X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 29.12.2022 р. № 2409/ІПК/99-00-21-03-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення                            щодо нарахування податкових зобов’язань з ПДВ та складання податкових накладних та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариство прийняло рішення придбати єдиний майновий комплекс державного підприємства, що був виставлений на аукціон.

З метою прийняття участі в аукціоні Товариство 12.10.2022 сплатило гарантійний внесок на рахунок оператора через електронний майданчик якого відбувається аукціон.

За результатами проведення аукціону Товариство було визначено переможцем і, відповідно, отримало право на придбання виставленого лоту (єдиного майнового комплексу), про що свідчить відповідний протокол про результати електронного аукціону (далі – Протокол).

У Протоколі зазначено, що винагорода оператора (плата за участь в електронному аукціоні оператора) вираховується з гарантійного внеску, а сума залишку такого гарантійного внеску підлягає перерахуванню оператором на рахунок Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях (далі – Регіональне відділення) як частина оплати вартості єдиного майнового комплексу.  

Так, 27.10.2022 така сума залишку гарантійного внеску була перерахована оператором на депозитний рахунок Регіонального відділення як частина оплати вартості єдиного майнового комплексу.

Надалі, 11.11.2022 Товариство перерахувало Регіональному відділенню відповідну суму грошових коштів, яка дорівнює запропонованій ціні лоту (єдиного майнового комплексу) з ПДВ та є основною частиною оплати вартості єдиного майнового комплексу (за вирахуванням суми залишку гарантійного внеску, попередньо перерахованої оператором на депозитний рахунок Регіонального відділення як частина оплати вартості єдиного майнового комплексу).

Також, 11.11.2022 Регіональне відділення здійснило перерахування зі свого депозитного рахунку на основний розрахунковий рахунок іншої частини оплати вартості єдиного майнового комплексу, попередньо перерахованої оператором на депозитний рахунок Регіонального відділення.

З огляду на викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1) щодо нарахування оператором податкових зобов’язань з ПДВ та складання податкової накладної 25.10.2022 в описаній у зверненні ситуації;

2) щодо нарахування Регіональним відділенням податкових зобов’язань з ПДВ та складання податкової накладної 11.11.2022 в описаній у зверненні ситуації.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).

Відповідно до пунктів 5.1 - 5.3 статті 5 розділу I ПКУ поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу I ПКУ. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Поняття та загальний порядок виконання платіжних операцій в Україні визначено Законом України від 30 червня 2021 року № 1591-IX «Про платіжні послуги» (далі – Закон № 1591).

Відповідно до частини першої статті 63 Закону № 1591 для виконання платіжних операцій з коштами (крім електронних грошей) банки мають право відкривати своїм клієнтам банківські рахунки, види яких визначені у підпунктах 1 – 5 частини першої статті 63 Закону № 1591. Зокрема, одним із видів таких банківських рахунків є вкладний (депозитний) рахунок, під яким розуміється рахунок, що відкривається банком клієнту на договірній основі для зберігання коштів, що передаються клієнтом банку на встановлений строк та під визначений процент (дохід) відповідно до умов договору.

Правові, економічні та організаційні основи приватизації державного і комунального майна та майна, що належить Автономній Республіці Крим, регулюються Законом України від 18 січня 2018 року № 2269-VIII «Про приватизацію державного і комунального майна» (далі – Закон № 2269).              

Порядок проведення електронних аукціонів для продажу об'єктів малої приватизації та визначення додаткових умов продажу затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 10 травня 2018 року № 432 (далі –                         Порядок № 432).

Порядок перерахування до бюджетів коштів, одержаних від приватизації майна затверджено наказом Міністерства фінансів України, Фонду державного майна України від 30.12.2015 № 1271/2065, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за № 139/28269 (далі – Порядок № 1271/2065).

Органи приватизації - Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва у районах і містах, органи приватизації в Автономній Республіці Крим, органи приватизації територіальних громад             (пункт 20 частини першої статті 1 Закону № 2269).

Оператор електронного майданчика - юридична особа, що має право використовувати електронний майданчик та діє відповідно до договору, укладеного з Адміністратором електронної торгової системи, істотні умови якого визначаються Кабінетом Міністрів України (пункт 18 частини першої статті 1 Закону № 2269).

Єдиний майновий комплекс державного або комунального підприємства, його структурного підрозділу - усі види майна, призначені для діяльності підприємства, його структурного підрозділу, будівлі, споруди, устаткування, інвентар, сировина, продукція, права вимоги, борги, а також право на торговельну марку або інше позначення та інші права, включаючи права на земельні ділянки (пункт 13 частини першої статті 1 Закону № 2269).

Реєстраційний внесок - сума коштів у розмірі 0,2 мінімальної заробітної плати станом на 1 січня поточного року - для об'єктів малої приватизації (10 мінімальних заробітних плат - для об'єктів великої приватизації), що вноситься за реєстрацію заяви на участь у приватизації потенційним покупцем об'єкта великої приватизації на відповідний поточний рахунок органів приватизації, а потенційним покупцем об'єкта малої приватизації - на відповідний рахунок оператора електронного майданчика, який протягом п'яти робочих днів з дня проведення аукціону зараховує їх до державного або місцевого бюджету. Реєстраційний внесок не повертається потенційному покупцю, крім випадків, передбачених Законом № 2269 (пункт 25 частини першої статті 1 Закону                    № 2269).

Гарантійний внесок - сума коштів, що становить визначену у відсотках частину стартової ціни об'єкта приватизації, яка вноситься потенційним покупцем об'єкта приватизації для забезпечення виконання його зобов'язання щодо участі в аукціоні у вигляді грошових коштів або банківської гарантії (пункт 10 частини першої Закону № 2269).

