X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 08.12.2022 р. № 2168/ІПК/99-00-09-04-03-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У звернені Товариство повідомляє,що воно у якості комісіонера за договором комісії, продає талони на пальне.

Як зазначено у зверненні, за умовами договору комісії Товариство отримує на реалізацію неактивні талони на пальне, що не дозволяє отримати пальне на АЗС до моменту їх продажу та активації (що відбувається лише після моменту продажу на касі комісіонера).

Вартість сертифікату/талону (незалежно від їх номіналу по кількості, виду і марки пального) для Товариства є фіксованою на рівні, що дорівнює собівартості виготовлення такого сертифікату/талону.

Товариство зазначає, що продаж сертифікатів/талонів на пальне для покупців, воно здійснює за роздрібною вартістю, визначеною умовами договору, з огляду на кількість, вид і марку пального вказаних у талоні, а також вартість такого пального за якою комісіонер здійснює його реалізацію у власній мережі АЗС.

Після реалізації талонів і отримання від комісіонера за допомогою програмного продукту відповідної інформації, комітент активує реалізовані сертифікати/талони.

Враховуючи зазначене Товариство запитує:

  1. Чи можливо, відповідно до норм Кодексу, здійснювати реалізацію паливних талонів під кодами УКТ ЗЕД, які застосовуються при реалізації пального?
  2. Чи поширюється ставка ПДВ у розмірі 7% на передачу пального з АЗС кінцевому споживачу за реалізованим Товариством паливним сертифікатом/талоном?
  3. Чи поширюється ставка ПДВ у розмірі 7% на реалізацію паливних сертифікатів/талонів?
  4. Чи підлягає господарська діяльність, яку здійснює комісіонер в рамках реалізації кінцевому споживачу паливних талонів на пальне, під кодами УКТ ЗЕД, які застосовуються при реалізації пального, ліцензуванню згідно Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності»?
  5. Чи виступають магазини комісіонера, в розумінні Кодексу, у якості акцизного складу, якщо реалізує талони під кодами УКТ ЗЕД, які застосовуються при реалізації пального кінцевому споживачу у рамках договору комісії?

 

До запитання 1.

Пунктом 44.1 статті 44 Кодексу визначено, що для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 Кодексу.

Відповідно до норм чинного законодавства (ст. 36 Кодексу) платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та визначати сутність і відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані Кодексом.

Контролюючий орган в межах надання індивідуальних податкових консультацій не здійснює аналіз господарської діяльності платника податку, класифікацію видів господарських операцій, що ним проводяться, зокрема в частині визначення відповідності тому чи іншому коду згідно з УКТ ЗЕД, товарів, що постачаються платником податку, а також не має повноважень щодо визначення правомірності реалізації паливних талонів.

 

До запитання 2.

Кожен конкретний випадок стосовно порядку оподаткування ПДВ операцій, що здійснюються платником податку, має розглядатися за умови чіткої деталізації усіх обставин та договірних умов таких операцій, а також первинних документів, оформленням яких вони супроводжувались.

Зважаючи на те, що:

запитання Товариства стосується порядку застосування ставки ПДВ за операціями, що здійснюються іншим суб’єктом господарювання (який здійснює діяльність з постачання пального через АЗС кінцевим споживачам, у тому числі за паливним сертифікатом/талоном);

звернення Товариства не містить детального опису договірних умов та обставин здійснення операцій;

відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію,відповідь на зазначене питання може бути надана в межах індивідуальної податкової консультації на відповідне звернення такого суб’єкта господарювання (який здійснює діяльність з постачання пального через АЗС кінцевим споживачам, у тому числі за паливним сертифікатом/талоном) у порядку, визначеному статтею 52 Кодексу яке міститиме детальний опис операцій, що ним здійснюються.

 

До запитання 3.

Відповідно до пункту 82 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу, за ставкою ПДВ 7 відсотків оподатковуються операції з постачання пального та нафтопродуктів, виключно перерахованих у зазначеному пункті (якщо такі операції здійснюються починаючи з 17.03.2022). За операціями з постачання інших товарів (не зазначених у пункті 82 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу) застосовується ставка ПДВ у розмірі 20 відсотків.

 

До запитання 4.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі, зокрема, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним визначено Законом України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» із змінами та доповненнями ( далі – Закон № 481).

Відповідно до ст. 1 Закону № 481:

оптова торгівля пальним - діяльність із придбання та подальшої реалізації пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик суб’єктам господарювання (у тому числі іноземним суб’єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим особам;

роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції / автогазозаправної станції / газонаповнювальної станції / газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів;

Згідно із частиною першою статті 15 Закону № 481, зокрема, оптова торгівля пальним здійснюються суб’єктами господарювання (у тому числі іноземними суб’єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності за наявності ліцензії.

Роздрібна торгівля, зокрема, пальним може здійснюватися суб'єктами господарювання (у тому числі іноземними суб’єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю. (частина двадцять перша статті 15 Закону № 481).

Відповідно до Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту та зв'язку України, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20 травня 2008 року № 281/171/578/155, талон – це спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.

Враховуючи викладене, та виходячи з аналізу норм Закону № 481 та нормативно-правових актів, зазначених вище, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.

Отже, діяльність з продажу талонів на пальне не підлягає ліцензуванню, а продаж пального здійснюється суб’єктами господарювання всіх форм власності за наявності у них відповідної ліцензії.

Разом з цим, до звернення Товариства не надано будь – яких первинних документів, фіксуючих факти здійснення господарських операцій, умов укладених договорів, що не дає змоги надати остаточну відповідь.

 

До запитання 5.

Відповідно до п.п. 14.1. 6 п. 14.1 ст. 14 Кодексу акцизний склад, зокрема  - це приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.

Не є акцизним складом:

б) приміщення або територія, на кожній з яких загальна місткість розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не перевищує 200 кубічних метрів, а суб’єкт господарювання (крім платника єдиного податку четвертої групи) - власник або користувач такого приміщення або території отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам.

Критерій, визначений цим підпунктом, щодо загальної місткості ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не застосовується до ємностей суб’єктів господарювання, які є розпорядниками хоча б одного акцизного складу;

в) приміщення або територія незалежно від загальної місткості розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального, власником або користувачем яких є суб’єкт господарювання - платник єдиного податку четвертої групи, який отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 10000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам;

г) паливний бак як ємність для зберігання пального безпосередньо в транспортному засобі або обладнанні чи пристрої;

ґ) приміщення або територія, у тому числі платника податку, де зберігається або реалізується виключно пальне у споживчій тарі ємністю до 5 літрів включно, отримане від виробника або особи, яка здійснила його розлив у таку тару.

Отже, магазини Товариства (комісіонера) не є акцизними складами в розумінні п.п. 14.1. 6 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, якщо в таких магазинахвідсутні ємності для навантаження-розвантаження та зберігання пального (крім паливних баків як ємностей для зберігання пального безпосередньо в транспортному засобі або обладнанні чи пристрої) тане здійснюється вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання та реалізація пального(крім зберігання або реалізації пального у тарі ємністю до 5 літрів включно).

Поряд з цим інформуємо, що пунктом 528 підрозділу 10 розділу XX Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема статтями 52 і 53 розділу II Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію.