X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 05.12.2022 р. № 2131/ІПК/99-00-24-03-03-06

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування норм законодавства з питання нарахування та сплати податків, зборів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок), та в межах компетенції повідомляє, що відповідь надається з урахуванням норм чинного законодавства, які діяли у 2021 році.

У своєму зверненні платник податків повідомила, що з  взята на облік як самозайнята особа, яка здійснює незалежну професійну діяльність,а також планує зареєструватись як фізична особа – підприємець у  2021 року.

Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. В які строки необхідно подавати звіт та сплачувати податки (податок на доходи фізичних осіб та військовий збір) за провадження незалежної діяльності у період з 01.01.2021 по дату реєстрації платника податків як фізична особа - підприємець?;

2. Яку суму єдиного внеску необхідно сплатити за себе за червень 2021 року у разі якщо платник податків першу половину червня обліковувався у контролюючому органі як особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, а другу половину червня – як фізична особа – підприємець з ознакою провадження незалежної професійної діяльності ?

3. Як подавати звіт зі сплати єдиного внеску за 2021 рік?

 

Щодо першого питання

Статтею 1 Закону України від 05 липня 2012 року №5076-VI"Про адвокатуру та адвокатську діяльність" (далі – Закон № 5076) встановлено, що адвокатською діяльністю визнається незалежна професійна діяльність адвоката щодо здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту.

До інших видів правової допомоги належать види адвокатської діяльності з надання правової інформації, консультацій і роз'яснень з правових питань, правового супроводу діяльності клієнта, складення заяв, скарг, процесуальних та інших документів правового характеру, спрямованих на забезпечення реалізації прав, свобод і законних інтересів клієнта, недопущення їх порушень, а також на сприяння їх відновленню в разі порушення (п. 6 частина перша ст. 1 Закону №5076).

Частиною третьою ст. 4 Закону №5076 встановлено, що адвокат може здійснювати адвокатську діяльність індивідуально або в організаційно-правових формах адвокатського бюро чи адвокатського об'єднання (організаційні форми адвокатської діяльності).

Адвокат, який здійснює свою діяльність індивідуально, є самозайнятою особою (ст. 13 Закону №5076).

Таким чином, фізична особа, яка здійснює незалежну адвокатську діяльність, не може бути підприємцем у межах такої адвокатської діяльності. Адвокатська діяльність не є підприємницькою і не може здійснюватися фізичною особою – підприємцем.

Разом з тим згідно з нормами Закону №5076 та Кодексу для фізичної особи, яка провадить незалежну адвокатську діяльність, не передбачено обмежень щодо одночасного здійснення підприємницької (відмінної від адвокатської) діяльності, не забороненої законом, у разі реєстрації такої особи підприємцем.

Відповідно до абзацу четвертого п. 6.7 розділу VI Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 №1588 (зареєстрованого в Міністерстві юстиції України29 грудня 2011 року за №1562/20300), якщо фізична особа зареєстрована як підприємець та при цьому така особа провадить незалежну професійну діяльність, то така фізична особа обліковується у контролюючих органах як фізична особа – підприємець з ознакою провадження незалежної професійної діяльності.

Фізична особа, яка здійснює підприємницьку діяльність та одночасно провадить незалежну професійну діяльність, веде окремий облік доходів/витрат, отриманих/понесених від провадження незалежної професійної діяльності і підприємницької діяльності, та здійснює окремо розрахунки з бюджетом.

Порядок оподаткування доходів фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, встановлено ст. 178 та п.п. 1.2 п. 16¹ підрозділу 10
розділу ХХ «Перехідних положень» Кодексу, відповідно до яких з доходів, отриманих від незалежної професійної діяльності, сплачується податок на доходи фізичних осіб та військовий збір.

При цьому порядок оподаткування доходів від підприємницької діяльності, у разі обрання спрощеної системи оподаткування, обліку і звітності, визначено гл. 1 розділу XIV Кодексу, відповідно до якої з таких доходів сплачується єдиний податок.

Облік доходів та витрат, отриманих від незалежної професійної діяльності, ведеться за типовою формою, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 13.05.2021 № 261, облік доходів від підприємницької діяльності на спрощеній системі оподаткування, ведеться у довільній формі шляхом помісячного відображення отриманих доходів.

