X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 19.12.2022 р. № 2260/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення ПрАТ «_____» (далі – Товариство) щодо окремих питань нарахування амортизації у податковому обліку при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств після використання свого права перебування на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.

Згідно із зверненням Товариство, яке здає в оренду власні нежитлові приміщення, під час воєнного стану на території України відповідно до п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ Кодексу перейшло на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності зі сплатою єдиного податку за ставкою 2 відсотки з 01.06.2022.

 До переходу на спрощену систему оподаткування Товариство було платником податку на прибуток підприємств, який застосовував різниці при визначенні об’єкту оподаткування цим податком. Товариство амортизувало основні засоби в бухгалтерському обліку відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності.

Для прикладу Товариство наводить ситуацію, коли до переходу на спрощену систему оподаткування таке Товариство амортизувало основний засіб групи 3 (будівлю), строк амортизації якого у бухгалтерському обліку та відповідно у податковому обліку перевищував мінімально допустимі строки амортизації згідно з п.п. 138.3.3 п. 138.3 ст. 138 Кодексу, а залишкова вартість цього основного засобу в податковому обліку та бухгалтерському обліку співпадала.

Відновлення сплати податку на прибуток підприємств Товариством планується з 01.01.2023.

У зверненні Товариства поставлено такі питання для надання індивідуальної податкової консультації:

1. Чи вірним буде після відновлення сплати податку на прибуток підприємств Товариством, виходячи з наведеного вище прикладу, залишити строк корисного використання основного засобу та його залишкову вартість на рівні відповідних показників до переходу на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності з метою нарахування податкової амортизації, згідно зі  ст. 138 Кодексу? 

2. Якщо відповідь на питання 1, не підтверджується, то чи вірним буде після відновлення сплати податку на прибуток підприємств Товариством, виходячи з наведеного вище прикладу, встановити строк корисного використання основного засобу та його залишкову вартість за правилами бухгалтерського обліку з метою нарахування податкової амортизації згідно зі ст. 138 Кодексу?

Щодо питань 1 – 2

Відповідно до п.п. 9.9 п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ Кодексу після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України платники єдиного податку третьої групи, які на день припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України використовували особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ Кодексу, з першого дня місяця, наступного за місяцем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, втрачають право на використання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, і автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом.

Платник податку має право самостійно (шляхом подання заяви) відмовитися від використання особливостей оподаткування, передбачених п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ Кодексу, з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому прийнято таке рішення. У такому разі платник податків вважається таким, що застосовує систему оподаткування, на якій він перебував до обрання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, крім випадку, якщо у заяві про відмову від використання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, платник податку зазначив про перехід на сплату інших податків і зборів.

Згідно з п. 296.1 ст. 296 Кодексу юридичні особи – платники єдиного податку третьої групи використовують дані спрощеного бухгалтерського обліку щодо доходів та витрат з урахуванням положень пп. 44.2, 44.3 ст. 44 Кодексу.

Відображення основних засобів та нематеріальних активів у бухгалтерському обліку здійснюється відповідно до Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 № 92, Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 8 «Нематеріальні активи», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 18.10.1999  № 242, Міжнародного стандарту бухгалтерського обліку 16 (МСБО 16) «Основні засоби» та Міжнародного стандарту бухгалтерського обліку 38 (МСБО 38) «Нематеріальні активи» зі змінами та доповненнями.

Підпунктом 9.12 п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ Кодексу передбачено особливості оподаткування податком на прибуток підприємств платників податку, які тимчасово перейшли на сплату єдиного податку третьої групи.

Порядок розрахунку амортизації основних засобів або нематеріальних активів для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств встановлено п. 138.3 ст. 138 Кодексу.

Так, згідно з п.п. 138.3.1 п. 138.3 ст. 138 Кодексу розрахунок амортизації основних засобів та нематеріальних активів здійснюється відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності з урахуванням обмежень, встановлених п.п. 14.1.138 п. 14.1 ст. 14 розділу І Кодексу, підпунктами 138.3.2 – 138.3.4  п. 138.3 ст. 138 Кодексу. При такому розрахунку застосовуються методи нарахування амортизації, передбачені національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку.

Для розрахунку амортизації відповідно до положень п. 138.3 ст. 138 Кодексу визначається вартість основних засобів та нематеріальних активів без урахування їх переоцінки (уцінки, дооцінки), проведеної відповідно до положень бухгалтерського обліку.

Амортизація не нараховується за період невикористання (експлуатації) основних засобів у господарській діяльності у зв’язку з їх консервацією.

Згідно з п.п. 14.1.9 п. 14.1 ст. 14 Кодексу сума залишклвлї вартості основних засобів, інших необоротних та нематеріальних активів, яка визначається як різниця між первісною вартістю і сумою розрахованої амортизації відповідно до положень розділу III Кодексу, вважається залишковою вартістю таких засобів та активів для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств.

Підпунктом 138.3.3 п. 138.3 ст. 138 Кодексу визначено мінімально допустимі строки амортизації основних засобів та інших необоротних активів (крім випадку застосування виробничого методу нарахування амортизації) за переліком їх груп, а також обумовлені особливості щодо врахування при розрахунку амортизації строків корисного використання (експлуатації) об’єкта основних засобів в бухгалтерському обліку. Цей підпункт застосовується з урахуванням положень п. 43 1 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.

Отже, щодо амортизації основних засобів платниками податку на прибуток підприємств, які тимчасово перебували на спрощеній системі оподаткування зі сплатою єдиного податку за ставкою 2 відсотки, застосовували до переходу на єдиний податок різниці згідно зі ст. 138 Кодексу та відновили сплату податку на прибуток підприємств, то податковій амортизації відповідно до положень п.п. 138.3.1 п. 138.3 ст. 138 Кодексу підлягає залишкова вартість таких основних засобів, визначена згідно з вимогами п.п. 14.1.9 п. 14.1 ст. 14 Кодексу станом на 01 число місяця повернення на загальну систему оподаткування, за умови використання таких основних засобів у власній господарській діяльності як до переходу на спрощену систему оподаткування, так і після повернення на загальну систему оподаткування

При цьому при визначенні залишкової вартості основних засобів згідно з п.п. 14.1.9 п. 14.1 ст. 14 Кодексу враховується і сума розрахованої амортизації таких основних засобів відповідно до положень розділу III Кодексу за період перебування платника податку на прибуток підприємств на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності.

Щодо строків корисного використання (експлуатації) основних засобів, то вони визначаються з урахуванням мінімально допустимих строків амортизації згідно з п.п. 138.3.3 п. 138.3 ст. 138 Кодексу, враховуючи положення п. 43 1 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу та дату введення таких необоротних активів в експлуатацію до переходу платника на сплату єдиного податку.

В загальному порядку, якщо строки корисного використання (експлуатації) об’єкта основних засобів в бухгалтерському обліку є меншими ніж мінімально допустимі строки амортизації у податковому обліку, то для розрахунку амортизації використовуються строки, встановлені п.п. 138.3.3 п. 138.3 ст. 138 Кодексу, а якщо дорівнюють або є більшими ніж ті, що встановлені цим підпунктом, то для розрахунку амортизації використовуються строки корисного використання (експлуатації), встановлені в бухгалтерському обліку.

Враховуючи зазначене, після відновлення сплати податку на прибуток підприємств для цілей податкової амортизації відповідно до положень                  п.п. 138.3.1 п. 138.3 ст. 138 Кодексу враховується сума залишкової вартості основних засобів, які були введені в експлуатацію до переходу на сплату єдиного податку, що визначається як різниця між первісною вартістю і сумою розрахованої амортизації відповідно до положень розділу III Кодексу (у тому числі під час перебування на спрощеній системі оподаткування).

При цьому, строки корисного використання (експлуатації) основних засобів визначаються з урахуванням мінімально допустимих строків амортизації згідно з п.п. 138.3.3 п. 138.3 ст. 138 Кодексу та дати введення таких необоротних активів в експлуатацію до переходу платника на сплату єдиного податку.

Відповідно до п. 52 8 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 цього Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу для платників податків та контролюючих органів тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом. 

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).