X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 12.01.2023 р. № 40/ІПК/99-00-24-03-03-06

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула Ваше звернення щодо зміни форми обліку доходів та витрат особою, яка провадить незалежну професійну діяльність, та в межах компетенції повідомляє.

Платник податків у своєму зверненні повідомляє, що перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Київській області як особа, яка провадить незалежну професійну діяльність з. Також платником податків була зареєстрована у контролюючому органі Книга обліку доходів і витрат у паперовому вигляді.

Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1. Чи може адвокат самостійно змінити форму книги обліку доходів та витрат з паперової на електронну, якщо у паперовій наявні вільні від записів аркуші?;

2. Чи зобов’язаний адвокат при зміні форми Книги обліку доходів та витрат повідомляти контролюючий орган про таку зміну?

Правові засади організації діяльності адвокатури та здійснення адвокатської діяльності в Україні регулюютьсяЗаконом України від 05 липня 2012 року № 5076 «Про адвокатуру та адвокатську діяльність».

Оподаткування доходів, отриманих фізичною особою, яка провадить незалежну професійну діяльність, визначено ст. 178 Кодексу.

Згідно з п. 178.6 ст. 178 Кодексу особи, які провадять незалежну професійну діяльність, зобов'язані вести облік доходів і витрат від такої діяльності.

Типова форма, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, затверджена наказом Міністерства фінансів України від 13.05.2021 № 261  «Про затвердження типової форми, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними особами – підприємцями і фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, та Порядку її ведення»(далі – Порядок № 261), який набрав чинності 16.07.2021.

Згідно з п. 2 розділу I Порядку № 261 облік доходів і витрат ведеться в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі засобами електронного кабінету у порядку, встановленому законодавством.

При цьому у разі ведення обліку доходів і витрат в електронному вигляді самозайнята особа зобов'язана на вимогу контролюючого органу надати засвідчену належним чином копію такого обліку в паперовому вигляді у порядку, встановленому податковим законодавством (п. 5 розділу II Порядку № 261).

Відповідно до п. 1 розділу I Порядку № 261 записи про отримані доходи та документально підтверджені витрати здійснюються на підставі первинних документів за підсумками робочого дня, протягом якого отримано дохід / понесено витрати.

У разі ведення обліку доходів і витрат в електронному вигляді самозайнята особа зобов'язана вести таку форму у форматі EXCEL, крім випадку ведення обліку доходів і витрат в електронній формі засобами електронного кабінету
(п. 4 розділу I Порядку № 261).

Таким чином, фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, зобов’язані вести облік доходів та витрат за Типовою формою затвердженою Порядком № 261, яка не підлягає реєстрації у контролюючому органі.

При цьому особа, яка провадить незалежну професійну діяльність має право самостійно прийняти рішення щодо ведення обліку доходів та витрат в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі засобами електронного кабінету у порядку, встановленому законодавством. Обов’язку щодо повідомлення контролюючого органу про обраний вид ведення обліку доходів та витрат не виникає.

Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.