Плата за участь - грошова винагорода оператора електронного майданчика, яка вираховується із сплаченого переможцем електронного аукціону або особою, щодо якої прийнято рішення про приватизацію об'єкта шляхом викупу, гарантійного внеску відповідно до договору між оператором електронного майданчика та учасником з урахуванням вимог Порядку № 432 (пункт 2 Порядку № 432).

Учасник - фізична особа або юридична особа в особі уповноваженого представника, яка виявила намір взяти участь в електронному аукціоні, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, та пройшла процедуру реєстрації для участі в електронному аукціоні (пункт 2 Порядку № 432).

Правила продажу об'єктів малої приватизації визначено статтею 15              Закону № 2269.

Об'єкти малої приватизації продаються виключно на електронних аукціонах.

Відповідно до статті 25 Закону № 2269 кошти, одержані від продажу державного або комунального майна, інші надходження, безпосередньо пов'язані з процесом приватизації (суми штрафних санкцій за несвоєчасні розрахунки за придбані об'єкти приватизації тощо), зараховуються до державного або місцевого бюджету у повному обсязі, крім плати за участь.

Правила сплати та повернення гарантійного та реєстраційного внесків визначено пунктами 28, 29 і 104-112 Порядку № 432.

Пунктами 4, 7, 8 і 9 Порядку № 139/28269 визначено, що фонду державного майна України (далі - Фонд) та органам приватизації в Державній казначейській службі України (далі - Казначейство) згідно з вимогами Порядку відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України                     від 22 червня 2012 року № 758, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18 липня 2012 року за № 1206/21518, відкриваються небюджетні рахунки, зокрема за таким субрахунком: 3555 «Рахунки для зарахування коштів від приватизації майна» (далі - рахунки 3555) для зарахування коштів, одержаних від приватизації державного майна, від відчуження комунального майна та інших надходжень, безпосередньо пов'язаних з процесом приватизації, окремо для кожного бюджету.

На підставі платіжних доручень, підготовлених органами приватизації згідно з рішеннями відповідних місцевих рад і наданих відповідним органам Казначейства протягом трьох робочих днів після отримання виписки з рахунків 3555, кошти, одержані від відчуження об'єктів комунальної власності, та інші надходження, безпосередньо пов'язані з процесом приватизації, за вирахуванням податку на додану вартість перераховуються на рахунки, відкриті в Казначействі за субрахунком 3141 «Надходження до спеціального фонду місцевих бюджетів».

Гарантійний внесок переможця аукціону та гарантійні внески, які не підлягають поверненню, обліковуються як надходження, безпосередньо пов'язані з процесом приватизації, та зараховуються на рахунки 3555 Фонду чи органів приватизації, відкриті згідно з пунктом 4 Порядку № 139/28269, з подальшим перерахуванням до державного чи місцевого бюджету відповідно до пунктів 6, 7 Порядку № 139/28269.

Пунктом 44.1 статті 44 глави 1 розділу ІІ ПКУ визначено, що для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 глави 1 розділу ІІ ПКУ.

Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку (частина друга статті 3 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі −                 Закон № 996)).

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та               підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.

Пунктом 188.1 статті 188 розділу V ПКУ визначено, що база оподаткування ПДВ операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 розділу VІ ПКУ, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів/послуг.

Правила формування податкових зобов’язань і податкового кредиту з ПДВ та складання податкових накладних і їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) визначено статтями 187, 198 та 201 розділу V ПКУ. Порядок заповнення податкової накладної затверджено наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 № 1307, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за № 137/28267 із змінами і доповненнями.

Пунктом 187.1 статті 187 розділу V ПКУ визначено, що датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону № 996, незалежно від дати накладення електронного підпису.

Згідно з пунктами 201.1, 201.7 та 201.10 статті 201 розділу V ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлені ПКУ терміни. Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ і вказаних вище нормативно-правових актів, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС інформує, що платники податків при визначенні порядку оподаткування здійснюваних ними операцій повинні керуватися одним із основних принципів бухгалтерського обліку − превалювання сутності над формою (операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з їх юридичної форми (стаття 4 Закону № 996). Для цілей податкового обліку беруться до уваги економічні наслідки, створені господарськими операціями, а не особливості оформлення таких операцій.

Щодо питання 1

За операцією з постачання послуг (надання права на взяття участі в електронному аукціоні) оператор електронного майданчика (платник ПДВ) зобов’язаний визначити податкові зобов’язання з ПДВ та скласти податкову накладну на Товариство (отримувача таких послуг) за правилом «першої події», а саме:

на дату зарахування на його банківський рахунок грошових коштів, які є фактичною оплатою вартості таких послуг чи отримання інших видів компенсації вартості таких послуг;

або

на дату оформлення документа, що засвідчує факт постачання ним послуг Товариству (отримувачу таких послуг).

Щодо питання 2

В описаній у зверненні ситуації Регіональне відділення (платник ПДВ) зобов’язане було визначити податкові зобов’язання з ПДВ та скласти податкову накладну на Товариство (покупця) на дату перерахування оператором на депозитний рахунок Регіонального відділення (платника ПДВ) грошових коштів (залишку гарантійного внеску), які фактично є частиною оплати вартості єдиного майнового комплексу.

Додатково до вищевикладеного ДПС інформує, що кожен конкретний випадок податкових взаємовідносин, у тому числі і тих, про які йдеться мова у зверненні, необхідно розглядати з урахуванням договірних умов та обставин здійснення відповідних господарських операцій, у тому числі з детальним вивченням та аналізом первинних документів і матеріалів, оформленням яких супроводжувались такі операції, що дозволяють ідентифікувати фактичну їх сутність.

Правомірність визначення дати нарахування податкових зобов’язань з ПДВ та складання податкової накладної може бути встановлена виключно за результатами проведення документальної перевірки.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).