X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 23.12.2022 р. № 2364/ІПК/99-00-21-02-03-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення щодо надання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм статті392розділу І Податкового кодексу України (далі - Кодекс) та, керуючись статтею 52глави 3 розділу ІІ Кодексу,в межах компетенції повідомляє.

Відповідно до інформації, наданої у зверненні, Банк має у своєму  складі структурну одиницю - Кіпрську філію, яка зареєстрована як бізнес одиниця згідно з законодавством Республіки Кіпр.

При цьому, Кіпрська філія банку:

створена як відокремлений підрозділ Банку, що не має статусу юридичної особи та здійснює діяльність від імені Банку та в межах наданих ним повноважень;

є податковим резидентом Республіки Кіпр;

за результатами діяльності Банку та його Кіпрської філії складається консолідована фінансова звітність згідно з міжнародними стандартами фінансової звітності та результати діяльності відображаються у балансах та звітах, які включаються до консолідованого балансу Банку, що подається НБУ та Центральному Банку Кіпра.

Щодо наявності елементів фактичного контролю за діяльністю філії, то Положенням про Кіпрську філію визначено, що філія в межах прав, наданих їй Банком, розпоряджається закріпленим за нею майном, укладає від імені Банку договори, забезпечує прибуткову та рентабельну діяльність, загальне керівництво та контроль за діяльністю філії здійснює Правління банку в межах повноважень, що передбачені Статутом Банку.

Крім того, Банк у своєму зверненні повідомив, що Кіпрська філія самостійно складає окрему фінансову звітність згідно з міжнародними стандартами фінансової звітності та подає її за вимогами законодавства Кіпру.

При цьому, результати діяльності філії відображаються у щоденних, щомісячних та річних балансах, а також у звітах, які включаються до балансу Банку, що подається НБУ за установленими термінами, формами та обсягами. Такими чином, для визначення фінансового результату до оподаткування вже враховуються доходи та витрати філії.

Підпунктом а) підпункту 392.5.7 пункту 392.5 статті 392розділу IКодексу визначено,що контролююча особа зобов’язаназабезпечити складання окремої фінансової звітності за міжнародними стандартами за партнерство,траст чи інше утворення без статусу юридичної особи, частка у якому їй належить,та розраховуватискоригований прибуток, що підлягає оподаткуванню за правилами, визначеними для іноземних компаній щодо такого утворення, крім таких випадків: контролююча особа особисто набула майнові права на частку в активах, доходах чи прибутку трасту, фонду чи іншого утворення без статусу юридичної особи та відображає доходи, отримані через таке утворення, у власній декларації про майновий стан і доходи (податковій декларації з податку на прибуток підприємств).

Банком було здійснено аналіз наведеного підпункту та зроблено наступні висновки:

  1. Для контролюючої особи утворення без статусу юридичної особи не визначається контрольована іноземна компанія взагалі та відповідно не проводиться розрахунок скоригованого прибутку та його оподаткування у разі виконання таких всіх умов:

а) контролююча особа особисто набула майнові права на частку в активах, доходах чи прибуткутрасту, фонду чи іншого утворення без статусуюридичної особи(для Банку по відношенню до філіїреалізується через 100% фактичний контроль, про що зазначено вище та наведено у Положенніпро Кіпрську філію);

b) контролююча особа відображає доходи, отримані через таке утворення, у власній Податковійдекларації з податку на прибуток підприємств (для Банка виконується дана умова як врахуваннярезультатів діяльності відокремленого структурного підрозділу шляхом консолідації у Податковій деклараціїзподатку на прибуток);

c) якщо відповідно до положень цього підпункту контролююча особа не зобов’язана складати фінансову звітність за партнерство, траст чи інше утворення без статусу юридичної особи (Кіпрська філія самостійно складає фінансову звітність, як утворення без статусу юридичної особи в країні її
реєстрації; в даному випадку мова не йде про фінансову звітність Банку разом із філією як відокремленим структурним підрозділом, оскільки структурний підрозділ взагалі не може відповідати поняттю контрольована іноземна компанія, так як не є ні юридичною особою, ні утворенням без статусу юридичноїособи згідно з українським законодавством).

2. Для контролюючої особи утворення без статусу юридичної особи не проводиться розрахунок скоригованого прибутку та його оподаткування у випадку виконання умов а) та b), які описані вище та виконуються для Банку. При цьому також не подається Звіт про контрольовані іноземні компанії.

