X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 07.12.2022 р. № 2163/ІПК/99-00-21-02-03-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення щодо надання індивідуальної податкової консультації з питань застосування правил трансфертного ціноутворення під час здійснення контрольованих операцій, та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податковогокодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що здійснює діяльність з оптової торгівлі зерном. У 2022 році платник податків здійснює контрольовані операції з продажу зернових культур (сировинні товари) та повідомляє ДПС України про укладання відповідного договору (контракту) шляхом подання Повідомлень про укладання контракту на здійснення операцій з сировинними товарами (далі – Повідомлення).

Валюта контракту на експорт зернових культур визначена в ЄВРО. Відповідні відомості внесені до графи 8 Повідомлення за формою затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2020 № 840.

Наразі платник податків розглядає можливість зафіксувати у додатковій угоді право покупця-нерезидента виконувати зобов’язання за контрактом у валюті платежу долар США. При цьому перерахунок валюти контракту ЕВРО у валюту платежу долар США проводити за крос-курсом, визначеним на підставі офіційного курсу гривні до іноземних валют, установленого Національним банком на дату платежу (пункт 17 Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту, затвердженої Постановою Національного банку України від 02.01.2019 № 7 (далі – Постанова № 7).

Зазначені зміни не вплинуть на відомості, зазначені у Повідомлені, оскільки валютою контракту залишається ЄВРО.

Водночас платник податків враховує, що відповідно до підпункту 39.3.3.6 підпункту 39.3.3 пункту 39.3 статті 39 розділу I Кодексу, якщо інформація, зазначена в повідомленні, не відповідає договірним умовам абосторонами операції після направлення повідомлення будуть внесені зміни до умов договору (контракту) щодо характеристик, ціни, загальної вартості, кількості та обсягу товарів, умов постачання та оплати, відповідальності сторін, абоумови такого договору (контракту) не узгоджуються з фактичною поведінкою сторін операції та фактичними умовами її проведення,контролюючий орган проводить порівняння ціни контрольованої операції з котирувальними цінами на дату переходу права власності предмета контрольованої операції або дату відвантаження товару згідно з товарно-транспортним документом (коносамент або інший документ залежно від транспортного засобу) відповідно до умов та фактичних обставин здійснення такої контрольованої операції.

Враховуючи вищезазначене, платник податків просить пояснити: у разі, якщо платник податків внесе зміни до контракту щодо визначення валюти платежу у доларах США відповідно до правил, визначених пунктом 17 Постанови № 7, чи проводитиме контролюючий орган порівняння ціни контрольованої операції з котирувальними цінами на дату переходу права власності предмета контрольованої операції або дату відвантаження товару згідно з товарно-транспортним документом (коносамент або інший документ залежно від транспортного засобу) відповідно до умов та фактичних обставин здійснення такої контрольованої операції? Тобто чи відмовить контролюючий орган у застосуванні котирувальних цін на дату ціноутворення, узгоджену сторонами та на підтвердження якої було надіслано Повідомлення?

Відповідно до підпункту 39.3.3.4 підпункту 39.3.3 пункту 39.3 статті 39 розділу I Кодексу встановлено, що для контрольованих операцій з сировинними товарами встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки» здійснюється за методом порівняльної неконтрольованої ціни.

Форма Повідомлення та Порядок його подання затверджені наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2020 № 840 «Про затвердження форми та Порядку подання Повідомлення про укладання форвардного, ф’ючерсного контракту або контракту на здійснення операцій з сировинними товарами»                (далі – Порядок № 840), який визначає механізм подання платниками податків Повідомлення у випадках, передбачених підпунктами 39.3.3.3 та 39.3.3.5 підпункту 39.3.3 пункту 39.3 статті 39 розділу I Кодексу.

Згідно з підпунктом 39.3.3.5 підпункту 39.3.3 пункту 39.3 статті 39 розділу I Кодексу платник податків, що здійснює контрольовані операції із сировинними товарами, повідомляє центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, про укладення відповідного договору (контракту) за формою та в порядку, передбаченими підпунктом 39.3.3.3 підпункту 39.3.3 пункту 39.3 статті 39 розділу I Кодексу.

Направлення платником такого повідомлення є підтвердженням того, що узгодження суттєвих умов договору (контракту), зокрема характеристик та ціни товарів, обсягу, умов постачання, оплати та відповідальності, здійснювалося сторонами контрольованої операції на момент укладення такої угоди.

