X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 09.12.2022 р. № 2181/ІПК/99-00-07-04-01-06

Державна податкова служба України розглянула звернення
ТОВ «      » (далі – Товариство) від   №  
(вх. ДПС №   від  , далі – звернення) про надання індивідуальної податкової консультації та в порядку статті 52 Податкового кодексу України
(далі – Кодекс) повідомляє.

Товариство просить надати роз’яснення на наступне питання (в контексті звернення):

1. Чи можуть бути в період воєнного стану або після його припинення застосовані штрафні санкції до суб’єкта роздрібної торгівлі, якщо в період воєнного стану від проводив реалізацію товарів (крім підакцизних) без застосування реєстраторів розрахункових операцій (у зв’язку з відсутністю електроенергії та/або зв’язку)?

Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО/ПРРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлені Законом України
від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265) та нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання.

Відповідно до преамбули цього Закону, встановлення норм щодо незастосування РРО/ПРРО у інших законах, крім Кодексу, не допускається.

За визначенням, наведеним у статті 2 Закону № 265, розрахункова
операція – це приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки
оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

Статтею 5 Закону № 265 передбачено, що на період виходу з ладу РРО та здійснення його ремонту або у разі тимчасового, не більше 7 робочих днів, відключення електроенергії проведення розрахункових операцій здійснюється з використанням книги обліку розрахункових операцій та розрахункової книжки (далі – КОРО та РК) або із застосуванням належним чином зареєстрованого РРО.

Основним нормативно-правовим актом, що регулює порядок використання КОРО та РК, є Порядок реєстрації та ведення КОРО та РК, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016 № 547.

Альтернативою проведення розрахункових операцій у випадку відключення електроенергії може стати застосування належним чином зареєстрованого ПРРО, зокрема, встановленого на пристрої (телефоні, планшеті, іншому пристрої), який має автономне джерело живлення та не залежить від централізованого електропостачання.

На період відсутності зв’язку між ПРРО та фіскальним сервером контролюючого органу проведення розрахункових операцій здійснюється в режимі офлайн, що може тривати не більше 36 годин, із створенням електронних розрахункових документів, яким присвоюються фіскальні номери із діапазону фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером контролюючого органу (абзац третій статті 5 Закону № 265).

Суб’єкт господарювання може використовувати фіскальні номери із діапазону фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером контролюючого органу, не більше 168 годин протягом календарного місяця (абзац четвертий статті 5 Закону № 265).

Використання ПРРО у період відсутності зв’язку між ПРРО та фіскальним сервером контролюючого органу без отриманого в контролюючому органі діапазону фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером контролюючого органу, забороняється (абзац сьомий статті 5 Закону № 265).

Водночас, відповідно до пункту 13 розділу ІІ «ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ» Закону № 265, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану або обставин непереборної сили, встановлено, що:

проведення розрахункових операцій, що здійснюються в режимі офлайн, та використання фіскальних номерів із діапазону фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером контролюючого органу, можуть здійснюватися з перевищенням строків, встановлених абзацами третім і четвертим статті 5 цього Закону;

зупиняється дія абзацу сьомого статті 5 Закону № 265.

Тобто, у разі відсутності електроенергії та/або зв’язку (в контексті звернення), проведення розрахункових операцій може здійснюватися з використанням КОРО та РК, або через ПРРО (в режимі офлайн із створенням відповідних електронних розрахункових документів, у період відсутності зв’язку між таким ПРРО та фіскальним сервером контролюючого органу), у відповідності до порядків проведення розрахунків, встановлених
Законом № 265.

Пунктом 12 розділу ІІ «ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ» Закону № 265 встановлено, що, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, санкції за порушення вимог цього Закону не застосовуються, крім санкцій за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів.

Також, підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу визначено обставину, що звільняє від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).

Надаючи відповідь на поставлене у зверненні питання повідомляємо, що нормами чинного законодавства на контролюючі органи покладено обов’язок застосовувати до суб’єктів господарювання штрафні санкції за порушення вимог Закону № 265 (що не пов’язанні з продажем підакцизних товарів) та вчиненні під час воєнного стану, лише після його завершення, з обов’язковим урахуванням вимог підпункту 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу.

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію та діє в межах законодавства яке було чинним на момент надання такої консультації.