Враховуючи вищевикладене, Банк звернувся з проханням підтвердити чиаргументовано спростовувати, що відповідно до підпункту 392.5.7 пункту 392.5 статті 392 розділу IКодексу з урахуваннямвиконання для Банку наведених умов:

  1. при виконанні всіх умов а)-с): Кіпрська філія, як утворення без статусу юридичної особи, неприрівнюється до контрольованої іноземної компанії, відповідно результати її діяльності повторно не включаються дооб’єкту оподаткування Банку у вигляді об’єкта оподаткуванняприбутку контрольованої іноземної компанії та не подається Звіт проконтрольовані іноземні компанії;
  2. при виконанні умов а)-b): Кіпрська філія, як утворення без статусу юридичної особи, прирівнюєтьсядо контрольованої іноземної компанії але результати її діяльності повторно не включаються до об’єкта оподаткування Банку у виглядіоб’єкта оподаткуванняприбутку контрольованої іноземної компанії та відповідно не подається Звіт про контрольовані іноземнікомпанії.

 

Відповідно до підпункту392.1.1 пункту 392.1 статті 392розділу I Кодексу контрольованою іноземною компанією визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи - резидента України або юридичної особи - резидента України відповідно до правил, визначених цим Кодексом.

У випадках, передбачених цією статтею, до контрольованої іноземної компанії може прирівнюватися іноземне утворення без статусу юридичної особи.

Утворенням без статусу юридичної особи визнається утворення, створене на підставі правочину або зареєстроване відповідно до законодавства іноземної держави (території) без створення юридичної особи, яке відповідно до законодавства та/або документів, що регулюють її діяльність (особистого закону), має право здійснювати діяльність, спрямовану на отримання доходу (прибутку) в інтересах своїх учасників, партнерів, засновників, довірителів або інших вигодоотримувачів.

Утворення без статусу юридичної особи можуть включати, зокрема, але не виключно, партнерства, трасти, фонди, інші установи та організації, створені на підставі правочину або закону іноземної держави (території). До утворень без статусу юридичної особи прирівнюються особи - нерезиденти, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу Iцього Кодексу, які відповідно до особистого закону не є юридичними особами.

Отже, контрольована іноземна компанія за своєю формою може бути іноземним утворенням без статусу юридичної особи, зареєстрованим відповідно до законодавства іноземної держави, яке має право здійснювати діяльність, спрямовану на отримання доходу (прибутку) в інтересах своїх учасників, партнерів, засновників або інших вигодоотримувачів.

В індивідуальній податковій консультації від 15.12.2020 року № 5197/ІПК/99-00-05-05-02-06 наведено аргументоване обґрунтуваннятого, що Кіпрська філія банку є контрольованою іноземною компанією та Банк, як контролююча особа відповідно до підпункту 392.5.2 пункту 392.5 статті 392розділу ІКодексу, зобов’язаний подавати Звіт про контрольовані іноземні компанії до контролюючого органу одночасно з поданням Податкової декларації з податку на прибуток підприємств за звітний (податковий) період, що дорівнює календарному року. 

Відповідно до підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 розділу III Кодексу об'єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями цього Кодексу

Згідно з підпунктом 140.4.3 пункту 140.4 статті 140 розділу III Кодексу фінансовий результат до оподаткування зменшується, зокрема, на суму нарахованих доходів від участі в капіталі нерезидентів (у тому числі контрольованих іноземних компаній) та на суму нарахованих доходів у вигляді дивідендів, що підлягають виплаті на його користь від такого нерезидента, за умови, що доля участі в капіталі нерезидента становить щонайменше 10 відсотків протягом календарного року та такий нерезидент не входить до переліку держав (територій), визначених відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу І цього Кодексу (крім держав (територій), з якими є чинні міжнародні договори України про уникнення подвійного оподаткування доходів).

Враховуючи наявність наведеної різниці подвійне оподаткування прибутку філії банку не відбувається.

Отже, на підставі викладеного вище Кіпрська філія банку є контрольованою іноземною компанією та Банк, як контролююча особа, зобов’язаний подавати Звіт про контрольовані іноземні компанії до контролюючого органу одночасно з поданням Податкової декларації з податку на прибуток підприємств за звітний (податковий) період, що дорівнює календарному року. При цьому об'єкт оподаткування податком на прибуток Банка розраховується зокрема з урахуванням норм підпункту 140.4.3 пункту 140.4 статті 140 розділу III Кодексу.

Відповідно до пункту 528 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 розділуII Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Згідно з підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу для платників податків та контролюючих органів тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом. 

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію(пункт 52.2 статті 52 розділу II Кодексу).