X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 18.01.2023 р. № 111/ІПК/99-00-24-03-03-06

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), розглянула звернення щодо практичного застосування норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.

Платник податку у своєму зверненні повідомив, що є фізичною особою – підприємцем призваний на військову службу під час мобілізації та планує у разі можливості продовжувати здійснювати підприємницьку діяльність.

У зв’язку з цим, платник податку просить надати йому індивідуальну податкову консультацію з питань:

1. Чи необхідно фізичній особі – підприємцю – платнику єдиного податку третьої групи подавати податкову звітність з єдиного податку за період несення військової служби такою особою відповідно до п. 25 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ тап. 9²
розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 08 липня 2010 року № 2464 «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464)?

2. Чи потрібно сплачувати єдиний податок з доходу, у разі отримання за час несення військової служби доходу на рахунок фізичної особи –
підприємця – платника єдиного податку третьої групи відповідно до п. 25 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» ПКУ та п. 9² розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464?

3. Чи потрібно фізичній особі – підприємцю – платнику єдиного податку третьої групи сплачувати єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) за період несення військової служби такою особою відповідно до п. 25 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» ПКУ та п. 9² розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464?

4. Чи необхідно фізичній особі – підприємцю – платнику єдиного податку третьої групи подавати податкову звітність зі сплати єдиного внеску за період несення військової служби такою особою відповідно до п. 25 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» ПКУ та п. 9² розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464?

Щодо першого та другого питання

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1
розділу ХІ
VПКУ.

Відповідно до п. 296.3 ст. 296 ПКУ платники єдиного податку третьої групи подають до контролюючого органу податкову декларацію платника єдиного податку у строки, встановлені для квартального податкового (звітного) періоду.

Платники єдиного податку третьої групи (фізичні особи) у складі податкової декларації платника єдиного податку за IV квартал податкового (звітного) року подають також відомості про суми єдиного внеску, нарахованого, обчисленого і сплаченого в порядку, визначеному законом для даної категорії платників.

При цьому згідно з п. 295.3 ст. 295 ПКУплатники єдиного податку третьої групи сплачують єдиний податок протягом 10 календарних днів після граничного строку подання податкової декларації за податковий (звітний) квартал.

Разом зтим п. 25 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ передбачено, що самозайняті особи (фізичні особи – підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність), які мали або не мали найманих працівників, призвані на військову службу під час мобілізації або залучені до виконання обов'язків щодо мобілізації за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, під час особливого періоду, визначеного Законом України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», на весь період їх військової служби звільняються від обов'язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з податку на доходи фізичних осіб відповідно до розділу IV ПКУ, а також звільняються від обов'язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з єдиного податку відповідно до глави 1 розділу XIV ПКУ.

Підставою для такого звільнення є заява самозайнятої особи та копія військового квитка або копія іншого документа, виданого відповідним державним органом, із зазначенням даних про призов такої особи на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, які подаються до органу доходів і зборів за місцем податкової реєстрації самозайнятої особи протягом 10 днів після її демобілізації. Якщо демобілізована самозайнята особа перебуває на лікуванні (реабілітації) у зв'язку з виконанням обов'язків під час мобілізації, на особливий період, заява і копія військового квитка або копія іншого документа, виданого відповідним державним органом, подаються протягом 10 днів після закінчення її лікування (реабілітації).

Звертаємо увагу, що п. 25 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ застосовується з першого дня мобілізації, оголошеної Указом Президента України від 17 березня 2014 року № 303 «Про часткову мобілізацію», затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про часткову мобілізацію» (далі – Указ № 303).

Таким чином, якщо Ви були мобілізовані на підставі Указу Президента України від 17 березня 2014 року № 303 «Про часткову мобілізацію», затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про часткову мобілізацію», то на Вас поширюються положення п. 25 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ.

Водночас у зв'язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та з метою забезпечення оборони держави, підтримання бойової і мобілізаційної готовності Збройних Сил України та інших військових формуваньУказом Президента України від 24 лютого 2022 року № 69/2022 «Про загальну мобілізацію», затвердженим Законом України від 03 березня 2022 року № 2105-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про загальну мобілізацію» було оголошено проведення загальної мобілізації.

При цьому відповідно доп. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ тимчасово, з 01 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, положення розділу XIV ПКУ застосовуються з урахуванням особливостей, визначених п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ.

Так, п.п. 9.1 п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» ПКУпередбачено, що мають право не сплачувати єдиний податок фізичні особи – підприємці – платникиєдиного податку першої та другої групи.

Крім того, відповідно до п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX (далі – Указ № 64), справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225.

Отже, фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку третьої групи, які були мобілізовані у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного відповідно до Указу № 64,та продовжують здійснювати господарську діяльність сплачуються єдиний податок та подають відповідну податкову звітність з урахуванням положень, визначенихп. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ.

Щодо третього та четвертого питання

Відповідно до п. 92 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464 під час особливого періоду, визначеного Законом України
від 21 жовтня 1993 року № 3543-ХІІ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» із змінами та доповненнями (далі – Закон № 3543), платники єдиного внеску, зокрема, фізичні особи – підприємці, призвані на військову службу під час мобілізації або залучені до виконання обов’язків щодо мобілізації за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, на весь строк їх військової служби звільняються від виконання своїх обов’язків, визначених п. 2 ст. 6 Закону № 2464, якщо вони не є роботодавцями.

Підставою для такого звільнення є заява фізичної особи – підприємця та копія військового квитка або копія іншого документа, виданого відповідним державним органом, із зазначенням даних про призов такої особи на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, які подаються до контролюючого органу такою особою протягом 10 днів після її демобілізації. Якщо демобілізована фізична особа – підприємець перебуває на лікуванні (реабілітації) у зв’язку з виконанням обов’язків під час мобілізації, заява і копія військового квитка або копія іншого документа, виданого відповідним державним органом, подаються протягом 10 днів після закінчення її лікування (реабілітації).

Цей п. 92розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону№ 2464 застосовується з першого дня мобілізації, оголошеної Указом № 303, та протягом усього особливого періоду.

Таким чином, фізичні особи – підприємці, призвані до Збройних сил України у зв’язку з мобілізацією, на особливий період, або призвані на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці, оголошення рішення про проведення мобілізації та (або) введення воєнного стану, на весь строк їх військової служби звільняються від сплати єдиного внеску.

Разом з тим Законом України від 15 березня 2022 року № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» внесені зміни до
розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464.

Так, згідно з абзацом першим п. 919 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464 тимчасово, з 01 березня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом дванадцяти місяців після припинення або скасування воєнного стану, особи, зазначені у пп. 4, 5 та 5¹ частини першої ст. 4 Закону № 2464, мають право не нараховувати, не обчислювати та не сплачувати єдиний внесок за себе. При цьому положення абзацу другого п. 2 частини першої ст. 7 Закону № 2464 щодо таких періодів для таких осіб не застосовується.

При цьому такими особами розрахунок єдиного внеску у складі податкової декларації не заповнюється за період, в якому відповідно до абзацу першого
п. 919 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464єдиний внесок не нараховувався, не обчислювався та не сплачувався (абзац другий
п. 919 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464).

Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 ПКУ щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ.

Так, згідно із п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом ПКУ.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.