Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), розглянула звернення …. щодо орендної плати за земельну ділянку згідно з договором оренди укладеного з міською радою і в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у своєму зверненні повідомив, що у 2019 році як громадянин уклав договір оренди земельної ділянки з міською радою. Умовами договору оренди землі встановлений річний розмір орендної плати та порядок внесення орендних платежів.
Починаючи з дня укладання договору оренди платником податку відповідно до умов договору своєчасно сплачується орендна плата.
У 2021 році платником податку отримано податкове повідомлення-рішення, надіслане ГУ ДПС у …. області про визначення суми податкового зобов’язання за платежем: орендна плата з фізичних осіб за 2021 рік у визначеній сумі податкового зобов’язання.
Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
Яка підстава для сплати орендної плати: договір оренди землі чи податкове повідомлення-рішення контролюючого органу?;
Чи має право платник податків не сплачувати орендну плату за договором оренди, якщо буде сплачувати за оренду землі за податковим повідомленням-рішенням контролюючого органу?;
Якщо платник податків буде одночасно платити орендну плату за податковим повідомленням-рішенням та договором оренди, то чи являється це подвійним оподаткуванням за одним платежем?
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України (далі – ЗКУ), Цивільним кодексом України та Законом Українивід06 жовтня 1998 року № 161-ХІV «Про оренду землі» (далі – Закон № 161), іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до ст. 21 Закону № 161 орендна плата за землю – це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПКУ).
Згідно зі ст. 16 Закону № 161 укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування – орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому ЗКУ, або за результатами земельних торгів.
Питання нарахування та сплати орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, як форми справляння плати за землю, регулюється розділом XIII ПКУ.
Відповідно до п. 288.7 ст. 288ПКУ порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог ст. ст. 285 - 287 ПКУ.
При цьому п. 288.1 ст. 288 ПКУ встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 01 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 01 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Згідно з п. 287.2 ст. 287 ПКУ облік фізичних осіб – платників податку і нарахування відповідних сум проводяться контролюючими органами за місцем знаходження земельної ділянки щороку до 01 травня.
Нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають (вручають) платникові за місцем його реєстрації до 01 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою в порядку, визначеному ст. 58 ПКУ (абзац перший п. 286.5 ст. 286 ПКУ).
Податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення (п. 287.5 ст. 287 ПКУ).
Враховуючи зазначене, контролюючий орган за місцем знаходження земельної ділянки, на підставі договору оренди такої земельної ділянки здійснює нарахування платнику податку сум орендної плати та надсилає (вручає) податкове повідомлення-рішення за місцем його реєстрації до 01 липня поточного року. При цьому платник податку на підставі податкового повідомлення-рішення сплачує податок протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.
Водночас п. 286.5 ст. 286 ПКУ визначено, що платники плати за землю мають право письмово або в електронній формі засобами електронного зв'язку (з дотриманням вимог, визначених п. 42.4 ст. 42 ПКУ) звернутися до контролюючого органу за своїм місцем реєстрації у контролюючих органах або за місцем знаходження земельних ділянок, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), для проведення звірки даних щодо, крім іншого, права на користування пільгою зі сплати податку з урахуванням положень п. 281.4 і 281.5 ст. 281 ПКУ.
Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 ПКУ щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ.
Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом ПКУ.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 ПКУ і ндивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |