X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 13.01.2023 р. № 80/ІПК/99-00-24-03-03-06

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула Вашізвернення щодо звільнення від сплати рентної плати за спеціальне водокористуваннята в межах компетенції повідомляє.

Платник податків у своєму зверненні повідомляє, що є фізичною особою – підприємцем – платником єдиного податку третьої групи та має у власності земельну ділянку (пай) на якій знаходиться свердловина. На відповідну свердловину платником податків отримано паспорт експлуатаційної свердловини та дозвіл спеціального водокористування.

Свердловина використовується виключно для задоволення власних питних і санітарно-гігієнічних потреб обсягом, що не перевищує 5 кубічних метрів на добу.

Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Чи звільняється фізична особа – підприємець від обов’язку сплати рентної плати за спеціальне водокористування, як суб’єкт спеціального водокористування, що використовує воду виключно для власних питних та санітарно-гігієнічних потреб, що не перевищує 5 кубічних метрів на добу?;

2. Чи належить платник податку до суб’єкту спеціального водокористування, якщо використання води до 5 кубічних метрів на добу?;

3. Чи повинна фізична особа – підприємець декларувати обсяги води для підтвердження факту використання води в об’ємі до 5 кубічних метрів на добу?

 Відносини, що виникають у сфері оподаткування рентною платою визначені  ст. 255 Кодексу.

Відповідно до п. 255.1 ст. 255 Кодексу платниками рентної плати за спеціальне використання води є:

первинні водокористувачі – суб'єкти господарювання незалежно від форми власності: юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без утворення юридичної особи, постійні представництва нерезидентів, а також фізичні особи – підприємці, які використовують та/або передають вторинним водокористувачам воду, отриману шляхом забору води з водних об'єктів;

суб'єкти господарювання незалежно від форми власності: юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без утворення юридичної особи, постійні представництва нерезидентів, а також фізичні особи –

підприємці, які використовують воду для потреб гідроенергетики, водного транспорту і рибництва.

Одночасно не є платниками рентної плати за спеціальне використання води водокористувачі, які використовують воду виключно для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення (сукупності людей, які знаходяться на даній території в той чи інший період часу, незалежно від характеру та тривалості проживання, в межах їх житлового фонду та присадибних ділянок), у тому числі для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та платників єдиного податку.

Для цілей ст. 255 Кодексу під терміном «санітарно-гігієнічні потреби» слід розуміти використання води в туалетних, душових, ванних кімнатах і умивальниках та використання для утримання приміщень у належному санітарно-гігієнічному стані (п. 255.2 ст. 255 Кодексу).

Об'єктом оподаткування рентною платою за спеціальне використання води є фактичний обсяг води, який використовують водокористувачі(п. 255.3 ст. 255 Кодексу).

При цьомурентна плата за спеціальне використання води не справляєтьсяза воду, що використовується для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення (сукупності людей, які знаходяться на даній території в той чи інший період часу, незалежно від характеру та тривалості проживання, в межах їх житлового фонду та присадибних ділянок), у тому числі для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та платників єдиного податку (п. 255.4 ст. 255 Кодексу).

Крім того,частиною третьою ст. 42 Водного кодексу України (далі – Водний кодекс) визначено, щопервинні водокористувачі – це ті, які мають власні водозабірні споруди і відповідне обладнання для забору води, а також отримують воду з каналів зрошувальних і осушувальних систем, водосховищ, ставків, водогосподарських систем, каналів та водогонів (водопроводів) міжбасейнового та внутрішньобасейнового перерозподілу водних ресурсів.

Спеціальне водокористування – це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.

При цьому не належать до спеціального водокористування, зокрема, забір та/або використання води в об'ємі до 5 кубічних метрів на добу, крім тієї, що використовується для виробництва (входить до складу) напоїв та фасованої питної води(ст. 48 Водного кодексу).

Враховуючи зазначене, фізична особа – підприємець – платник єдиного податку третьої групи, яка використовує воду виключно для власних питних та санітарно-гігієнічних потреб в обсягах до 5 кубічних метрів на добу, не є платником рентної плати за спеціальне користування води, а отже, й обов’язку щодо подання податкової декларації з рентної плати не виникає.

Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.