За результатами звітного року такийплатникподаткуподаєдвіподатковідекларації:

– декларацію про майновий стан і доходи за формою, затвердженою наказом МіністерствафінансівУкраїнивід 02.10.2015 № 859 (у редакції наказу МіністерствафінансівУкраїнивід 17.12.2020 № 783) (далі – Декларація 1), з додатком Ф2, для відображеннядоходів, отриманихвіднезалежноїпрофесійноїдіяльності (подає до 1 травня року, щонастає за звітним, та сплачуєподаток на доходи фізичнихосіб та військовийзбір до 1 серпня року, щонастає за звітним);

– деклараціюплатникаєдиногоподатку – фізичної особи – підприємця, за формою, затвердженою наказом МіністерствафінансівУкраїнивід 19.06.2015
№ 578 (у редакції наказу МіністерствафінансівУкраїнивід 09.12.2020 № 752) (далі – Декларація 2), для відображеннядоходів, отриманихвідпідприємницькоїдіяльності (3 група – подаєпротягом 40 календарнихднів, щонастають за останнім днем звітного (податкового) кварталу, та сплачуєєдинийподатокпротягом 10 календарнихднівпісля граничного строку поданнядекларації).

 

Щодо другогопитання

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску, умови та порядок нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначає Закон України від 08 липня
2010 року №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон №2464).

Згідно із п. 4 частини першої ст. 4 Закону №2464 платниками єдиного внеску є фізичні особи – підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування, а згідно з п. 5 – особи, які провадять незалежну професійну діяльність.

База нарахування єдиного внеску визначається для:

осіб, які провадять незалежну професійну діяльність – це сума доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску на місяць (абзац перший п. 2 частини першої ст. 7 Закону № 2464);

фізичних осіб – підприємців (крім фізичних осіб – підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування), – це сума доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску за місяць, у якому отримано дохід (прибуток).

У разі якщо таким платником не отримано дохід (прибуток) у звітному періоді або окремому місяці звітного періоду, такий платник має право самостійно визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску (п. 2 частини першої ст. 7 Закону № 2464);

Для фізичних осіб– підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування,єдиний внесок нараховується на суму доходу, що визначаються такими платниками самостійно для себе, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску (п. 3 частини першої ст. 7 Закону №2464).

Згідно з нормами частини п'ятої ст. 8 Закону № 2464 єдиний внесок для зазначених категорій платників єдиного внеску встановлено у розмірі 22 відс. до бази нарахування єдиного внеску.

Відповідно до абзацу третього частини восьмої ст. 9 Закону № 2464 фізичні особи – підприємці, у тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування, та особи, які провадять незалежну професійну діяльність, сплачують єдиний внесок, нарахований за календарний квартал, до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок.

Разом з тим Законом України від 13 травня 2020 року№592-IX «Про внесення змін до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» щодо усунення дискримінації за колом платників» доповнено ст. 4 Закону №2464 частиною п'ятою такого змісту: «Особи, зазначені у пункті 5 частини першої цієї статті, звільняються від сплати за себе єдиного внеску за умови взяття їх на облік фізичних осіб – підприємців та провадження ними одного виду діяльності одночасно як осіб, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої цієї статті". Ці зміни набули чинності 01.01.2021.

Таким чином, якщо особа, яка здійснює незалежну адвокатську діяльність, одночасно перебуває на обліку як фізична особа – підприємець і здійснює один вид діяльності, то з 01.01.2021 звільняється від сплати за себе єдиного внеску, тобто з доходу, отриманого  як фізична особа – підприємець у другій половині червня 2021 року звільняється від нарахування єдиного внеску за умови здійснення одного виду діяльності.

У разі, якщо зазначена умова не дотримана платником податків, то сплата єдиного внеску за ІІ квартал 2021 року здійснюється окремо з доходу отриманого від здійснення незалежної професійної діяльності та з доходу, отриманого як фізична особа – підприємець.

 

Щодо третього питання

З 01січня 2021 року платник єдиного внеску зобов'язаний подавати звітність, у тому числі про основне місце роботи працівника, про нарахування єдиного внеску в розмірах, визначених відповідно до цього Закону, у складі звітності з податку на доходи фізичних осіб (єдиного податку) до податкового органу за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки та порядку, встановлені Податковим кодексом України. Форма, за якою подається звітність про нарахування єдиного внеску у складі звітності з податку на доходи фізичних осіб (єдиного податку), встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування (п. 4 частини другої ст. 6 Закону №2464).

Періодом, за який платники єдиного внеску – фізичніособи – підприємціподають звітність до контролюючого органу (звітним періодом), є календарний рік (абзац п'ятий частини восьмої ст. 9 Закону № 2464).

При цьому:

фізичні особи – підприємціна загальній системі оподаткування та особи, які провадять незалежну професійну діяльність, подаютьдодаток ЄСВ 1 «Розрахунок сум нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску» у складі Декларації 1;

фізичні особи – підприємці – платникиєдиного податку першої – третьоїгруп подають додаток 1 «Відомості про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску» у складі Декларації 2.

Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того,тимчасово, на період до припиненняабоскасуваннявоєнного стану на територіїУкраїни, введеного Указом Президента України «Про введеннявоєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введеннявоєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справлянняподатків і зборівздійснюється з урахуваннямособливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідніположення» Кодексу.

Так, згідноізп.п. 69.9п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідніположення» Кодексу для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючіоргани, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.