X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У ХАРКІВСЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 27.01.2022 р. № 193/ІПК/20-40-04-02-14

Головне управління ДПС у Харківській області на звернення Товариства щодо плати за земельну ділянку та керуючись ст. 52 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі – ПКУ) повідомляє.

Товариство поінформувало, що має на праві постійного користування земельну ділянку (державний акт на право постійного користування від 01.10.1999 (далі – Державний акт)) з цільовим призначенням «03.03 для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров’я та соціальної допомоги».

Також Товариство зазначило, що Державний акт не має кадастрового номеру, земельна ділянка не сформована. При цьому в Державному акті визначено цільове призначення земельної ділянки – «для експлуатації та обслуговування цілісного майнового комплексу (лікувальних корпусів та допоміжних будівель)».

Крім того, Товариство повідомило, що має основний вид діяльності – «_86.21 загальна медична практика» та не відноситься до суб’єктів господарювання, зазначених у ст. 92 Земельного кодексу України.

Товариство, являючись безстроковим постійним користувачем земельної ділянки просить надати консультацію чи має право Товариство для визначення земельного податку (далі – Податок) використовувати розмір коригування ставки податку, як для дострокової оренди (60% ставки) та застосовувати ставку річної орендної плати (відсоток від нормативної грошової оцінки) у розмірі 3 відсотків.

Разом з тим, Товариство запитує, чи застосовується пропорційність при визначенні оподаткованих площ, що здаються в оренду та які використовуються для власної господарської діяльності, а також чи являється пільгою для платників єдиного податку їх звільнення від обов’язку сплати земельного податку, а також чи замінюється сплата земельного податку (як і інших податків) податком з обороту.

Згідно з п. 284.1 ст. 284 ПКУ ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території встановлюють органи місцевого самоврядування.

Так, рішенням 11 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 22.02.2017 № 542/17 «Про місцеві податки і збори у місті Харкові» в редакції рішення 23 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 28.11.2018 № 1284/18 (далі – рішення ХМР № 542/17) встановлено ставки земельного податку в залежності від земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено та відносно яких відсутня довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки землі (далі – Оцінка) з урахуванням категорій земельних ділянок, а також окремо запроваджено ставки для земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні та по тих суб’єктах господарювання, що не зазначені у ст. 92 Земельного кодексу України.

Що стосується питання застосування Товариством розміру коригування ставки Податку, як для довгострокової оренди (60 % ставки) повідомляємо, що зазначений показник враховується тільки при визначенні розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові, що передбачено п. 2.5 розділу II Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові, затвердженого рішенням ХМР № 41/08 (далі – Положення) і, відповідно, для обчислення Податку не застосовується.

Товариство не надало інформації про наявність Оцінки та не повідомило про отримання нового витягу з технічної документації про Оцінку, що затверджена по місту Харкову станом на 01.01.2018.

Зважаючи на викладене, Товариство для обчислення своїх податкових зобов’язань має керуватись нормами пп. 1.2.1 п. 1.2 додатку 2 рішення ХМР  542/17.

Зокрема, ставки земельного податку за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб’єктів господарювання, не зазначених у ст. 92 Земельного кодексу України, визначаються за ставками, встановленими рішенням 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 «Про затвердження «Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові» (зі змінами та доповненнями) (далі - рішення ХМР № 41/08), залежно від цільового призначення земельної ділянки та умов її використання без застосування термінів оренди та коефіцієнтів умов використання земельної ділянки (пп. 1.2.1 п. 1.2 додатку 2 до рішення ХМР № 542/17).

Пунктом 2.5 розділу II Положення визначений розмір поточної базової ставки орендної плати при укладанні договорів оренди землі у м. Харкові і становить 8%, крім земель, для яких п.4.1 розділу IV Положення встановлено особливий режим розрахунку орендної плати з урахуванням використання земельної ділянки.

Відносно платників, у яких відсутня довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, ставка Податку за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб’єктів господарювання, не зазначених у ст. 92 Земельного кодексу України, становить 12 відсотків від добутку базової вартості одного квадратного метра земель міста Харкова, помноженої на коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо) (Кф), та на зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони) (Км2), за 1 квадратний метр бази оподаткування (пп. 1.2.1 п. 1.2 додатку 2 до рішення ХМР № 542/17).

Відповідно до ст. 796 Цивільного кодексу України одночасно з правом найму будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини) наймачеві надається право користування земельною ділянкою, на якій вони знаходяться, а також право користування земельною ділянкою, яка прилягає до будівлі або споруди, у розмірі, необхідному для досягнення мети найму. У договорі найму сторони можуть визначити розмір земельної ділянки, яка передається наймачеві. Якщо розмір земельної ділянки у договорі не визначений, наймачеві надається право користування усією земельною ділянкою, якою володів наймодавець.

Звільнення, що передбачене пп. 4 п. 297.1 ст. 297 ПКУ, поширюється виключно на площу або частку земельної ділянки, що використовується Товариством для провадження своєї господарської діяльності (крім діяльності з надання земельних ділянок та/або нерухомого майна, що знаходиться на таких земельних ділянках, в оренду (найм, позичку)).

Спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених п. 297.1 ст. 297 ПКУ, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених гл. 1 р. XIV ПКУ, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності (п. 291.2 ст. 291 ПКУ).

При застосуванні норми пп. 4 п. 297.1 ст. 297 ПКУ для обчислення податкових зобов'язань із земельного податку суб'єкти господарювання, що обрали спрощену систему оподаткування, повинні враховувати правову позицію, викладену Верховним Судом у постанові від 21.05.2020 у справі № 826/10983/18 в частині того, що спрощена система оподаткування не звільняє суб'єкта господарювання від виконання податкових зобов'язань зі сплати податків, встановлених у п. 297.1 ст. 297 ПКУ, а запроваджує інші умови, порядок та механізм їх сплати, а також встановлює можливість відновлення їх сплати на загальних підставах у разі недотримання умов оподаткування за спрощеною системою.

Отже, платники єдиного податку в першу чергу звільняються від обов’язку подання податкової звітності та в подальшому від нарахування та сплати відповідних податків.

Вищезазначене звільнення не передбачено нормами ст. 282, 283 ПКУ, в зв’язку з чим несплата земельного податку не вважається пільгою для платників єдиного податку.

Оскільки, платники єдиного податку взагалі не подають податкову звітність і не обчислюють суму пільги, це ще раз підтверджує факт того, що несплата земельного податку являється лише заміною сплати окремих податків і зборів, встановлених п. 297.1 ст. 297 ПКУ, на сплату єдиного податку.

У відповідності до п. 52.2 ст. 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.