X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 23.02.2022 р. № 401/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення                             (далі – АТ) щодо застосування абзацу четвертого п.п. 139.2.2 п. 139.2 ст. 139 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) при коригуванні фінансового результату до оподаткування та, керуючись ст. 52 Кодексу, в межах компетенціїповідомляє.

Як зазначено у зверненні, Законом України від 30.11.2021 № 1914-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» (далі – Закон № 1914-IX), якийнабрав чинності з 01 січня 2022 року,внесено зміни до п.п. 139.2.2 п. 139.2 ст. 139 Кодексу.

Враховуючи зміни, внесені до Кодексу, а також дату набрання чинності таких змін, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1.Чи застосовуються зміни, внесені Законом № 1914-IX до п.п. 139.2.2
п. 139.2 ст. 139 Кодексу, при формуванні звітності за 2021 рік, в тому числі при визначенні різниць, що виникають при формуванні резервів (забезпечень) за 2021 рік?

2. Чи має право АТ відобразити різницю в рядку 2.2.2 «Сума коригування (зменшення) резерву сумнівних боргів або резерв очікуваних кредитних збитків (зменшення корисності активів), на яку збільшився фінансовий результат до оподаткування відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності (підпункт 139.2.2 пункту 139.2 статті 139 розділу III Податкового кодексу України)»додатку PI дорядка 03 PI Податкової декларації з податку на прибуток підприємств (далі – Декларація), форма якої затверджена наказом Міністерства фінансів України від 20.10.2015 № 897 у редакції наказу Мінфіну від 28.04.2017 № 467 (зі змінами та доповненнями), за 2021 рік за відсутності погодженої з власником облікової політики?

Щодо питань 1, 2

Пунктом 139.2 ст. 139 Кодексу визначені різниці, на які коригується резерв сумнівних боргів або резерв очікуваних кредитних збитків (зменшення корисності активів).

Згідно п.п. 139.2.2 п. 139.2 ст. 139 Кодексу фінансовий результат до оподаткування зменшується:

на суму коригування (зменшення) резерву сумнівних боргів або резерв очікуваних кредитних збитків (зменшення корисності активів), на яку збільшився фінансовий результат до оподаткування відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності;

на суму списаної дебіторської заборгованості (у тому числі за рахунок створеного резерву сумнівних боргів або резерв очікуваних кредитних збитків (зменшення корисності активів), що відповідає ознакам, визначеним п.п.14.1.11 п. 14.1 ст. 14 цього Кодексу.

Законом № 1914-IX внесено зміни до п.п. 139.2.2 п. 139.2 ст. 139 Кодексу. Зокрема, п.п. 139.2.2 п. 139.2 ст. 139 доповнено четвертим абзацом, згідно з яким, положення абзаців другого і третього цього підпункту не застосовуються державними унітарними підприємствами та господарськими товариствами, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, облікова політика яких у частині визначення методів обчислення величини резерву сумнівних боргів (резерву очікуваних кредитних збитків) та способу визначення коефіцієнта сумнівності не погоджена з власником (власниками) або уповноваженим ним органом (посадовою особою) відповідно до законодавства.

Тобто, Закон № 1914-IX позбавив таких платників податку на прибуток підприємств права відображення різниць по безнадійній заборгованості на зменшення об’єкту оподаткування.

Отже, починаючи з податкового (звітного) періоду, першим днем якого є 1 січня2022 року, такими платниками не застосовуються різниці, передбачені для зменшенняфінансового результату до оподаткування:

на суму коригування (зменшення) резерву сумнівних боргів або резерву очікуваних кредитних збитків (зменшення корисності активів), на яку збільшився фінансовий результат до оподаткування відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності;

на суму списаної дебіторської заборгованості (у тому числі за рахунок створеного резерву сумнівних боргів або резерву очікуваних кредитних збитків (зменшення корисності активів), що відповідає ознакам, визначеним
п.п. 14.1.11 п. 14.1 ст. 14 розділу І Кодексу.

Враховуючи зазначене, державні унітарні підприємства та господарські товариства, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, облікова політика яких у частині визначення методів обчислення величини резерву сумнівних боргів (резерву очікуваних кредитних збитків) та способу визначення коефіцієнта сумнівності не погоджена з власником (власниками) або уповноваженим ним органом (посадовою особою) відповідно до законодавства, мають право зменшити фінансовий результат до оподаткування на різниці, передбаченіп.п. 139.2.2 п. 139.2 ст. 139 Кодексу, за результатами діяльності 2021 року та відобразити їх у рядку 2.2.2 додатку PI до рядка 03 PI Декларації за 2021 рік. Зазначене коригування здійснюється незалежно від наявності погодженої з власником облікової політики.

Починаючи зі звітних (податкових) періодів 2022 року зменшення фінансового результату до оподаткування на суми коригування (зменшення) резерву сумнівних боргів або резерву очікуваних кредитних збитків (зменшення корисності активів) або на суму списаної дебіторської заборгованості згідно з п.п. 139.2.2 п. 139.2 ст. 139 Кодексу такими платниками не здійснюється.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).