Державна податкова служба України, керуючись ст.52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), розглянула Ваше звернення ….щодо практичного застосування норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомив, що є фізичною особою–підприємцем та перебуває на спрощеній системі оподаткування другої групи.
У зв’язку з початком військової агресії Російської Федераціїпроти України, в країнах Європи (зокрема Іспанії) розпочато багато програм (виплат) з підтримки біженців з України.
Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
Чи підлягають під оподаткування в Україні кошти, які виплачені в Іспанії як соціальна допомога?
Які можливі податкові обов’язки виникають у платника, як резидента України, додатково при отриманні соціальних виплат в Іспанії?
Чи необхідно подавати декларацію про майновий стан і доходи фізичної особи при отриманні соціальних виплат в Іспанії?
Чи не являється подія отримання соціальної допомоги в Іспанії в даному випадку порушенням умов перебування на спрощеній системі оподаткування?
Якщо я проживаю в Іспанії більше 180 днів та маю статус резидента Іспанії, чи потрібно мені сплачувати податок з прибутку в Україні?
Якщо зареєстрований в Україні як фізична особа–підприємець, але проживаю на території Іспанії більше 183 днів, зареєстрований підприємцем на території Іспанії, надаю послуги онлайн та сплачую податки на території Іспанії, чи потрібно сплачувати якісь податки в Україні? Чи потрібно мені припинити свою діяльність як фізична особа–підприємець в Україні?
Порядок оподаткування доходів фізичних осіб регламентується
розділом IV ПКУ, відповідно до п.п. 163.1.3 п. 163.1 ст. 163 якого об’єктом оподаткування резидента є іноземні доходи – доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України.
Оподаткування іноземних доходів встановлено п. 170.11 ст. 170 ПКУ.
У разі якщо джерело виплат будь-яких оподатковуваних доходів є іноземним, сума такого доходу включається до загальногорічного оподатковуваного доходу платника податку–отримувача, який зобов’язаний подати річну податкову декларацію, та оподатковується за ставкою18 відс., визначеною п. 167.1 ст. 167 ПКУ, крім:
а) доходів, визначених п.п. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 ПКУ, що оподатковуються за ставкою, визначеною п.п. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 ПКУ;
б) прибутку від операцій з інвестиційними активами, що оподатковується в порядку, визначеному п. 170.2 ст. 170 ПКУ;
в) прибутку контрольованих іноземних компаній, що оподатковуєтьсяв порядку, визначеному п. 170.13 ст. 170 ПКУ;
г) виплат у грошовій чи негрошовій формі у зв’язку з розподілом прибутку, або його частини, джерелом яких є утворення без статусу юридичної особи, створене на підставі правочину або зареєстроване відповідно до законодавства іноземної держави (території) без створення юридичної особи, що оподатковуються в порядку, визначеному п. 170.111 ст. 170 ПКУ
(п.п. 170.11.1 п. 170.11 ст. 170 ПКУ).
Під час отримання доходів у вигляді валютних цінностей або інших активів (вартість яких виражена в іноземній валюті або міжнародних розрахункових одиницях), такі доходи перераховуються у гривні за валютним курсом Національного банку України, що діє на момент отримання таких доходів (п. 164.4 ст. 164 ПКУ).
Також зазначені доходи є об’єктом оподаткування військовим збором
(п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ).
Ставка військового збору становить 1,5 відс. об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військовогозбору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 ПКУ, згідно з п.п. 168.2.1 п. 168.2 якої платник податку, що отримує, зокрема, іноземні доходи, зобов’язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок (військовий збір) з таких доходів.
Порядок подання річної декларації про майновий стан і доходи (податкової декларації) визначено ст. 179 ПКУ.
Разом з тимзгідно з п. 27 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ до складу загальногомісячного (річного) оподатковуваного доходу платникаподатку за 2022 та 2023 податкові (звітні) роки не включаються доходи у вигляді суми коштів чи безоплатно наданих товарів (послуг) (далі–допомога), що надані за рахунок бюджетних коштів іноземних держав та їх державних фондів такому платнику податків та членам його сім’ї першого ступеня споріднення як особам, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України і скористалися правом на тимчасовий захист відповідно до законодавства такої іноземної держави.
Дія абзацу першого п. 27 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ поширюється на всі форми надання зазначеної допомоги, у тому числі у разі її одержання як додаткове благо, а також від іноземних компаній, організацій, які відповідно до законодавства відповідної іноземної юрисдикції здійснюють благодійну діяльність.
Відповідно до п.п. 1.7п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ звільняються від оподаткування збором доходи, які згідно з розділом IV ПКУ та підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ не включаютьсядо загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у пунктах 3 і 4 пункту 170.13¹ ст. 170 ПКУ та п. 14 підрозділу 1 розділуXX «Перехідні положення» ПКУ.
Враховуючи викладене, у разі якщо фізичною особою – резидентом отримується дохід у вигляді допомоги, який наданий за рахунок бюджетних коштів іноземних держав та їх державних фондів, а також від іноземних компаній, організацій, які відповідно до законодавства відповідної іноземної юрисдикції здійснюють благодійну діяльність, то сума такого доходу не включаєтьсядо складу загальногомісячного (річного) оподатковуваного доходу платникаподатку за 2022 та 2023 податкові (звітні) роки, тобто не оподатковуєтьсяподатком на доходи фізичнихосіб і військовимзбором, але відображається у податковійдекларації про майновий стан і доходи.
Крім того, відповідно до ст. 9 Конституції України чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавстваУкраїни.
Пунктом 3.2 ст. 3 ПКУ передбачено, якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені ПКУ, застосовуються правила міжнародного договору.
Таким чином, вітчизняним законодавством передбачена пріоритетність міжнародних норм над нормами національного законодавства.
Визначення резидентського статусу фізичних осіб є визначальним для з’ясування порядку оподаткування доходів особи згідно з нормами ПКУ.
Нерезиденти – фізичні особи, які не є резидентами України (п.п.«в» п.п.14.1.122 п.14.1 ст.14 ПКУ).
Поняття «резидент» встановлено п.п. «в» п.п.14.1.213 п.14.1 ст.14 ПКУ, зокрема, фізична особа – резидент–цефізична особа, яка має місцепроживання в Україні.
Достатньою (але не виключною) умовою визначення місця знаходження центру життєвих інтересів фізичної особи є місце постійного проживання членів її сім’ї або її реєстрації як суб’єкта підприємницької діяльності.
Відповідно до п.п. «в» 14.1.122 п. 14.1 ст. 14 ПКУфізичні особи, які не є резидентами України, вважаються нерезидентами.
Отже, з метою оподаткування для визначення статусу резидента України слід керуватися положеннямип.п. 14.1.213 п.14.1 ст. 14 ПКУ.
На сьогодні діє норма наказу Державної податкової адміністрації України від 12.04.2002 № 173 «Про підтвердження статусу податкового резидента України», якою передбачено, що для підтвердження статусу резидента України контролюючий орган видає довідку-підтвердження статусу податкового резидента України (далі – довідка) для уникнення подвійного оподаткування відповідно до норм міжнародних договорів.
Порядок та підстави зняття з обліку у контролюючих органах самозайнятих осіб визначено ст. 67 ПКУ.
Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 ПКУ щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідніположення» ПКУ.
Так, згідноі з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом ПКУ.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |