X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 10.02.2022 р. № 320/ІПК/99-00-07-05-02-06

Державна податкова служба України розглянула запит Товариства щодо надання податкової консультації та в порядку статті 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) повідомляє.

Як зазначено у зверненні, у ТОВ виникла практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації наступних питань:

  1. Чи стосується пункт 2 статті 226 Податкового кодексу України місць продажу алкогольних напоїв на розлив?
  2. Яким чином зберігати цілісність акцизних марок на алкоголь при продажу на розлив?
  3. Яким чином зберігати цілісність акцизних марок на алкоголь та тютюн при використанні підакцизних товарів у технологічному процесі виготовлення напоїв та кальянів?
  4. Чи стосується  вимога щодо наявності штрих-кодів у чеках РРО при продажу підакцизного алкоголю на розлив?
  5. Чи може бути декілька однакових штрих-кодів у різних чеках РРО при продажу підакцизного товару?
  6. Який штрих-код необхідно використовувати у чеках РРО при продажу суміші декількох видів алкоголю у вигляді коктелю?

Правовідносини у цій сфері регулюються Законом України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон
№ 265) та Законом України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного
і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин що використовується в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 481),
із наступними змінами і доповненнями.

Щодо питання 1

Пунктом 2 статті 226 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) передбачено, що наявність наклеєної в установленому порядку марки акцизного податку встановленого зразка на пляшці (упаковці) алкогольного напою, пачці (упаковці) тютюнового виробу чи ємності (упаковці) з рідиною, що використовується в електронних сигаретах, є однією з умов для ввезення на митну територію України і продажу таких товарів споживачам, а також підтвердженням сплати податку та легальності ввезення товарів.

Отже, спосіб продажу алкогольних напоїв ( в т.ч. в місцях продажу на розлив) не відміняє обов’язок продажу алкогольних напоїв маркованими марками акцизного податку.

Щодо питання 2 та 3

Відповідно до пункту 1 статті 226 Кодексу у разі виробництва на митній території України алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, чи ввезення таких товарів на митну територію України платники податку зобов'язані забезпечити їх маркування марками встановленого зразка у такий спосіб, щоб марка акцизного податку розривалася під час відкупорювання (розкривання) товару.

Відповідно до пункту 21 Постанови № 1251 для прикріплення марок використовується клей (дисперсійний, дескрин тощо), який не дає змоги зняти їх з виробів без пошкодження, у тому числі під час відкупорювання (розкривання) товару, і змивається у разі потреби в митті пляшок для повторного їх використання.

Так, платник податків, відповідно до Кодексу, в частині маркування алкогольних напоїв у разі виробництва чи ввезення алкогольних напоїв, зобов’язаний забезпечити їх маркування марками встановленого зразка у такий спосіб, щоб марка акцизного податку розривалася під час відкупорювання (розкривання) товару. Тобто, розірвання марки акцизного податку встановленого зразку є обов’язковою умовою при відкупорюванні пляшки.

При здійснені роздрібної торгівлі алкогольними напоями на розлив, зокрема коктейлями, Законами № 265, № 481 та Постановою № 1251 не передбачено заходів щодо поводження з марками акцизного податку, зокрема зберігання залишків марок акцизного податку при відкритті/відкупорюванні пляшки.

Щодо питання 4,5 та 6

Статтею 8 Закону № 265 передбачено, що форма, зміст розрахункових документів, порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, а також форма та порядок подання звітності, пов’язаної із застосуванням РРО або програмних РРО (далі – ПРРО) чи використанням розрахункових книжок, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до пункту 1 розділу I Положення № 13, визначено, що форми і зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, які в обов’язковому порядку мають надаватися особам, які отримують або повертають товар, отримують послуги або відмовляються від них, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням інтернету, при здійсненні розрахунків суб’єктами господарювання для підтвердження факту, зокрема: продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів у сфері торгівлі, ресторанного господарства та послуг; здійснення операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, якщо такі операції виконуються не в касах банків; здійснення операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, мають відповідати його вимогам.

З метою посилення контролю за виробництвом та обігом алкогольних напоїв, залучення громадськості до такого контролю, зменшення можливості продажу контрафактного алкоголю постановами Кабінету Міністрів України від 12.02.2020 № 74 № «Деякі  питання маркування алкогольних напоїв» та      № 97 «Про внесення змін до Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів» запроваджено марку акцизного податку нового зразка для маркування алкогольних напоїв.

Одними із обов’язкових реквізитів марки акцизного податку нового зразка для маркування алкогольних напоїв є штрих-код та QR-код, які містять інформацію про серію та номер марки.

Наказом Міністерства фінансів України від 08.06.2021 № 329 «Про затвердження Змін до Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів» (далі – наказ № 329), який набрав чинності 01 липня 2021 року, внесено зміни до форми фіскального касового чеку на товари (послуги) та фіскального касового чеку видачі коштів і доповнено їх новим реквізитом – «цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої», який зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством (рядок 9).

Також, пунктом 3 розділу ІІ Положення № 13 передбачено, що рядки чека повторюються відповідно до кількості різних найменувань товарів (послуг), які оплачені за одним касовим чеком.

Законом України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» визначено, що одним з обов’язкових реквізитів первинних документів є зміст, обсяг та одиниця виміру господарської операції. Для товарів це буде їх найменування, кількість та їх одиниця виміру.

Отже, для підакцизної групи товарів встановлено особливий режим програмування, який не передбачає можливості використовувати назву однорідної групи (горілка, вино, сигарети, тощо), а вимагає зазначати в чеках РРО/ПРРО, які супроводжують продаж таких товарів, саме найменування конкретної одиниці підакцизного товару, з обов’язковим відображенням в таких чеках, окрім найменування, їх УКТ ЗЕД, ціни та кількості, у тому числі відображення реквізитів марки акцизного податку методом ручного введення (для РРО, що не можуть бути доопрацьовані або використовуються без сканеру) або сканування штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої.

Як вже зазначалось, цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку для алкогольних напоїв містить в собі лише інформацію про її реквізити, якою такі напої марковані. В свою чергу реквізити марки акцизного податку складаються з її серії та номеру та мають бути відображені в розрахунковому документі (фіскальному чеку), який свідчить про їх продаж, разом з назвою, ціною та фактичним об’ємом (кількістю) проданого алкогольного напою.

У разі, як приклад, якщо клієнт купує коктейль «111111» у складі якого горілка «Аbsolut» 0,04 л, маркована маркою акцизного податку AAYY0001, та шоколадний лікер «Baileys», маркований маркою акцизного податку AAYY0002 - 0,03 л, то відображення у фіскальному чеку, при першому відкритті алкогольних напоїв, має вигляд: 

2208906900

Коктейль «111111» 

1*150 = 150,0

Акцизні марки: AAYY0001 AAYY0002

Враховуючи вищевикладене, при програмуванні алкогольної продукції, що використовується у приготуванні коктейлів (продажу алкоголю на розлив), слід забезпечити введення даних/сканування марки акцизного податку для відображення її реквізитів у розрахунковому документі при її відкупорюванні, в межах першого відкриття (відкорковування, відкупорювання) для приготування першої порції коктейлю або продажу на розлив.

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.