X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 01.02.2023 р. № 200/ІПК/99-00-09-04-03-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду              звернень Товариства щодо реалізації пального та, керуючись     статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своїх зверненнях платник податків повідомив, що Товариство є юридичною особою, яка зареєстрована платником акцизного податку на пальне, та отримало ліцензію на право оптової торгівлі пальним без зазначення місць оптової торгівлі і здійснює операції з отримання від постачальників та реалізацію покупцям пального за допомогою смарт-карт на пальне. Передача (реалізація) пального здійснюється покупцям безпосередньо постачальниками, шляхом заправки транспортних засобів покупців, за умови пред’явлення смарт-карти, без проміжної передачі пального Товариству, однак юридично факт отримання пального Товариством та подальшої його передачі покупцям фіксується у прибуткових та видаткових накладних. Крім того автозаправні станції (далі – АЗС)  постачальників, з яких здійснюється передача (реалізація) пального покупцям від Товариства, зареєстровані як акцизні склади, розпорядниками яких є самі постачальники Товариства.

Як зазначено у зверненнях, робота Товариства здійснюється за схемою відповідно до стандартних договорів, які Товариство укладає зі своїми контрагентами.

Відповідно до доданої до звернень Товариства копії договору поставки товарів партіями з використанням смарт-карт від 23.11.2020, укладеного між постачальником (користувачем АЗС) та Товариством на придбання товарів, в т.ч. пального, за допомогою смарт-карт, пред’явлених довіреною особою Товариства, відпуск пального здійснюється шляхом заправки транспортних засобів на АЗС на підставі пред’явлення покупцем (довіреною особою) смарт-карти.

Договором передбачено проведення звірок розрахунків між                сторонами.

Відповідно до договору смарт-карта – технічний засіб отримання    покупцем (довіреною особою) у власність згідно умов договору товарів на АЗС,  проте не є платіжним засобом.

Довірена особа покупця – будь-яка особа, якій покупець передав        смарт-карту і тим самим уповноважив її на вчинення дій по отриманню товарів  з використанням смарт-карти від імені та за рахунок покупця. Отримувач вважається уповноваженим, якщо він пред’явив смарт-карту для отримання товару.

Поставка товару здійснюється постачальником партіями через паливороздавальні колонки шляхом заправлення паливних баків автотранспорту пред’явникам смарт-карт з використанням терміналів.

Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Чи потрібно Товариству реєструвати акцизний склад, якщо видача пального здійснюється безпосередньо з АЗС постачальника (яке вже зареєстровано Постачальником як акцизний склад і не може повторно реєструватись Товариством) кінцевим споживачам, без проміжної фізичної передачі Товариством, якщо при цьому отримання і видача пального Товариством юридично фіксується у прибуткових, видаткових накладних?

2. Кого постачальник (власник АЗС) має зазначати при реєстрації акцизної накладної як отримувача пального – Товариство, як посередника, чи одразу кінцевого споживача, у володінні якого знаходяться транспортні засоби, заправка яких здійснюється безпосередньо на АЗС постачальника?

3. Чи має Товариство при зазначеній вище схемі роботи здійснювати реєстрацію акцизних накладних? Якщо так, то що зазначати в якості уніфікованих номерів акцизних складів, з яких та на які реалізується пальне (є обов’язковими реквізитами акцизної накладної), якщо у Товариства відсутні акцизні склади і відпуск пального здійснюється безпосередньо в транспортні засоби кінцевого споживача? Які відомості вносити в такі обов’язкові реквізити акцизної накладної, як «ознака напряму використання та умов оподаткування пального» та «ознака щодо реалізації пального з акцизного складу» з огляду на специфіку роботи Товариства? В які терміни Товариство має реєструвати та виписувати акцизні накладні?

4. Товариство просить роз’яснити стосовно схеми його роботи з реалізації пального (без фізичного отримання та фізичної передачі) та передачу пального покупцям з акцизного складу, розпорядником якого є інше Товариство.

5. Чи потрібно Товариству, з урахуванням вищезазначеної схеми роботи, подавати декларацію з акцизного податку?

 

До запитання 1.

Згідно із п.п. 212.1.15 п. 212.1 ст. 212 Кодексу платником акцизного податку є, зокрема особа, яка реалізує пальне.

Відповідно до п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу реалізація пального або спирту етилового для цілей розділу VI Кодексу – будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального або спирту етилового з переходом права власності на таке пальне або спирт етиловий чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного:

до акцизного складу;

до акцизного складу пересувного;

для власного споживання чи промислової переробки;

будь-яким іншим особам.

Акцизний склад – приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального (п.п. 14.1.6 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Розпорядником акцизного складу є зокрема, суб’єкт господарювання – платник акцизного податку, який здійснює виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізацію пального на акцизному складі та має документи, що підтверджують право власності або користування приміщеннями та/або територією, що відносяться до акцизного складу (п.п. 14.1.224 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Відповідно до Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту та зв’язку України, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20.05.2008 № 281/171/578/155, талон – це спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на автозаправній станції фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.

Отже, якщо Товариство здійснює продаж пального з використанням  смарт-карт, при цьому фізичний відпуск пального здійснює інша особа  на точках обслуговування (АЗС) за умови пред’явлення таких смарт-карт користувачем смарт-карти та зчитування їх даних POS-терміналом на АЗС при правильному введенні ПІН-коду, то в такому випадку реалізацію пального в розумінні п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу здійснює саме особа, яка здійснює таку фізичну передачу (відпуск, відвантаження) пального (в тому числі за смарт-картами, реалізованими Товариством іншим суб’єктам господарювання), а не Товариство.

