконавчої влади житлових будинків з балансу Підприємства до комунальної власності об’єднаної територіальної громади - неплатника ПДВ.

 

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України, у тому числі операції з безоплатної передачі.

Під постачанням товарів згідно з підпунктами 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду. Постачанням товарів також вважається передача товарів згідно з договором, за яким сплачується комісія (винагорода) за продаж чи купівлю.

При цьому товари - матеріальні та нематеріальні активи, у тому числі земельні ділянки, земельні частки (паї), а також цінні папери та деривативи, що використовуються у будь-яких операціях, крім операцій з їх випуску (емісії) та погашення (підпункт 14.1.244 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).

Підпунктом 14.1.13 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ визначено, що під безоплатно наданими товарами розуміються товари, що надаються згідно з договорами дарування, іншими договорами, за якими не передбачається грошова або інша компенсація вартості таких товарів чи їх повернення, або без укладення таких договорів, а також товари, передані юридичній чи фізичній особі на відповідальне зберігання і використані нею.

Згідно з підпунктом 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ звільняються від оподаткування ПДВ операції з безоплатної передачі в державну власність чи комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст або у їх спільну власність об'єктів усіх форм власності, які перебувають на балансі одного платника податку і передаються на баланс іншого платника податку, якщо такі операції проводяться за рішенням Кабінету Міністрів України, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, прийнятим у межах їх повноважень.

При цьому норми підпункту 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ поширюються також на операції з безоплатної передачі об'єктів з балансу юридичної особи будь-якої форми власності на баланс іншої юридичної особи, яка перебуває в державній або комунальній власності, що проводяться за рішенням органу державної влади України або органу місцевого самоврядування, прийнятим у межах їх повноважень, та за рішенням юридичних осіб, у разі передачі основних засобів інфраструктури залізничного транспорту, незалежно від того, чи є суб'єкти операції платниками податку.

Отже застосування норм підпункту 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ можливе за умови одночасного виконання таких вимог:

передача повинна здійснюватися на безоплатній основі;

операція повинна здійснюватися між двома платниками ПДВ або між двома юридичними особами (у тому числі юридична особа, яка безоплатно отримує відповідний об’єкт, може бути неплатником ПДВ);

передача повинна відбуватися виключно у державну або комунальну власність;

операція повинна здійснюватися на підставі прийнятого відповідного рішення Уряду, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.

При цьому пунктом 198.5 статті 198 розділу V ПКУ визначено, що платник податку зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 розділу V ПКУ, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені ПКУ для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197 розділу V, підрозділу 2 розділу XX ПКУ, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ та операцій, передбачених пункту 197.11 статті 197 розділу V ПКУ).

У разі, якщо товари/послуги, необоротні активи були придбані/виготовленібез податку на додану вартість (у тому числі до дати запровадження справляння ПДВ в Україні (1 січня 1992 року)), то норми пункту 198.5 статті 198 розділу V ПКУ не застосовуються.

Щодо порядку нараховування податку на прибуток підприємств у випадку, коли залишкова вартість об’єктів передачі з державної до комунальної власності житлових будинків, що перебувають на балансі Підприємства

Методику відображення в бухгалтерському обліку активів та операцій, які мають особливий характер, зумовлений правовим статусом державного і комунального майна та законодавчим регулюванням діяльності суб'єктів державного, комунального секторів економіки й управління об'єктами державної власності визначає Положення про порядок бухгалтерського обліку окремих активів та операцій підприємств державного, комунального секторів економіки і господарських організацій, які володіють та/або користуються об'єктами державної, комунальної власності, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 19.12. 2006 № 1213.

Відповідно до підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 розділу ІІІ ПКУ об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями цього Кодексу.

Згідно з пунктом 138.3.2 пункту 138.3 статті 138 розділу ІІІ ПКУ терміни «невиробничі основні засоби», «невиробничі нематеріальні активи» означають відповідно основні засоби, нематеріальні активи, не призначені для використання в господарській діяльності платника податку.

Різниці, які виникають при нарахуванні амортизації необоротних активів визначені статтею 138 розділу ІІІ ПКУ.

Згідно з пунктом 138.1 статті 138 розділу ІІІ ПКУ фінансовий результат до оподаткування збільшується, зокрема, на суму залишкової вартості окремого об'єкта невиробничих основних засобів та/або невиробничих нематеріальних активів, визначеної відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, у разі ліквідації або продажу такого об'єкта.

Відповідно до пункту 138.2 статті 138розділу ІІІ ПКУ фінансовий результат до оподаткування зменшується, зокрема, на суму первісної вартості придбання або виготовлення окремого об'єкта невиробничих основних засобів та/або невиробничих нематеріальних активів та витрат на їх ремонт, реконструкцію, модернізацію або інші поліпшення, у тому числі віднесених до витрат відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, у разі продажу такого об'єкта невиробничих основних засобів та/або нематеріальних активів, але не більше суми доходу (виручки), отриманої від такого продажу.

Таким чином, у разі безоплатної передачі платником податку на прибуток невиробничих основних засобів (житлових будинків) такий платник збільшує фінансовий результат до оподаткування на суму залишкової вартості окремих об’єктів невиробничих основних засобів, визначеної відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку, відповідно до пункту 138.1 статті 138 розділу ІІІ ПКУ. При цьому різниця, передбачена пунктом 138.2 статті 138 розділу ІІІ ПКУщодо зменшення фінансового результату до оподаткування на суму первісної вартості придбання окремого об'єкта невиробничих основних засобів, але не більше суми доходу (виручки), отриманої від продажу відповідного об’єкта невиробничих основних засобів, дорівнюватиме нулю.

Водночас зазначаємо, що відповідно до підпункту 140.5.9 пункту 140.5 статті 140 розділу ІІІ ПКУ фінансовий результат до оподаткування збільшується на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг (крім неприбуткової організації, яка є об'єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об'єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону, та неприбуткових організацій, до яких застосовуються положення підпункту140.5.14 цього пункту), у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.

Отже, у разі безоплатної передачі платником податку на прибуток на баланс об’єднаної територіальної громади, як неприбуткової організації, необоротних активів, платник податку формує різницю на суму вартості таких активів, у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року у разі перебування об’єднаної територіальної громади у Реєстрі неприбуткових установ та організацій на дату такої передачі.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.1 статті 52 розділу ІІ ПКУ).