X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 12.01.2023 р. № 63/ІПК/99-00-09-04-03-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства з обігу пального та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У зверненні Товариство повідомляє, що здійснює оброблення сільськогосподарських культур, сівбу та садіння сільськогосподарських культур, збирання урожаю власною чи орендованою сільськогосподарською технікою. Товариство отримало 6 ліцензій  на право зберігання пального  (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) та відповідно у наявності у Товариства 6 акцизних складів. Транспортні засоби, які використовуються Товариством для потреб власного споживання, обліковуються в Переліку транспортних засобів, що переміщують пальне або  спирт етиловий.

Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. Чи є підтвердженням переміщення пального транспортним засобом, зазначеним у акцизних накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних, у разі відображення такої інформації у реєстрі «Перелік транспортних засобів, що переміщують пальне або спирт етиловий» за посиланням: https://cabinet.tax.gov.ua/registers/vehicles?
  2.  Чи є підтвердженням переміщення пального транспортним засобом, зазначеним у акцизних накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних,  у разі відображення такої   інформації у відкритих даних   «Перелік

транспортних засобів, що переміщують пальне або спирт етиловий», які  розміщує Державна податкова служба за посиланням: https://tax.gov.ua/datasets.php?d=DFS20210521170449?

  1. Які документи необхідні суб’єкту господарювання для підтвердження переміщення пального транспортними засобами, зазначеними в акцизних накладних, що зареєстровані у Єдиному реєстрі акцизних накладних, та складені на операції, при здійсненні яких переміщується пальне у таких транспортних засобах?
  2. Які документи необхідні суб’єкту господарювання для підтвердження під час руху транспортного засобу (у дорозі) різниці в об’ємі пального (зареєстрованого у Єдиному реєстрі акцизних накладних), яка виникає через реалізацію (заправлення) пального паливозаправником баків спеціальних транспортних засобів (власних чи орендованих), при умові реєстрації  акцизної накладної під час виїзду транспортного засобу з акцизного складу та подальшої реалізації акцизної накладної за підсумками дня на підставі  відомості обліку видачі палива та подорожнього листа? 

Щодо питань 1- 3.

Відповідно до п.п. 230.1.5 п. 230.1 ст. 230 Кодексу транспортні засоби, що набули статусу акцизних складів пересувних, а також транспортні засоби, що використовуються суб'єктом господарювання, який не є розпорядником акцизного складу, для переміщення на митній території України власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки, повинні обліковуватися в Переліку транспортних засобів, що переміщують пальне або спирт етиловий, створення та ведення якого забезпечується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Перелік транспортних засобів, що переміщують пальне або спирт етиловий, розміщується на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Включення/виключення транспортних засобів до/з Переліку транспортних засобів, що переміщують пальне або спирт етиловий, здійснюється автоматично на підставі даних акцизних накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних, або на підставі заявок на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними, із зазначенням періоду переміщення такого пального або спирту етилового, або на підставі митних декларацій при переміщенні пального або спирту етилового митною територією України прохідним транзитом або внутрішнім транзитом, визначеним підпунктом «а» пункту 2 частини другої статті 91 Митного кодексу України. Такі заявки подаються суб'єктами господарювання, які не є розпорядниками акцизних складів, до переміщення митною територією України у транспортних засобах, які не є акцизними складами пересувними, власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки. Форма заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Такі заявки у формі електронних документів надсилаються центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не зазначені в акцизних накладних, зареєстрованих у Єдиному реєстрі акцизних накладних, складених на операції, при здійсненні яких переміщується пальне або спирт етиловий у таких транспортних засобах, а також не зазначені у заявках на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними (далі – Заявка), які надіслані центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, забороняється.

Форма Заявки  та Порядок її заповнення затверджені наказом Міністерства фінансів України від 08.05.2019 № 188, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.06.2019 № 579/33550.

Відповідно до п. 231.6 ст. 231 Кодексу реєстрація в Єдиному реєстрі акцизних накладних (далі – ЄРАН) першого примірника акцизної накладної при реалізації пального або спирту етилового з акцизного складу здійснюється у день складання такої акцизної накладної, але не пізніше здійснення операції з реалізації пального або спирту етилового з акцизного складу.

Відповідно до п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу реалізація пального – це будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного: до акцизного складу; до акцизного складу пересувного; для власного споживання чи промислової переробки; будь-яким іншим особам.

Таким чином, для здійснення переміщення пального, акцизна накладна на відпуск пального з акцизного складу до акцизного складу пересувного повинна бути зареєстрована в ЄРАН не пізніше моменту відвантаження такого пального з акцизного складу до акцизного складу пересувного, а Заявка – подана центральному органу виконавчої влади до початку транспортування пального.

Сама лише наявність транспортного засобу в Переліку транспортних засобів на  переміщення пального або спирту етилового не є підтвердженням факту здійснення відповідної господарської операції.

