X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 19.12.2022 р. № 2257/ІПК/99-00-21-03-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення (далі - Товариство), надіслане до ДПС листом Головного управління ДПС у Київській області, щодо застосування ставки ПДВ до операцій з постачання паливозаправників та автоцистерни для Центральної бази забезпечення пально-мастильними матеріалами Національної гвардії України (далі – Установа) з урахуванням положень пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексуУкраїни (далі – Кодекс) та постанови Кабінету Міністрів України від 02 березня 2022 року № 178 «Деякі питання обкладення податком на додану вартість за нульовою ставкою у період воєнного стану» (далі – Постанова № 178) та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу, повідомляє.

У своєму зверненні Товариство повідомило, що згідно з укладеними державними контрактамиТовариство здійснює постачання для Установи автоцистерни (код УКТ ЗЕД 8704 239100), автопаливозаправника (код УКТ ЗЕД 8704 229100), авіапаливозаправника (код УКТ ЗЕД 8704 239100).

Враховуючи вищевикладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання застосування ставкиПДВдо операції з постачання паливозаправників та автоцистернидля Установиз урахуванням положень пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу та Постанови № 178.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу I Кодексу).

Статтею 5 розділу І Кодексу визначено, що поняття, правила та положення, установлені Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу І Кодексу.

У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу.

Інші терміни, що застосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

У зв'язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VІІІ «Про правовий режим воєнного стану» (далі – Закон № 389-VІІІ), Указом Президента України від 24 лютого
2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (далі –
Указ № 64/2022) на території України введено воєнний стан. Указ № 64/2022 затверджено Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні».

Пунктом 2 Указу № 64/2022 визначено завдання Військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, Командуванню об'єднаних сил Збройних Сил України, командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з'єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управлінню державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати передбачені Законом № 389-VІІІ заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Згідно з підпунктом «г» підпункту 195.1.2 статті 195 розділу V Кодексу за нульовою ставкою оподатковуються операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення наземного військового транспорту чи іншого спеціального контингенту Збройних Сил України, що бере участь у миротворчих акціях за кордоном України, або в інших випадках, передбачених законодавством.

З метою виконання мобілізаційних завдань в умовах воєнного стану, введеного Указом № 64/2022, та відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу Постановою № 178 визначено категорії установ, операції з постачання яким товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість.

Так, до таких установ Постановою № 178 віднесено Збройні Сили України, Національну гвардію України, Службу безпеки України, Службу зовнішньої розвідки України, Державну прикордонну службу України, Міністерство внутрішніх справ України, Державну службу Україні з надзвичайних ситуацій, Управління державної охорони України, Державну службу спеціального зв’язку та захисту інформації України, інші утворені відповідно до законів України військові формування, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету. Постанова № 178 набрала чинності з дня її опублікування і застосовується з 24 лютого 2022 року.

Норми підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу та Постанови № 178 встановлюють застосування нульової ставки податку на додану вартість на операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту.

Нульова ставка податку на додану вартість відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу та Постанови № 178 застосовується як до операцій з постачання товарів безпосередньо для заправки (дозаправки), так і до операцій з постачання будь-яких інших товарів, що використовуються безпосередньо для забезпечення транспорту (інші паливно-мастильні матеріали, запасні частини, комплектуючі, охолоджуючі рідини, інструменти та додаткове обладнання, визначені відповідними нормативними та технічними документами) для транспорта, при умові, що такі операції з постачання здійснюються категорії суб’єктів, що визначені Постановою № 178.

Нормами підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу та Постанови № 178 не визначено відповідного переліку із зазначенням кодів з Єдиного закупівельного словника ДК 021:2015, чи кодів УКТ ЗЕД.

Відповідно до пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексутимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України, зокрема, товарів оборонного призначення, визначених такими згідно з пунктом 29 частини першої статті 1 розділу І Закону України від 17 липня 2020 року
№ 808-IX
«Про оборонні закупівлі» (далі – Закон № 808), що класифікуються за визначеними групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, у тому числі:

8702 - 8705 (тільки для пасажирських та вантажних автомобілів звичайного типу, що використовуються в оборонних цілях та мають легку броню або обладнані з'ємною бронею).

Слід зазначити, що Законом № 808 регулюються загальні правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель.

