X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 26.12.2022 р. № 2375/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення                             ТОВ «» (далі – ТОВ) щодо відображення у податковому обліку суми уцінки запасів та уцінки (відновлення корисності) основних засобів та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, ТОВ веде облік на підставі національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку, є платником податку на прибуток на загальних підставах, має на балансі оборотні активи (запаси) та необоротні активи (основні засоби), які знаходяться в районах проведення воєнних (бойових) дій та у тимчасовій окупації/оточенні (блокуванні).

 ТОВ позбавлене можливості користуватися своїми оборотними активами (запасами) та необоротними активами (основними засобами), що залишились на тимчасово неконтрольованій Україною території, доступу до активів на цих територіях співробітники ТОВ не мають.

При цьому, після отримання ТОВ фактичного доступу (безпечного та безперешкодного) до активів, ТОВ планує використовувати їх у своїй господарській діяльності, буде здійснена інвентаризація, на підставі якої ТОВ проведе відновлення корисності таких активів чи їх списання (якщо вони втрачені/знищені).

На підставі вимог стандартів бухгалтерського обліку ТОВ станом на 31.12.2022 року планує провести уцінку оборотних активів (запасів), що знаходяться на тимчасово неконтрольованій Україною території (місто Маріуполь Донецької області), у бухгалтерському та податковому обліку шляхом списання різниці між балансовою та вартістю реалізації до витрат звітного періоду.

ТОВ зазначає, що податкових різниць, що коригують фінансовий результат до оподаткування з ціллю визначення податку на прибуток Кодексом  не передбачено у випадку уцінки запасів. Уцінка зменшує фінансовий результат до оподаткування.

Тобто бухгалтерські витрати від уцінки запасів та доходи від їх можливої наступної дооцінки будуть враховані в фінансовому результаті, та, відповідно, в об’єкті обкладення податком на прибуток.

Крім того, після проведення щорічної інвентаризації та виявлення основних засобів, які знаходяться на НКТ, ТОВ планує провести: уцінку згідно із вимогами П(С)БО 28 «Зменшення корисності активів».

Для цілей проведення уцінки ТОВ планує провести оцінку активів із залученням суб’єкта оціночної діяльності.

При цьому, після отримання ТОВ фактичного доступу (безпечного та безперешкодного) до активів, ТОВ планує використовувати їх у своїй господарській діяльності, буде здійснена інвентаризація, на підставі якої ТОВ проведе відновлення корисності таких основних засобів чи їх списання (якщо вони втрачені).

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію  з наступних питань:

        1. Чи відображається у податковому обліку з податку на прибуток сума уцінкизапасів?

       2. Чи відноситься сума уцінки основних засобів до податкових витрат в податковому обліку з податку на прибуток?

       3. Яким чином відображається у податковому обліку з податку на прибуток подальше відновлення корисності зазначених основних засобів?

        Щодо питання 1

Згідно з п. 44.1 ст. 44 Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим п. 44.1 ст. 44 Кодексу.

Для обрахунку об’єкта оподаткування платник податку на прибуток підприємств використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування (абзац перший п. 44.2 ст. 44 Кодексу).

Відповідно до п.п. 134.1.1 п.134.1 ст.134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями цього Кодексу.

Кодексом не передбачено різниць для коригування фінансового результату до оподаткування по операціям з переоцінки (уцінки, дооцінки) запасів. Такі операції враховуються при визначенні фінансового результату до оподаткування згідно з правилами бухгалтерського обліку.

Щодо питання 2, 3

Різниці, які виникають при нарахуванні амортизації необоротних активів, регламентують положення ст. 138 Кодексу.

Пунктом 138.1 ст. 138 Кодексу встановлено, що фінансовий результат до оподаткування збільшується, зокрема:

на суму нарахованої амортизації основних засобів та/або нематеріальних активів відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності;

на суму уцінки та втрат від зменшення корисності основних засобів та/або нематеріальних активів, включених до витрат звітного періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності.

Відповідно до п. 138.2 ст. 138 Кодексу фінансовий результат до оподаткування зменшується, зокрема:

на суму розрахованої амортизації основних засобів та/або нематеріальних активів відповідно до пункту 138.3 цієї статті;

на суму вигід від відновлення корисності основних засобів та/або нематеріальних активів у межах попередньо віднесених до витрат втрат від зменшення корисності основних засобів або нематеріальних активів відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності.

Згідно з п.п. 138.3.1 п. 138.3 ст. 138 Кодексу розрахунок амортизації основних засобів та нематеріальних активів здійснюється відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності з урахуванням обмежень, встановлених підпунктом 14.1.138 пункту 14.1 статті 14 розділу I цього Кодексу, підпунктами 138.3.2-138.3.4 цього пункту. При такому розрахунку застосовуються методи нарахування амортизації, передбачені національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку.

Для розрахунку амортизації відповідно до положень цього пункту визначається вартість основних засобів та нематеріальних активів без урахування їх переоцінки (уцінки, дооцінки), проведеної відповідно до положень бухгалтерського обліку.

Отже, для цілей амортизації основних засобів у податковому обліку не враховується проведена платником податку відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку (уцінка, дооцінка) (зменшення корисності).

У періоді проведення уцінки або зменшення корисності основних засобів платник податку збільшує фінансовий результат до оподаткування на суму такої уцінки або втрат від зменшення корисності основних засобів, включених до витрат звітного періоду згідно з правилами бухгалтерського обліку.

У випадку подальшого відновлення корисності основних засобів у межах попередньо віднесених до витрат втрат від зменшення їх корисності відповідно до правил бухгалтерського обліку, фінансовий результат до оподаткування зменшується на суму вигід від такого відновлення.

Відповідно до п. 528 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 цього Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ Кодексу для платників податків та контролюючих органів тимчасово, на період  до припинення  або скасування воєнного стану на території України, зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).