Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо порядку оподаткування благодійної допомоги та в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у зверненні повідомив, що згідно з Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року
№ 64/2022 був введений воєнний стан та деякі співробітники підприємства були призвані до Збройних Сил України, територіальну оборону та направлені в зону бойових дій.
Під час участі у бойових діях серед таких співробітників є постраждалі та загиблі. Підприємством прийнято рішення про надання допомоги співробітникам, які отримали поранення, а також членам родини загиблого співробітника, які безпосередньо приймали участь у бойових діях.
Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1. Оподаткування допомоги, наданої співробітникам, які отримали поранення та членам родини загиблого співробітника, які безпосередньо приймали участь у бойових діях;
2. Щодо переліку документів, що підтверджують поранення або загибель працівників, які потрібні для надання допомоги.
Щодо першого питання
Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 якого об'єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.
Підпунктом 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу визначено, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включається, зокрема, сума (вартість) благодійної допомоги виплаченої (наданої) благодійниками, у тому числі благодійниками – фізичними особами, у порядку, визначеному Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», на користь, зокрема:
учасників бойових дій – військовослужбовців (резервістів, військовозобов'язаних) та працівників Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців, працівників Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, добровольчих формувань територіальних громад, поліцейських та працівників Національної поліції України, у тому числі тих, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров'я, загинули, померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, які захищають (захищали) незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, беруть (брали) безпосередню участь у відсічі збройної агресії та забезпеченні національної безпеки, усуненні загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності у період дії воєнного, надзвичайного стану в Україні, перебуваючи безпосередньо в районах здійснення зазначених заходів, або на користь членів сімей таких учасників бойових дій.
Для цілей п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу до членів сімей учасників бойових дій належать:
батьки (якщо вони до досягнення особою повноліття не були позбавлені стосовно неї батьківських прав);
дід та баба (якщо батьки померли);
інший із подружжя (якщо він (вона) не одружилися вдруге);
малолітні та/або неповнолітні діти;
повнолітні діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, до закінчення ними закладів освіти, але не більше ніж до досягнення 23 років;
повнолітні діти, які не мають своїх сімей;
повнолітні діти, які мають свої сім'ї, але стали особами з інвалідністю до досягнення повноліття;
утриманці загиблого (померлого), яким у зв'язку з цим виплачується пенсія.
Зазначені у п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексудоходи не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платників податку
до 31 грудня включно року, наступного за роком, в якому завершено проведення антитерористичної операції та/або припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан в Україні, та/або завершено здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації (абзац другий п.п. «в»п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу).
Порядок оподаткування благодійної допомоги визначено п. 170.7 ст. 170 Кодексу, відповідно до п.п. 170.7.8 якогоне включається до оподатковуваного доходу благодійна допомога, що надається згідно з п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу:
а) у будь-якій сумі (вартості), що надається, зокрема:
платникам податку, визначеним абзацом другим п.п.«в»п.п. 165.1.54
п. 165.1 ст. 165 Кодексу, – для закупівлі або у вигляді спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення чи інших товарів (робіт, послуг) за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, чи для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення;
б) у сумі, що сукупно протягом звітного (податкового) року не перевищує 500 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, – на відновлення втраченого майна, на житлові, соціальні і побутові потреби та на інші потреби згідно з переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, що виникли у платників податку, визначених п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу. Якщо загальна сума отриманої благодійної допомоги протягом звітного (податкового) року перевищує зазначений граничний розмір, сума перевищення над таким розміром оподатковується за ставкою, встановленою п. 167.1 ст. 167 Кодексу, і платник податку зобов'язаний подати річну податкову декларацію із зазначенням сум благодійної допомоги.
Крім того, відповідно до п.п. 170.7.3 п. 170.7 ст. 170 Кодексу, не включається до оподатковуваного доходу сума нецільової благодійної допомоги, у тому числі матеріальної, що надається резидентами – юридичними або фізичними особами на користь платника податку протягом звітного податкового року сукупно у розмірі, що не перевищує суми граничного розміру доходу, визначеного згідно з абзацом першим п.п. 169.4.1 п. 169.4 ст. 169 Кодексу, встановленого на 01 січня такого року.
Положення п.п. 170.7.3 п. 170.7 ст. 170 Кодексу не поширюються на профспілкові виплати своїм членам, умови звільнення яких від оподаткування передбачені п.п. 165.1.47 п. 165.1 ст. 165 Кодексу.
Благодійник – юридичнаособа зазначає відомості про надані суми нецільової благодійної допомоги у податковій звітності.
У разі отримання нецільової благодійної допомоги від благодійника – фізичної чи юридичної особи платник податку зобов’язаний подати річну податкову декларацію із зазначенням її суми, якщо загальна сума отриманої нецільової благодійної допомоги протягом звітного податкового року перевищує її граничний розмір, установлений абзацом першим п.п. 169.4.1
п. 169.4 ст. 169 Кодексу.
Враховуючи вищевикладене, у разі якщо юридичною особою на користь фізичних осіб, зазначених у абзаці другому п.п. «в» п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу, виплачується благодійна допомога на цілі, вказані у п.п. 170.7.8
п. 170.7 ст. 170 Кодексу, то сума такої допомоги у розмірах, встановлених у
п.п. 170.7.8 п. 170.7 ст. 170 Кодексу, не включається до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку.
Разом з тим, якщо благодійна допомога надається вказаним особам на інші цілі, ніж у п.п. 170.7.8 п. 170.7 ст. 170 Кодексу,то сумутакої допомоги слід розглядати як нецільову благодійну допомогу, яка оподатковується податком на доходи фізичних осіб з урахуванням норм п.п. 170.7.3 п. 170.7 ст. 170 Кодексу.
Щодо другого питання
Відповідно до п. 1 Положення про Міністерство охорони здоров'я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів Українивід 25 березня 2015 року № 267, МОЗ є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров'я.
Таким чином, питання щодо переліку документів, що підтверджують поранення працівників, які безпосередньо приймали участь у бойових діях знаходиться у правовому полі Міністерства охорони здоров’я України.
Крім того, п. 1 Положення про Міністерство оборони України затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від
26 листопада 2014 року№ 671(у редакції постанови Кабінету Міністрів Українивід 19 жовтня 2016 року№ 730) визначено, що головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику з питань національної безпеки у воєнній сфері, сферах оборони і військового будівництва у мирний час та особливий період, а також центральним органом виконавчої влади та військового управління, у підпорядкуванні якого перебувають Збройні Сили та Держспецтрансслужбає Міноборони.
Отже, з питання щодо переліку документів, що підтверджують смерть таких працівників доцільно звернутись Міністерства оборони України.
Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |