Державна податкова служба України розглянула звернення
Товаристващодо застосування до операцій з постачання запасних частин та комплектуючих до транспортних засобів нульової ставки податку на додану вартість з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 02 березня 2022 року № 178 "Деякі питання обкладення податком на додану вартість за нульовою ставкою у період воєнного стану" (далі – Постанова № 178)та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ),і з урахуванням позиції Міністерства фінансів України повідомляє.
Як викладено у зверненні,основним видом діяльності Товариства є оптова торгівля автомобільними акумуляторами, зарядними пристроями, автомобільними маслами, автомобільними шинами. Постачальниками є як вітчизняні так і іноземні контрагенти.
30.03.2022 року між Товариством та Покупцем було укладено договори поставки акумуляторних батарей. Покупець є зареєстрованим платником податку на додану вартість. У всіх вищевказаних договорах вказанаціна договору з урахуванням податку на додану вартість.Згідно з даними договорами Товариство здійснило поставку товарів, кошти за які Покупцем було оплачено в повному обсязі, в тому числі і ПДВ.
13.10.2022 від Покупця до Товариства надійшов лист з проханням повернути суму ПДВ за договором, у зв’язку з тим, що така операція підлягає
оподаткуваннюподатком на доданувартість за ставкою 0 відс.
Інформуючи про зазначене, Товариство звертається з наступними питаннями:
1) за якою ставкою податку на додану вартість повинні були оподатковуватись операції з постачання товарів (акумуляторні батареї), що були поставлені Покупцю згідно вказаних договорів?;
2) чи зобов’язане Товариство відкоригувати податкові зобов’язання з податку на додану вартість, нараховані за ставкою 20 відс.,та нарахувати податкові зобов’язання з податку на додану вартість за ставкою 0 відс. за операціями з постачання товарів (акумуляторних батарей) згідно вказаних договорів?;
3) який алгоритм (процедура) виправлення помилки у складених і зареєстрованих податкових накладних, в разі застосування неправильної ставки податку на додану вартість?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Статтею 5 розділу І ПКУ визначено, щопоняття, правила та положення, установленіПКУ та законами з питаньмитноїсправи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу І ПКУ.
У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ.
Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VІІІ "Про правовий режим воєнного стану"(далі – Закон № 389-VІІІ), Указом Президента України від 24 лютого 2022 року 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" (далі – Указ № 64/2022) на території України введено воєнний стан. Указ № 64/2022 затверджено ЗакономУкраїни від 24 лютого 2022 року № 2102-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про введеннявоєнного стану в Україні".
Пунктом 2 Указу № 64/2022 визначено завдання військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, Командуванню об’єднаних сил Збройних Сил України, командуваннямвидів, окремихродіввійськ (сил) Збройних Сил України, управліннямоперативнихкомандувань, командирам військовихз’єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державноїспеціальноїслужби транспорту, Державноїслужбиспеціальногозв’язку та захистуінформації України, Національноїгвардії України, СлужбибезпекиУкраїни, Служби зовнішньої розвідки України, Управлінню державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядуванняз апроваджувати та здійснювати передбачені Законом № 389-VІІІ заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.
Правовіосновиоподаткування ПДВ встановленорозділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктом"г"підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ за нульовою ставкою оподатковуються операції з постачаннятоварів для заправки (дозаправки) абозабезпечення наземного військового транспорту чиіншогоспеціального контингенту Збройних Сил України, щобере участь у миротворчихакціях за кордоном України, або в іншихвипадках, передбаченихзаконодавством.
З метою виконаннямобілізаційнихзавдань в умовахвоєнного стану, введеного Указом № 64/2022, та відповідно до підпункту"г"підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ Постановою № 178 визначено категорії установ, операції з постачання яким товарів для заправки (дозаправки) абозабезпечення транспорту для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість.
Так, до таких установПостановою № 178 віднесеноЗбройніСили України, Національнугвардію України, Службу безпеки України, Службу зовнішньоїрозвідки України, Державнуприкордонну службу України, Міністерствовнутрішніх справ України, Державну службу України з надзвичайнихситуацій, Управліннядержавноїохорони України, Державну службу спеціальногозв’язку та захистуінформації України, іншіутворенівідповідно до законів України військовіформування, їхз’єднання, військовічастини, підрозділи, установи абоорганізації, щоутримуються за рахуноккоштів державного бюджету.
Постанова № 178 набрала чинності з дня їїопублікування і застосовується з 24 лютого 2022 року.
Щодо питання 1
Нульова ставка податку на додану вартість, відповідно до підпункту "г" підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови № 178 застосовується як до операцій з постачання пального (товар для заправки), так і до операцій з постачання будь-яких інших товарів, що використовуються для забезпечення транспорту (інші паливно-мастильні матеріали, запасні частини для ремонту автомобільної техніки, акумуляторні батареї для автомобілів, автомобільні шини, комплектуючі, охолоджуючі рідини, інструменти та додаткове обладнання, визначені відповідними нормативними та технічними документами), при умові, що такі операції з постачання здійснюються категорії суб’єктів, що визначені Постановою № 178.
Оскільки, Товариство здійснює постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту (зокрема, акумуляторних батарей) Покупцю, що є органом влади, на який покладено обов’язок запроваджувати та здійснювати передбачені Законом № 389-VІІІ заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, то на операції з постачання таких товарів поширюються норми підпункту "г" підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови № 178 щодо застосування нульової ставки податку на додану вартість.
Щодо питання 2
Якщо Товариство, протягом дії воєнного стану, здійснювало постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави отримувачам, визначеним Постановою № 178 з нарахуванням податку на додану вартість, то Товариству слід забезпечити проведення коригування податкових зобов’язань з податку на додану вартість, відображених у таких податкових накладних.
При цьому Товариство та Покупець мають провести перерахунки, згідно з якими сума податку на додану вартість, що була нарахована (сплачена) у складі вартості придбаних товарів та відображена в податкових накладних, складених щодо операцій із такими товарами, має бути або повернута покупцям, або зарахована в рахунок оплати вартості наступних поставок.
Товариство відповідно до пункту 43.41 статті 43 глави 1 розділу ІІ ПКУ, може подати заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань з податку на додану вартість. Такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в СЕА ПДВ, а у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою на повернення надміру сплачених податкових зобов’язань з податку на додану вартість чи на момент фактичного повернення коштів - шляхом перерахування на поточний рахунок платника податків в установі банку.
Щодо питання 3
У разі, якщо Товариством була складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних (дала – ЄРПН) податкова накладна, в якій не вірно застосована ставка податку, то з метою виправлення допущеної помилки у такій податковій накладній Товариство повинно скласти розрахунок коригування до такої податкової накладної, в якому вивести в нуль її показники, та скласти нову податкову накладну, датою виникнення податкових зобов’язань із застосуванням вірної ставки податку (у даному випадку 0 відсотків).
При цьому, постачальник має право зменшити суму податкових зобов’язань лише після реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування до податкової накладної.
Згідно з нормами чинного законодавства платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та визначати сутність і відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані ПКУ.
Пунктом 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУвизначено, що індивідуальна податкова консультація ма єіндивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |