X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У ЗАПОРІЗЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 10.02.2022 р. № 325/ІПК/08-01-07-09-13

Головне управління Державної податкової служби у Запорізькій області розглянуло звернення   ФОП (далі - Підприємець) про надання індивідуальної податкової консультації стосовно застосування реєстратора розрахункових операцій та/або програмного реєстратора розрахункових операцій (далі РРО та/або ПРРО),  що надійшло листом,  та в порядку ст. 52 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (із змінами та доповненнями) (далі – ПКУ) повідомляє наступне.

Відповідно до запиту Підприємець є платником єдиного податку 2-ї групи, займається роздрібною торгівлею інструментами через  інтернет -магазин (основний КВЕД 47.91 Роздрiбнаторгiвля, що здiйснюєтьсяфiрмами поштового замовлення або через мережу Iнтернет). Обсяг доходу за 2020 рік не перевищував 1 млн.грн. Обсяг доходу за 2021 рік не перевищує 1 320 тис.грн. Обсяг доходу за 2022 рік планується приблизно 3 млн.грн, планується обов’язкове встановлення РРО з 01.01.2022 р.

Продаж даної групи товарів здійснюється шляхом попередньої оплати від покупців фізичних осіб на реквізити нашого розрахункового рахунку в форматі i-ban, та шляхом отримання оплат на карту-ключ до рахунку.

При цьому в діяльності не здійснюється торгівля технічно складними побутовими товарами, що підлягають ремонту, не здійснюється торгівля лікарськими засобами та виробами медичного призначення, немає реалізації ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів і т.п.

Питання № 1. Чи повинні ми застосовувати ПРРО, якщо отримуємо оплату від покупців фізичних осіб на реквізити нашого розрахункового рахунку в форматі i-ban, при чому в виписці банку вхідні платежі матимуть  наступний вигляд: номер рахунку ХХХХХХХХХХ , ЄДРПОУ ХХХХХХХХХХ, ПІБ, чи є даний вид платежу розрахунковою операцією.

Питання № 2. Чи повинні ми застосовувати ПРРО, якщо отримуємо оплату від покупців фізичних осіб на реквізити нашої картки-ключ до рахунку, при чому в виписці банку вхідні платежі матимуть  наступний вигляд: номер рахунку ХХХХХХХХХХ, ЄДРПОУ ХХХХХХХХХХ, ПІБ, чи є даний вид платежу розрахунковою операцією та чи виникає необхідність в даному випадку застосовувати ПРРО.

Згідно із статтею 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень, та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до вимог статті 21 ПКУ посадові та службові особи контролюючих органів зобов'язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами.

Згідно з пп. 14.1.172¹ п. 14.1 ст. 14 ПКУ індивідуальна податкова консультація - роз'яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій.

При цьому наголошуємо, що контролюючий орган надає відповідь на звернення (листи, запити) платників податків відповідно до вимог чинного законодавства на дату отримання звернення.

З урахуванням того, що питання 1 та 2 Підприємця за своєю суттю є пов’язаними, вважаємо за необхідне надати відповідь на питання 1 та 2 одночасно.

Правові засади застосування РРО та/або програмні РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлені Законом України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (далі - Закон № 265). Дія його поширюється на усіх суб'єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Відповідно до преамбули цього Закону встановлення норм щодо незастосування РРО та/або ПРРО у інших законах, крім Кодексу, не допускається.

Статтею 3 Закону N 265 передбачено, що суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов'язані проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу ПРРО зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок.

Відповідно до визначень, наведених у статті 2 Закону № 265, розрахункова операція - це приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

Законодавство України ототожнює готівкові розрахункові операції з розрахунковими операціями, здійсненими за допомогою POS-терміналів та платіжних сервісів, що використовують реквізити платіжних карток банківських установ в мережі Інтернет, які проводяться суб'єктами господарювання всіх форм власності, у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг.

Слід зазначити, що дія Закону № 265 однаково розповсюджується як на готівкові так і на безготівкові розрахункові операції, що здійснюються суб’єктами господарювання.

Обов’язок суб’єкта господарювання застосовувати РРО/програмні РРО при отриманні оплати за товари (послуги) залежить не від форми оплати, а виникає відповідно до способу її здійснення.

У випадку якщо товар оплачується споживачем за допомогою реквізитів електронного платіжного засобу (далі – ЕПЗ), то кошти на рахунок продавця будуть надходити від еквайра, а не з розрахункового рахунку держателя ЕПЗ. При цьому еквайр самостійно визначає порядок обліку торговців, з якими він має укладені договори.

При оплаті споживачем замовлення онлайн шляхом перерахування оплати за реквізитами картки продавця, не залежно від способу здійснення такої операції, така операція буде вважатися розрахунковою у розумінні Закону № 265 і потребуватиме застосування РРО/програмного РРО та створення відповідного розрахункового документа у розумінні Закону № 265.

При здійсненні розрахунків споживачем виключно через установу банку, шляхом перерахування коштів із розрахункового рахунку на розрахункових рахунок продавця (IBAN, он-лайн банкінг) або безпосереднє внесення готівки через касу банку для подальшого перерахування на розрахунковий рахунок продавця, а також використання платіжного терміналу та/або ПТКС, який належить банку), застосування РРО та/або ПРРО для суб’єкта господарювання, який є отримувачем коштів, не є обов’язковим.

Враховуючи викладене, повідомляємо, що якщо товар оплачується споживачем за допомогою реквізитів електронного платіжного засобу така операція буде вважатися розрахунковою у розумінні Закону № 265 і потребуватиме застосування РРО/програмного РРО. В разі оплати споживачем за товар на реквізити розрахункового рахунку Підприємця в форматі IBAN застосування РРО та/або ПРРО для суб’єкта господарювання, який є отримувачем коштів, не є обов’язковим.

Водночас повідомляємо, що відповідно до п. 52.2 ст. 52 ПКУ, індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.