Таким чином, якщо Товариство не здійснює реалізацію (фізичний відпуск, відвантаження) пального, не має власних або орендованих ємностей для навантаження/розвантаження та зберігання пального, то Товариство не є розпорядником акцизного складу та, відповідно, не зобов’язане його реєструвати.

До запитання 2.

Згідно із п. 231.1 ст. 231 Кодексу платник податку при ввезенні на митну територію України пального або спирту етилового, з якого сплачено акцизний податок, або на умовах, визначених статтею 229 Кодексу, або реалізації пального або спирту етилового зобов'язаний скласти в електронній формі акцизну накладну за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД реалізованого пального або спирту етилового та зареєструвати її в Єдиному реєстрі акцизних накладних  з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи.

Пунктом 231.1 статті 231 Кодексу визначено обов’язкові реквізити акцизної накладної, зокрема:

повна або скорочена назва юридичної особи або прізвище, ім’я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник акцизного податку, - особи, яка реалізує пальне або спирт етиловий (п.п. в) п. 231.1 ст. 231 Кодексу);

код ЄДРПОУ (для юридичних осіб) або реєстраційний номер облікової картки платника податків (для фізичних осіб) особи, яка реалізує пальне або спирт етиловий, та суб’єкта господарювання - отримувача пального або спирту етилового (п.п. г) п. 231.1 ст. 231 Кодексу).

повна або скорочена назва юридичної особи або прізвище, ім’я та по батькові фізичної особи – суб’єкта господарювання - отримувача пального або спирту етилового (п.п. ґ) п. 231.1 ст. 231 Кодексу)

При реалізації пального через паливороздавальну або оливороздавальну колонку з акцизного складу, який є місцем роздрібної торгівлі пальним, на яке отримано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, обов’язкові реквізити акцизної накладної, що ідентифікують отримувача пального, визначені підпунктами «г» та «ґ» цього пункту:

можуть не заповнюватися виключно при реалізації пального не суб’єкту господарювання;

обов’язково заповнюються при реалізації пального суб’єкту господарювання із зазначенням даних, що ідентифікують такого суб’єкта господарювання.

Отже, оскільки пред’явник паливних смарт-карт це будь-яка особа, яку покупець (Товариство), при передачі смарт-карти уповноважив на вчинення дій (з використанням такої смарт-карти) по отриманню товарів (пального) від імені та за рахунок покупця, а при пред’явленні смарт-карти здійснюється зчитування її даних, у відповідних полях акцизної накладної постачальником (АЗС) зазначаються реквізити  Товариства як отримувача пального.

До запитання 3.

Згідно із п. 231.1 ст. 231 Кодексу платник податку, зокрема при реалізації пального, зобов’язаний скласти в електронній формі акцизну накладну за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД реалізованого пального та зареєструвати її в Єдиному реєстрі акцизних накладних  з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи.

Оскільки, враховуючи вищевикладене, фізичну передачу (відпуск, відвантаження) пального іншим особам на підставі смарт-карт здійснюється АЗС, а не Товариством, у цьому випадку акцизні накладні мають складатися та реєструватися, у порядку визначеному статтею 231 Кодексу, суб’єктом господарювання, який здійснює  таку фізичну передачу (відпуск, відвантаження) пального, а не Товариством.

До запитань 4 та 5.

Згідно із частиною першою статті 42 Господарського кодексу України     від 16 січня 2003 року № 436-IV підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб’єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.

Враховуючи вищевикладене, платник податку має право самостійно на власний розсуд, додержуючись вимог законодавства, визначати схему своєї господарської діяльності, в тому числі з реалізації пального, зокрема і за вищезазначеною схемою з допомогою смарт-карт.

Відповідно до підпункту 223.2 статті 223 Кодексу платники податку, визначені пунктом 212.1 статті 212 цього Кодексу (крім імпортерів підакцизних товарів, зазначених у підпунктах 215.3.4, 215.3.5, 215.3.5 1, 215.3.5 2, 215.3.6, 215.3.7, 215.3.8 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу), подають щомісяця не пізніше 20 числа наступного звітного (податкового) періоду контролюючому органу за місцем реєстрації декларацію з акцизного податку за формою, затвердженою у порядку, встановленому статтею 46 цього Кодексу.

Згідно із п.п. 212.1.15 п. 212.1 ст. 212 Кодексу платником акцизного податку є, зокрема особа, яка реалізує пальне.

Отже, якщо Товариство здійснює продаж пального з використанням  смарт-карт, при цьому фізичний відпуск пального здійснює інша особа  на АЗС за умови пред’явлення таких смарт-карт користувачем та здійснюється зчитування їх даних на АЗС, то в такому випадку реалізацію пального в розумінні п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу здійснює саме особа, яка здійснює таку фізичну передачу (відпуск, відвантаження) пального (в тому числі за смарт-картами, реалізованими Товариством), а не Товариство.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, за описаних у зверненнях Товариства умов, воно в розумінні п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу не здійснює реалізацію пального, відповідно не є платником акцизного податку з реалізації пального, та якщо при цьому не здійснює інші операції, які згідно з п. 213.1 ст. 213 Кодексу є об’єктом оподаткування акцизним податком, то Товариство не повинно подавати декларацію акцизного податку. 

Зазначаємо, що індивідуальна податкова консультація надана відповідно до умов доданого договору поставки товарів партіями з використанням     смарт-карт від 23.11.2020. Щодо надання індивідуальної податкової консультації по інших договорах, то умови та можливість їх реалізації та дійсності на сьогодні потребують уточнення.

Інформуємо, що пунктом 528 підрозділу 10 розділу XX Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).

 

 

___________________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.