X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У ТЕРНОПІЛЬСЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 16.05.2022 р. № 521/ІПК/19-00-07-04-10

Головне управління ДПС у Тернопільській області (далі – ГУ ДПС у області) за розглядом звернення       щодо можливості використання РРО, який не може бути доопрацьований за технічними можливостями для відображення необхідних реквізитів у фіскальних чеках та керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ  Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI із змінами та доповненнями (далі – Кодекс), у межах повноважень повідомляє таке.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що практична необхідність податкової консультації пов’язана зі складністю застосування Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995             № 265/95-ВР та Наказу Міністерства фінансів України «Про затвердження Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів» від 21.01.2016р. №13 та полягає у необхідності формування чіткого розуміння обсягу податкових обов’язків, що виникають у певних ситуаціях.

Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. Чи може бути використаний РРО після 01.10.2021, якщо не може бути доопрацьований за технічними властивостями для відображення необхідних реквізитів касових чеків?
  2. Чи потрібно купувати та реєструвати новий РРО?
  3. Чи існують підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій?

Щодо питання 1 та 2

Правовідносини у цій сфері регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 року №2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – Кодекс), Законом України від 06 липня 1995 року №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» із змінами і доповненнями (далі – Закон №265).

Відповідно до положень статті 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, згідно з якими ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством, а органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові засади застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначає Закон України від 06 липня 1995 року
№ 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265). Його дія поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Статтею 8 Закону № 265 передбачено, що форма, зміст розрахункових документів, порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, а також форма та порядок подання звітності, пов’язаної із застосуванням РРО та/або програмних РРО чи використанням розрахункових книжок, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до п. 1 розділу I Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13 (далі – Положення № 13), визначено, що форми і зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, які в обов’язковому порядку мають надаватися  особам, які отримують або повертають товар, отримують послуги або відмовляються від них, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням інтернету, при здійсненні розрахунків суб’єктами господарювання для підтвердження факту: продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів у сфері торгівлі, ресторанного господарства та послуг; здійснення операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, якщо такі операції виконуються не в касах банків; здійснення операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, мають відповідати його вимогам.

Наказом № 329 було внесено зміни до Положення про форму і зміст розрахункових документів, які передбачають відображення у касових чеках значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої.

Відповідно до абзаців другого і третього п. 2 Наказу № 329:

до 01 жовтня 2021 року вимоги до форми і змісту розрахункових документів в частині цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої не поширюються на розрахункові документи, що створюються РРО, версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій до дня набрання чинності цим наказом;

до 01 жовтня 2021 року РРО, версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій, за наявності технічних можливостей мають бути доопрацьовані їх виробниками (постачальниками) відповідно до статті 12 Закону № 265 з метою забезпечення можливості виконання всіх вимог до форми і змісту розрахункових документів, відповідно до цього наказу.

Абзацом третім ст. 12 Закону № 265 передбачено, що не підлягають виключенню з Державного реєстру моделі РРО, що раніше пройшли первинну реєстрацію та використовуються суб'єктом господарювання, до закінчення строку їх служби (строку, протягом якого виробник (постачальник) гарантує працездатність таких реєстраторів, у тому числі комплектувальних виробів та їх складових частин, збереження інформації у фіскальній пам'яті, за умови дотримання користувачем вимог експлуатаційних документів). Строк між первинною реєстрацією РРО та датою їх виключення з Державного реєстру не може становити менше семи років. У разі зміни законодавчих вимог до використання РРО виробник (постачальник) зобов'язаний, за наявності технічних можливостей, здійснити доопрацювання РРО.

Обов’язок виробника (постачальника) доопрацювати РРО у разі наявності технічної можливості окрім ст. 12 Закону № 265 передбачено також п. 44 Порядку технічного обслуговування та ремонту реєстраторів розрахункових операцій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №601 від 12.05.2004 року.

Тому, з метою недопущення непорозумінь з контролюючими органами та у випадку отримання відмови (інформації) від акредитованого центра сервісного обслуговування (далі – ЦСО) про неможливість доопрацювання належної суб’єкту господарювання касової техніки, ДПС рекомендує звернутись до такого ЦСО з проханням надати письмове підтвердження такого факту по кожному екземпляру РРО.

У разі підтвердження відсутності технічної можливості доопрацювання РРО, версії внутрішнього програмного забезпечення яких були включені до Державного реєстру та які перебували на обліку в контролюючих органах, до набрання чинності Наказом № 329, суб’єкт господарювання може використовувати їх при продажу товарів, робіт, послуг протягом семирічного терміну від первинної реєстрації.

В той же час, у зв’язку з внесенням змін до порядку проведення розрахунків, які визначені ст. 3 Закону № 265, та виникненням обов’язку у платників податків відображати реквізити марок акцизного податку на алкогольні напої у розрахункових документах, застосування суб’єктом господарювання РРО, які мали бути, але не були доопрацьовані, при продажу алкогольних напоїв, буде призводити до формування та видачі невідповідних розрахункових документів.

Щодо питання 3

Згідно статті 17 Закону № 265 передбачені штрафні (фінансові санкції) за  порушення вимог цього Закону до суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги) в частині відсутності в касових чеках обов’язкових реквізитів.

Зокрема:

100 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вперше;

 150 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим      пунктом, товарів (робіт, послуг) - за кожне наступне вчинене порушення;

- триста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі проведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій без використання режиму програмування найменування кожного підакцизного товару із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, ціни товару та обліку його кількості.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).