Якщо інформація, зазначена у повідомленні, узгоджується із фактичною поведінкою сторін або з іншими фактами контрольованої операції, порівняння ціни контрольованої операції з котирувальними цінами проводиться на найближчу дату до дати ціноутворення, узгодженої сторонами контрольованої операції.

Водночас згідно із підпунктом 39.3.3.6 підпункту 39.3.3 пункту 39.3 статті 39 розділу I Кодексу якщо платник податку не направить повідомлення відповідно до підпункту 39.3.3.5 підпункту 39.3.3 пункту 39.3 статті 39 розділу I Кодексу або

інформація, зазначена в повідомленні, не відповідає договірним умовам, або

сторонами операції після направлення повідомлення будуть внесені зміни до умов договору (контракту) щодо характеристик, ціни, загальної вартості, кількості та обсягу товарів, умов постачання та оплати, відповідальності сторін, або

умови такого договору (контракту) не узгоджуються з фактичною поведінкою сторін операції та фактичними умовами її проведення,

контролюючий орган проводить порівняння ціни контрольованої операції з котирувальними цінами на дату переходу права власності предмета контрольованої операції або дату відвантаження товару згідно з товарно-транспортним документом (коносамент або інший документ залежно від транспортного засобу) відповідно до умов та фактичних обставин здійснення такої контрольованої операції.

Виходячи із положень абзацу третього та четвертого підпункту 39.3.3.6 підпункту 39.3.3 пункту 39.3 статті 39 розділу I Кодексу, внесення сторонами контрольованої операції після направлення відповідного повідомлення про укладення договору (контракту) змін до такого договору (контракту) унеможливлює проведення порівняння ціни контрольованої операції з котирувальними цінами на найближчу дату до дати ціноутворення (зокрема, на найближчу дату до дати укладення договору (контракту)) у тому випадку, якщо такі зміни стосуються характеристик, ціни, загальної вартості, кількості та обсягу товарів, умов постачання та оплати, відповідальності сторін.

При виявленні факту внесення зазначених змін (незалежно від їх обсягу чи змісту) контролюючий орган має право порівнювати ціни контрольованої операції з котирувальними цінами на дату переходу права власності предмета контрольованої операції або на дату відвантаження товару згідно з товарно-транспортним документом (коносамент або інший документ залежно від транспортного засобу) відповідно до умов та фактичних обставин здійснення такої контрольованої операції.

Будь-які інші зміни до договору (контракту), крім тих, які прямо перелічені в абзаці третьому підпункту 39.3.3.6 підпункту 39.3.3 пункту 39.3 статті 39 розділу I Кодексу, не впливають на застосування абзацу третього підпункту 39.3.3.5 підпункту 39.3.3 пункту 39.3 статті 39 розділу I Кодексу за умови, що вони не призводять до:

викривлення інформації щодо договірних умов, наданої платником податків у повідомленні про укладення договору (контракту);

розбіжностей в умовах договору (контракту) із фактичною поведінкою сторін операції та фактичними умовами її проведення.

Таким чином, якщо у додатковій угоді буде зафіксовано право покупця-нерезидента виконувати зобов’язання за контрактом у валюті платежу долар США, при цьому перерахунок валюти контракту ЕВРО у валюту платежу долар США проводитимуть за крос-курсом, визначеним на підставі офіційного курсу гривні до іноземних валют, установленого Національним банком на дату платежу відповідно до пункту 17 Постанови № 7, а інші істотні умови, які безпосередньо впливають на застосування абзацу третього підпункту 39.3.3.5 підпункту 39.3.3 пункту 39.3 статті 39 розділу I Кодексу залишаються не змінними, то порівняння ціни контрольованої операції з котирувальними цінами проводитиметься на найближчу дату до дати ціноутворення, узгодженої сторонами контрольованої операції – дату укладання контракту.

Довідково повідомляємо, що окремі питання застосування норм податкового законодавства, які регулюють питання заповнення та подання Повідомлення, роз’яснюються в Узагальнюючій податковій консультації, що затверджена наказом Міністерства фінансів України від 14 травня 2021 року № 266.

Водночас, кожен конкретний випадок щодо визнання операцій контрольованими має розглядатись з урахуванням договірних умов, обставин здійснення відповідних операцій та всіх первинних документів, оформленням яких вони супроводжувалися.

Відповідно до пункту 528 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Згідно з підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу для платників податків та контролюючих органів тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом. 

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).