Згідно з пунктами 2, 10, 17, 21 та 29 частини першої статті 1 розділу І Закону № 808:

оборонні закупівлі - здійснення державним замовником закупівель товарів, робіт і послуг, призначених для виконання державних програм у сферах національної безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони;

виконавець державного контракту (договору) з оборонних закупівель (далі - виконавець державного контракту (договору) - суб'єкт господарювання незалежно від організаційно-правової форми та форми власності або іноземний суб'єкт господарювання (інша іноземна юридична особа) чи об'єднання юридичних осіб, з якими укладено державний контракт (договір) за результатами проведення закупівель, визначених Законом № 808;

державні замовники у сфері оборони (далі - державні замовники) - визначені Кабінетом Міністрів України центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, військові формування, утворені відповідно до законів України;

державний контракт (договір) (далі - державний контракт (договір)) - угода, укладена у письмовій формі державним замовником від імені держави з виконавцем відповідно до затверджених планів закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення;

товари оборонного призначення - озброєння, військова та спеціальна техніка, зброя і боєприпаси, спеціальні комплектувальні вироби для їх виготовлення та експлуатації, матеріали та обладнання, спеціально призначені для їх розроблення, виготовлення або використання, спеціальні технічні засоби, технічні засоби розвідки, засоби технічного та криптографічного захисту інформації, засоби спеціального зв'язку, космічна техніка військового та подвійного призначення, засоби індивідуального захисту (бронежилети всіх класів захисту, протиударні, кулезахисні шоломи, комплекти протиударного захисту тощо), спеціальні засоби (кайданки, кийки, засоби, споряджені речовинами сльозогінної, світлошумової дії тощо), спеціальні (спеціалізовані) транспортні засоби; комп'ютерна, оптична, вимірювальна та інша техніка; спеціальний формений одяг, необхідний для виконання завдань правоохоронними органами, структурними підрозділами органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах забезпечення охорони прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку, військовими формуваннями з правоохоронними функціями, товари подвійного використання для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, розвитку обороноздатності держави та системи національної стійкості, а також будь-які інші товари, які закуповуються державними замовниками, визначеними згідно з пунктом 10 частини першої статті 1 розділу І Закону № 808, для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.

Відповідно до пункту 2 статті 2 розділу І Закону № 808 закупівля товарів, робіт і послуг здійснюється державними замовниками відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням особливостей, встановлених Законом № 808.

Державний замовник, зокрема організовує та здійснює закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, а також укладає договори про закупівлю та державні контракти (договори), у тому числі за імпортом (підпункти 3 і 5 пункту 1 статті 7 розділу І Закону № 808).

Придбання державними замовниками товарів, робіт і послуг може здійснюватися шляхом застосування однієї із видів закупівель, визначених у підпунктах 1-4 пункту 1 статті 16 розділу ІІ Закону № 808.

Разом з тим, оскільки автоцистерни, автопаливозаправник та авіапаливозаправник згідно з класифікацією УКТ ЗЕД можуть бути визначені як об’єкти транспорту, а не товар для забезпечення транспорту, до операції з постачання зазначених у зверненні паливозаправників та автоцистерни для Установине можуть бути застосовані норми підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу та Постанови № 178 щодо застосування нульової ставки ПДВ.

Враховуючи викладене, та з огляду на норми ПКУ та Закону № 808 режим звільнення від оподаткування ПДВ, встановлений пунктом 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ на відповідний період, поширюється, зокрема на операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів оборонного призначення, визначених такими згідно з пунктом 29 частини першої статті 1 розділу І Закону № 808, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, вказаними у зазначеному пункті ПКУ.

Водночас, з метоювизначення можливості віднесення автоцистерни (код УКТ ЗЕД 8704 239100), автопаливозаправника (код УКТ ЗЕД 8704 229100) та авіапаливозаправника (код УКТ ЗЕД 8704 239100) до категорії вантажних автомобілів звичайного типу, що використовуються в оборонних цілях та мають легку броню або обладнані з'ємною бронею), ДПС рекомендує звернутися за відповідним роз’ясненням до Міністерства оборони України або до Торгово-промислової палати України як організації, яка має повноваження класифікувати товари згідно з УКТ ЗЕД при їх постачанні на митній території України.

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.