X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У СУМСЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 09.01.2023 р. № 19/ІПК/18-28-07-07-07

Головне управління ДПС у Сумській області розглянуло звернення фізичної                  особи-підприємця […] (далі за текстом - Підприємець) від […] (вх. […] від […]) про надання індивідуальної податкової консультації щодо необхідності ведення книги обліку розрахункових операцій при перевезенні пасажирів на автомобільному транспорті та в порядку статті 52 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI                        (з наступними змінами та доповненнями) (далі за текстом - Кодекс) повідомляє таке.

Відповідно до інформаційних баз даних державної податкової служби України                   Підприємець перебуває на спрощеній системі оподаткування (платник єдиного податку третьої групи без ПДВ), основним видом діяльності якого визначено КВЕД _49.39 Iнший пасажирський наземний транспорт, н.в.i.у.

Підприємець звертається з проханням надати роз’яснення щодо необхідності обов’язкового ведення книги обліку розрахункових операцій при перевезенні пасажирів на автомобільному транспорті, у разі реалізації квитків відповідно до пункту 4 статті 9 Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (з наступними змінами та доповненнями) (далі за текстом - Закон № 265).

Згідно з підпунктом 14.1.172¹ пункту 14.1 статті 14 Кодексу індивідуальна податкова консультація - роз’яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій.

При цьому наголошуємо, що контролюючий орган надає відповідь на звернення (листи, запити) платників податків відповідно до вимог чинного законодавства на дату отримання звернення.

Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначає Закон № 265. Його дія поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Встановлення норм щодо незастосування реєстраторів розрахункових операцій у інших законах, крім Податкового кодексу України, не допускається.

Відповідно до пункту 296.10 статті 296 Кодексу реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій не застосовуються платниками єдиного податку першої групи.

Статтею 2 Закону № 265 визначено, що розрахунковий документ - документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, отримання (повернення) коштів, торгівлю валютними цінностями в готівковій формі, створений в паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) у випадках, передбачених цим Законом, зареєстрованим у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій, чи заповнений вручну.

Відповідно до пунктів 1 та 2 статті 3 Закону № 265 суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов’язані:

проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні реєстратори розрахункових операцій зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок;

надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї реєстратора розрахункових операцій чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).

Згідно з пунктом 4 статті 9 Закону № 265 реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій та розрахункові книжки не застосовуються, зокрема при продажу проїзних і перевізних документів на автомобільному транспорті з видачею талонів, квитанцій, квитків з нанесеними друкарським способом серією, номером та  номінальною вартістю.

Порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 14 червня 2016 року               № 547, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05 липня 2016 року за                            № 920/29050 (з наступними змінами та поповненнями) (далі за текстом - Порядок № 547).

Відповідно до пункту 5 глави 4 розділу ІІ Порядку № 547 використання книги обліку розрахункових операцій на господарську одиницю (зокрема транспортні засоби, об’єкти виїзної торгівлі та пересувної торговельної мережі тощо) передбачає щоденне виконання записів про рух готівки та суми розрахунків на підставі реквізитів розрахункових квитанцій розрахункової книжки використаної у межах робочого дня чи зміни.

Тобто, відповідно до вимог чинного законодавства, ведення книги обліку розрахункових операцій на господарську одиницю при проведенні розрахунків у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг передбачає застосування розрахункових книжок (розрахункових квитанцій).

Безпосередньо Перелік окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2000 року № 1336 «Про забезпечення реалізації статті 10 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»            (з наступними змінами та доповненнями) (далі за текстом - Перелік № 1336).

Згідно з пунктом 10 Переліку № 1336 можливість проведення продажу талонів, квитанцій, квитків з нанесеними друкарським способом серією, номером, номінальною вартістю в кіосках та салонах транспортних засобів без застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій передбачено виключно для проїзду в електротранспорті, на морських і річкових суднах.

Статтею 39 Закону України від 05 квітня 2001 року № 2344-III «Про автомобільний транспорт» (з наступними змінами та поповненнями) передбачено, що документом  для регулярних пасажирських перевезень перевезення для пасажира - квиток на проїзд в автобусі та на перевезення багажу (для пільгового проїзду - посвідчення особи встановленого зразка чи довідка, на підставі якої надається пільга), а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду - електронний квиток та документи для пільгового проїзду.

Згідно з пунктом 41 Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 року № 176                        (з наступними змінами та доповненнями) пасажир повинен мати квиток на проїзд в автобусі (для пільгового проїзду - посвідчення особи встановленого зразка чи довідку, на підставі якої надається пільга), а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду - електронний квиток та документи для пільгового проїзду.

Типові форм квитків на проїзд пасажирів і перевезення багажу на маршрутах загального користування затверджені наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 25 травня 2006 року № 503, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України                             21 вересня 2006 року за № 1065/12939.

Враховуючи вищевикладене Підприємець здійснюючи перевезення пасажирів на автомобільному транспорті та у разі проведення розрахунків з використанням талонів, квитанцій, квитків з нанесеними друкарським способом серією, номером, номінальною вартістю у відповідності до пункту 4 статті 9 Закону № 265 звільняється від обов’язку застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій, розрахункових книжок та відповідного ведення книг обліку розрахункових операцій визначеного Порядком № 547.

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.