Відповідно до абзацу двадцять сьомого глави 1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні затверджених наказом Міністерства транспорту України  від 14 жовтня 1997 року 363, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20 лютого 1998 р. за 128/2568, товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов'язкові реквізити, передбачені цими Правилами (далі – ТТН).

Згідно із п.п. 7.2 Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання,  відпуску  та  обліку  нафти  і  нафтопродуктів   на   підприємствах   і

організаціях України, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту та зв’язку України, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20.05.2008 № 281/171/578/155 (далі – Інструкція), відпуск нафти і нафтопродуктів здійснюється шляхом їх відвантаження споживачам магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, водним, залізничним і автомобільним транспортом.

Підпунком 7.5.6 пункту 7.5 Інструкції встановлено, зокрема, що відпуск нафти і нафтопродуктів до мір повної місткості та нафтопродуктів, розфасованих до тари, оформлюється ТТН у чотирьох примірниках, з яких:

перший - залишається у товарного оператора вантажовідправника і є первинним документом складського обліку з подальшим здаванням до бухгалтерської служби підприємства;

другий - використовується водієм як перепустка під час виїзду з підприємства, а після виїзду - залишається в охорони підприємства з подальшим здаванням до бухгалтерської служби підприємства;

третій та четвертий - засвідчені підписом представника вантажоодержувача та відміткою про час виїзду з підприємства - передаються перевізнику. При цьому третій примірник є супровідним документом вантажу і після його здавання передається вантажоодержувачу. Четвертий примірник передається експедитору (водію) і є підставою для обліку транспортної роботи.

Бланки ТТН на підприємстві є документами суворої звітності.

ТТН на вивезення нафти або нафтопродуктів автотранспортом вантажоодержувача оформлюється на підставі довіреності вантажоодержувача, а під час постачання вантажовідправником - на підставі подорожнього листа автотранспортного підприємства. (п.п. 7.5.7 п. 7.5  Інструкції).

Отже, для переміщення пального транспортним засобом, при відвантаженні пального з акцизного складу до акцизного складу пересувного (або з місця зберігання пального до транспортного засобу, який не є акцизним складом пересувним), підтверджуючими документами, зокрема, є: ТТН, в якій містяться дані про вантаж (пальне), а також зареєстрований  в ЄРАН  другий примірник акцизної накладної, складений на операції, при здійсненні яких переміщується пальне у таких транспортних засобах - для платників акцизного податку, або  подана Заявка - для неплатників акцизного податку.

Перелік транспортних засобів, що переміщують пальне або спирт етиловий (далі – Перелік) розміщується на офіційному вебпорталі ДПС за посиланням https://cabinet.tax.gov.ua/registers/vehicles.

Водночас, відповідно до підпункту 4 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 12 березня 2022 року № 263 «Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів в умовах воєнного стану» (яким установлено, що на період дії воєнного стану для забезпечення належного функціонування інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів, захисту інформації, що обробляється в них, а також захисту державних інформаційних ресурсів, зокрема, міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади можуть зупиняти, обмежувати роботу інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, а також публічних електронних реєстрів), доступ до Переліку обмежений.

Крім цього, у період до припинення або скасування воєнного стану на території України діють окремі норми Кодексу, зокрема, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов'язковим виконанням таких обов'язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні (підпункт 69.1 пункт 69 підрозділ 10 розділ XX «Перехідні положення» Кодексу).

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, та переліків документів, що підтверджують

неможливість платника податків своєчасно виконати свій податковий обов’язок  затверджено наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 (далі – Порядок). Згідно із п. 1 Порядку підставою неможливості виконання платниками податків податкових обов'язків, зокрема, є можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов'язків).

При цьому, у разі неможливості зареєструвати акцизну накладну в Єдиному реєстрі акцизних накладних дозволяється переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами за наявності товарно-транспортної накладної, яка повинна містити всю інформацію, що має міститися у відповідній акцизній накладній, яка повинна бути зареєстрована в Єдиному реєстрі акцизних накладних, протягом строків, визначених у цьому пункті (підпункт 69.4 пункт 69 підрозділ 10 розділ XX «Перехідні положення» Кодексу).

Враховуючи зазначене, якщо можливість зареєструвати акцизні накладні в Єдиному реєстрі акцизних накладних відсутня,  для переміщення пального транспортним засобом, підтверджуючим документом є ТТН, в якій повинні бути зазначені обов’язкові реквізити акцизної накладної визначені  п.п. 231.1 ст. 231 Кодексу.

Щодо питання 4.

Відповідно до п. 44.1 ст. 44 Кодексу  для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Отже, різниця між об’ємом пального, який зазначений в ТТН та другому примірнику акцизної накладної, зареєстрованому в ЄРАН, та фактичним об’ємом пального, яка може виникнути під час руху транспортного засобу в результаті заправлення пальним з паливозаправника баків спеціальних транспортних засобів, має бути підтверджена первинними документами на операції з заправлення.

Поряд з цим інформуємо, що пунктом 528 підрозділу 10 розділу XX Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема статтями 52 і 53 розділу II Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.