X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 09.12.2022 р. № 2175/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Благодійного фонду «________» (далі – Благодійний фонд) щодо окремих питань порядку отримання та розподілу гуманітарної допомоги, керуючись          ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.

Згідно із зверненням Благодійний фонд має статус неприбуткової організації та здійснює благодійну діяльність на території України. Благодійний фонд надає гуманітарну допомогу в різних регіонах України в межах благодійних проєктів.

У зверненні зазначено, що Благодійний фонд має відповідні рішення Міністерства соціальної політики України про визнання товарів гуманітарною допомогою.

З урахуванням викладеного вище Благодійний фонд звертається за отриманням індивідуальної податкової консультації з таких питань:

 

1. Чи стосується постанова Кабінету Міністрів України від 05 березня  2022 року № 202 «Деякі питання отримання, використання, обліку та звітності благодійної допомоги» (далі – постанова КМУ № 202) товарів, визнаних гуманітарною допомогою, у тому числі отриманих до 24.02.2022?

2. Чи може Благодійний фонд застосовувати постанову КМУ № 202 до гуманітарних вантажів, та як відобразити інформацію про отримання та розподіл вантажів (у тому числі наявних до 24.02.2022 та відображених у попередньому податковому звіті) у Додатку ГД до річного звіту неприбуткової організації?     

 

Щодо питань 1 – 2

Перш за все зазначимо, що оскільки відповідно до п.п. 191.1.28 п. 191.1          ст. 191 Кодексу до функцій контролюючих органів належить, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи, питання порядку проведення операцій з гуманітарною допомогою                  не належать до компетенції ДПС.

Правові, організаційні, соціальні засади отримання, надання, оформлення, розподілу і контролю за цільовим використанням гуманітарної допомоги визначає Закон України від 22 жовтня 1999 року № 1192-XIV «Про гуманітарну допомогу» зі змінами (далі – Закон № 1192).

До спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги згідно зі ст. 4 Закону № 1192 належать, зокрема:

центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення;

обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

Контроль за отриманням, розподілом, використанням за цільовим призначенням, підготовкою статистичної звітності, обліком гуманітарної допомоги, визнаної такою рішенням спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги, відповідно до ст. 5 Закону № 1192 належить до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення.

Функцією контролю за отриманням, збереженням, складуванням, розподілом, використанням за цільовим призначенням, підготовкою статистичної звітності, обліком гуманітарної допомоги, визнаної такою рішенням спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги, стосовно отримувачів такої допомоги, місцезнаходження яких визначено на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, наділено Раду міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські державні адміністрації.

Міністерство соціальної політики України (Мінсоцполітики) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України і який забезпечує формування та реалізацію державної політики, зокрема, у сфері соціального захисту населення (абзац перший п. 1 Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 року  № 423, зі змінами та доповненнями).

Отже, питання щодо порядку отримання, розподілу, використання за цільовим призначенням, підготовкою статистичної звітності, обліком гуманітарної допомоги, визнаної такою рішенням спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги, у тому числі щодо застосування постанови КМУ № 202, належать до компетенції Мінсоцполітики.  

 

Відповідно до вимог абзацу дев’ятого п. 46.2 ст. 46 Кодексу  неприбуткові підприємства, установи та організації, визначені пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу, подають звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації (далі – Звіт) за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та річну фінансову звітність.

При цьому формування доходів та видатків, що відображаються у Звіті, здійснюється за правилами бухгалтерського обліку.

Інформація щодо операцій з гуманітарною допомогою зазначається у Додатку ГД до рядків 1.6.2 ГД, 2.4.2 ГД та 3.1 ГД Звіту, форма якого затверджена наказом Міністерства фінансів України від 17.06.2016 № 553 у редакції наказу Міністерства фінансів України від 28.04.2017 № 469 (далі – Додаток ГД до Звіту).

Додаток ГД до Звіту, подають неприбуткові організації, що є як отримувачами гуманітарної допомоги, так і неприбутковими організаціями - набувачами гуманітарної допомоги відповідно до вимог законодавства України про гуманітарну допомогу.

У розділі І Додатку ГД до Звіту відображається інформація щодо залишку нерозподіленої гуманітарної допомоги на початок звітного (податкового) року.

У разі отримання гуманітарної допомоги, то, зокрема, отримувач таку гуманітарну допомогу відображає:

у графах 1 – 12 розділу ІІ «Отримано гуманітарну допомогу за звітний (податковий) рік» Додатку ГД до Звіту. При цьому, сумарне значення вартості отриманої гуманітарної допомоги, що відображається у графі 9 «Вартість гуманітарної допомоги», переноситься у рядок 1.6.2 ГД «гуманітарна допомога» основної частини Звіту;

у графах 1 – 9 розділу ІІІ «Розподілено гуманітарну допомогу за цільовим призначенням за звітний (податковий) рік» Додатку ГД до Звіту із зазначенням, зокрема, найменування та кількості фактично розподіленої (використаної) гуманітарної допомоги тощо. Сумарне значення показників графи 8 «Вартість гуманітарної допомоги» переноситься до рядка 2.4.2 ГД «гуманітарна допомога» основної частини Звіту;

у графах 1 – 7 розділу ІV «Гуманітарна допомога, використана не за цільовим призначенням, за звітний (податковий) рік» Додатку ГД до Звіту. Сумарне значення показників графи 7 переноситься у рядок 3.1 ГД основної частини Звіту. Зазначений розділ заповнюється у разі розподілу гуманітарної допомоги не за цільовим призначенням;

у графах 1 – 7 розділу V «Залишок нерозподіленої гуманітарної допомоги на кінець звітного (податкового) року» Додатку ГД до Звіту. Значення показників розділу V Додатку ГД до Звіту мають дорівнювати позитивному значенню відповідних граф цього розділу, розрахованих за формулою (розділ I + розділ II) - (розділ III + розділ IV). Зазначений розділ заповнюється у разі наявності залишку нерозподіленої гуманітарної допомоги на кінець звітного (податкового) року.

Відповідно до п. 52 8 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 цього Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу для платників податків та контролюючих органів тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом. 

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).