Державна податкова служба України, відповідно до ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) розглянула звернення Товариства про надання індивідуальної податкової консультації і повідомляє наступне.
У зверненні Товариство зазначає, що планує купувати, розливати та продавати на митній території України пальне.
Пальне планує купувати виключно у споживчій тарі ємністю200 літрів (металева бочка) та 1000 літрів (полімерна ємність ІВС-контейнер/єврокуб) та, здійснювати розлив цього пального у споживчу тару ємністю до 5 літрів (включно), та по мірі отримання замовлень здійснювати реалізацію в тій самій споживчій тарі ємністю до 5 літрів (включно).
Розлив пального із споживчої тари 1000 літрів або 200 літрів буде здійснюватися в рамках однієї доби. Тобто, фактично, в рамках однієї доби пальнеіз споживчої тари 1000 літрів або 200 літрів буде переміщатися в приміщення, де буде здійснюватися розлив цього пального в споживчу тару до 5 літрів(включно), і на складі зберігатиметься вже пальне в споживчій тарі до 5 літрів(включно).
Враховуючи вищезазначене, Товариство запитує:
як відпуск пального наливом, чи необхідно буде в такому випадку обладнувати витратомірами-лічильниками споживчу тару 1000 літрів або 200 літрів, чи
як реалізація пального, що отримується та реалізується виключно у споживчій тарі без зміни розфасовки відповідно до абзацу третього п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Кодексу, та відповідно, в такому випадку не потрібно буде обладнувати витратомірами-лічильниками споживчу тару 1000 літрів або 200 літрів?
До запитань 1 та 2.
Відповідно до п.п. 14.1.281 п. 14.1 ст. 14 Кодексу виробництво підакцизних товарів (продукції) - технологічний процес, в тому числі змішування, здійснення якого внаслідок зміни форми, властивостей або складу сировини, напівфабрикатів або готової продукції призводить до отримання підакцизних товарів (продукції, у тому числі сировини), надання таким товарам інших властивостей, що призводить або не призводить до збільшення обсягів таких товарів.
Підпунктом 14.1.145 п. 14.1 ст. 14 Кодексу визначено, що підакцизні товари (продукція) це товари за кодами згідно з УКТ ЗЕД, на які Кодексом встановлено ставки акцизного податку.
Термін "пальне" вживається в Законі № 481 у значенні, наведеному в Кодексі, а виробництво пального - діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші, в результаті якої отримується пальне або інші продукти переробки (ст. 1 Закону № 481).
Згідно із п.п. 14.1.1411 п. 14.1 ст. 14 Кодексу пальне – нафтопродукти, скраплений газ, паливо моторне альтернативне, паливо моторне сумішеве, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, інші товари, зазначені у п.п. 215.3.4 п. 215.3 ст. 215 Кодексу.
Реалізація, зокрема пального для цілей розділу VI цього Кодексу - будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу / акцизного складу пересувного:
до акцизного складу;
до акцизного складу пересувного;
для власного споживання чи промислової переробки;
будь-яким іншим особам.
Не вважаються реалізацією пального операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України, зокрема у споживчій тарі ємністю до 5 літрів (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками ( п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Відповідно до п.п. 14.1. 6 п. 14.1 ст. 14 Кодексу акцизний склад, зокрема - це приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.
Згідно з п.п. 14.1.224 п. 14.1 ст. 14 Кодексу розпорядник акцизного складу - платник акцизного податку, який здійснює виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізацію пального на акцизному складі та має документи, що підтверджують право власності або користування приміщеннями та/або територією, що відносяться до акцизного складу.
Особи, які підпадають під визначення розпорядника акцизного складу підлягають обов’язковій реєстрації платниками акцизного податку з реалізації пального та зобов’язані зареєструвати усі акцизні склади у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
Згідно з п.п. 212.1.15 п. 212.1 ст. 212 Кодексу платником акцизного податку є, зокрема, але не виключно, особа (у тому числі юридична особа, що веде облік результатів діяльності за договором про спільну діяльність без створення юридичної особи), постійне представництво, які реалізують пальне.
Таким чином, Товариство яке здійснює розлив із тари 1000 (200) літрів у тару до 5 літрів (включно) є платником акцизного податку у розумінні норм Кодексу у якості: - особи, яка здійснила розлив пального у споживчу тару ємністю до 5 літрів; - особи, яка здійснює реалізацію пального, а також розпорядником акцизного складу на якому відбувається такий розлив.
Отже, особа, яка здійснює операції з розливу пального з ємностей 1000 та 200 літрів в споживчу тару до 5 літрів та реалізації такого пального, підлягає обов’язковій реєстрації платником акцизного податку та зобов’язана:
зареєструвати усі акцизні склади у системі електронного адміністрування реалізації пального;
складати акцизні накладні та реєструвати їх в Єдиному реєстрі акцизних накладних (далі – ЄРАН) - у випадках, передбачених п. 231.1 ст. 231 Кодексу.
Згідно з підпунктом 230.1.2 пункту 230.1 статті 230 Кодексу, акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками рівня таких товарів (продукції) у резервуарі, а для скрапленого газу (пропану або суміші пропану з бутаном), інших газів, бутану, ізобутану за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2711 12 11 00, 2711 12 19 00, 2711 12 91 00, 2711 12 93 00, 2711 12 94 00, 2711 12 97 00, 2711 13 10 00, 2711 13 30 00, 2711 13 91 00, 2711 13 97 00, 2711 14 00 00, 2711 19 00 00, 2901 10 00 10 - також можуть бути обладнані пристроями для вимірювання рівня або відсотка пального у резервуарі (далі – рівнемір-лічильник) на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі.
Акцизні склади, на яких здійснюються виключно зберігання та реалізація пального, що отримується та реалізується виключно у споживчій тарі без зміни розфасовки, а також скрапленого газу природного, бензолу, метанолу, не обладнуються витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками.
Платники податку – розпорядники акцизних складів зобов’язані зареєструвати усі розташовані на акцизних складах резервуари, введені в експлуатацію, витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники у розрізі акцизних складів – в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі.
Порядок ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі, передачі облікових даних з них електронними засобами зв’язку до контролюючих органів встановлюється Кабінетом Міністрів України (п.п. 230.1.4 п. 230.1 ст. 230 Кодексу).
Порядок ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі, передачі облікових даних з них електронними засобами зв'язку до контролюючих органів, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 22.11.2017 № 891 (далі – Порядок № 891).
Відповідно до п. 2 Порядку № 891, резервуар - законодавчо регульований засіб вимірювальної техніки у вигляді стаціонарної споруди або ємності, який призначений для здійснення операцій з обігу пального та його зберігання та для якого встановлена залежність його місткості від абсолютної висоти рівня пального в резервуарі, що оформлено у вигляді градуювальної таблиці.
Отже, до них не відносяться бочки, які не є ємностями, і не відповідають критеріям резервуарів.
До запитань 3 та 6.
Відповідно до п. 231.1 ст. 231 Кодексу, платник податку при реалізації пального зобов’язаний скласти в електронній формі акцизну накладну, за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД реалізованого пального, та зареєструвати її в ЄРАН з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи.
Згідно із п. 231.3 ст. 231 Кодексу акцизна накладна складається платником податку в день реалізації пального при кожній повній або частковій операції з реалізації пального, тобто фізичному відпуску з акцизного складу, акцизного складу пересувного.
Особа, яка реалізує пальне, зобов’язана скласти акцизну накладну в одному примірнику у разі реалізації пального, зокрема, з акцизного складу у споживчій тарі ємністю до 5 літрів (включно);
Особа, яка склала акцизну накладну в одному примірнику, зобов’язана зареєструвати таку акцизну накладну в ЄРАН.
Особа, яка здійснює розлив пального у споживчу тару ємністю до 5 літрів (включно) (за вищеописаних умов – Товариство), зокрема зобов’язані скласти акцизну накладну на обсяги такого пального у одному примірнику.
Порядок заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового затверджений наказом Міністерства фінансів України від 27.11.2020 № 729 (далі - Порядок).
Особливості складання акцизної накладної форми "П" та порядок її заповнення визначено в розділі II Порядку.
Так, згідно із пунктом 4 розділу II Порядку у верхній лівій частині акцизної накладної у полі «Коди операцій для складання в одному примірнику»
зазначається, цифровий код операції для акцизної накладної, яка складається в одному примірнику, в залежності від того кому реалізовується пальне, зокрема:
"5" - при здійсненні фізичного відпуску (відвантаження) пального в споживчій тарі ємністю до 5 літрів (включно) виробником або особою, яка здійснила розлив пального у таку тару, для подальшого вивезення (експорту) пального у такій тарі за межі митної території України.
У відповідному рядку у полі «Напрям використання» зазначається ознака щодо напрямів використання пального, зокрема, "1" - реалізація пального в споживчій тарі ємністю до 5 літрів (включно) виробником або особою, яка здійснила розлив пального у таку тару.
Відповідно до пункту 8 розділу II Порядку у рядку акцизної накладної «Особа - отримувач пального» зазначаються реквізити особи - суб'єкта господарювання - отримувача пального:
для юридичної особи та постійного представництва - її повне або скорочене найменування та код ЄДРПОУ;
для фізичної особи - прізвище, ім'я, по батькові та реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (серія та номер паспорта зазначаються фізичними особами - підприємцями, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта);
для юридичних осіб, які уповноважені на ведення обліку діяльності за договорами про спільну діяльність без утворення юридичної особи та є відповідальними за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання договорів: назва договору, найменування уповноваженої особи та реєстраційний обліковий номер, наданий такій особі під час взяття на облік договору згідно з пунктом 63.6 статті 63 та пунктом 64.6 статті 64 глави 5 розділу II Кодексу.
Отже, акцизна накладна складається Товариством в одному примірнику в день реалізації пального у споживчій тарі ємністю до 5 літрів та реєструється в ЄРАН.
Слід зазначити, що до звернення Товариства не надано будь-яких первинних документів, що фіксують факти здійснення господарських операцій, сертифікатів відповідності на товар, відповідно надати ґрунтовну відповідь на порушені питання не видається можливим.
Пунктом 528 підрозділу 10 розділу XX Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема статтями 52 і 53 розділу II Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |