X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 29.12.2022 р. № 2411/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України розглянула зверненнящодо застосування пільги з податку на прибуток та ПДВ до операцій з постачання послуг, що здійснюються відповідно до умов проєктуміжнародної технічної допомоги та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

Відповідно до наданої у зверненні інформації, товариство є виробничою компанією, платником ПДВ, яка здійснює господарську діяльність в сфері надання послуг щодо сертифікації органічної продукції для виробників та експортерів такої продукції.Платник з виконавцем проєкту міжнародної технічної допомоги (далі – МТД) уклав договір на закупівлю для надання послуг сертифікації в галузі бджільництва (далі – Договір) у рамках проєкту МТД «Економічна підтримки Східної України» (проєкт USAID). Проєкт МТД зареєстровано Секретаріатом Кабінету Міністрів України, бенефіціарамипроєкту є Міністерство економіки України, Луганська та Донецька обласні військово-цивільні адміністрації та Запорізька військова адміністрація.

В обґрунтуванні технічного завдання, яке додано до звернення, зазначено, що до війни проєкт МТД зосереджував свою діяльність у Донецькій, Луганській, Запорізькій, Херсонській областях. З початком війни росія значно пошкодила або знищила більшу частину територій Донецької, Луганської, Запорізької, Херсонської областей, де впроваджувався проєкт МТД, тому зона діяльності проєкту МТД змінилася на підтримку внутрішньо переміщених осіб і партнерів у будь-якій точці України. Проєкт МТД також розглядає тимчасову підтримку тих, хто виїхав на межи митної території України до Європейського Союзу.

Згідно договору, товариство повинно виконати такі роботи:

провести онлайн-курс для учасників програми стосовно умов проведення сертифікації;

надати їм практичну допомогу при підготовці документів для подання на сертифікацію;

провести інспекційні роботи з метою аналізу та фіксації в інспекційних документах об’єктивної інформації про реальну ситуацію щодо діяльності учасників програм з виробництва бджоло-продукції;

провести вибір та аналізи воску;

провести оцінювання та видачу сертифікатів.

Заявника турбують наступні питання:

1. Чи буде звільнятися від оподаткування податком на прибуток підприємств відповідно до п. 142.3 ст. 142 Кодексу прибуток товариства, отриманий від надання послуг сертифікації в галузі бджільництва в рамках міжнародної технічної допомоги

2. Чи будуть звільнятися від оподаткування ПДВ операції з постачання послуг у рамках реалізації проєкту МТД в описаній у зверненні ситуації;

3. Чи потрібно платнику буде надавати інформаційне підтвердження за формою згідно з додатком 8 Порядку отримання права на звільнення від оподаткування операцій, що здійснюється у рамках проєктів МТД, яка регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року № 153 (далі – Порядок № 153), у разі залучення платником інших осіб – платників ПДВ для виконання окремих робіт у рамках договору.

Відповідно до п. 30.1 ст. 30 Кодексу податкова пільга - це передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов’язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених п. 30.2 цієї статті Кодексу.

Пунктом 3.2 ст. 3 Кодексу встановлено, що якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені цим Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.

Порядок залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги  затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року № 153 (далі – Порядок № 153).

  Відповідно до п. 2 Порядку № 153 виконавцем проєкту є будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з партнером з розвитку або уповноваженою партнером з розвитку особою та забезпечує реалізацію проєкту (програми), у тому числі на платній основі; бенефіціаром – центральний орган виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна, Київська, Севастопольська міська держадміністрація, до компетенції яких належить формування та/або реалізація державної політики у відповідній галузі чи регіоні, де передбачається впровадження проекту (програми), що заінтересована в результатах виконання проекту (програми), виконавчий орган місцевого самоврядування, юрисдикція якого поширюється на територію реалізації проекту (програми), Секретаріат Кабінету Міністрів України, Офіс Президента України, комітети та Апарат Верховної Ради України, Національний банк, Верховний Суд, вищі спеціалізовані суди, Національне антикорупційне бюро, Рахункова палата, інші державні органи; партнером з розвитку – іноземна держава, уряд та уповноважені урядом іноземної держави органи або організації, іноземний муніципальний орган або міжнародна організація, що надають міжнародну технічну допомогу відповідно до міжнародних договорів України; субпідрядником - будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з виконавцем або реципієнтом, забезпечує реалізацію проєкту (програми) в частині або в цілому та проводить процедури закупівлі за рахунок коштів МТД в рамках проєкту (програми); реципієнтом – резидент (фізична або юридична особа), який безпосередньо одержує міжнародну технічну допомогу згідно з проєктом (програмою).

Проєкти (програми) підлягають обов’язковій державній реєстрації, яка є підставою для акредитації їх виконавців, а також реалізації права на одержання відповідних пільг, привілеїв, імунітетів, передбачених законодавством та міжнародними договорами України (пункти 11, 12 Порядку № 153).

Згідно з п. 21 Порядку № 153 проєкти (програми) підлягають перереєстрації у разі зміни партнера з розвитку, виконавців, реципієнтів, бенефіціара, їх найменування, назви, цілей, змісту, кошторисної вартості, строків виконання проєкту (програми), подання плану закупівлі.

У разі зміни реципієнта (реципієнтів) для перереєстрації проєкту (програми) реципієнт (реципієнти) та партнер з розвитку або уповноважена партнером з розвитку особа подає до Секретаріату Кабінету Міністрів України документи, визначені підпунктами 1 і 3 п. 14 Порядку № 153.

У разі зміни бенефіціара партнер з розвитку або уповноважена ним особа подає до Секретаріату Кабінету Міністрів України документи, визначені підпунктами 1 і 2 п. 14 Порядку № 153, за винятком копії контракту. У разі виникнення необхідності в реалізації права на податкові пільги, передбачені законодавством та міжнародними договорами України, також подається документ, передбачений п.п. 21 п. 14 Порядку № 153.

Платник податку (продавець) з метою підтвердження права на застосування пільг з ПДВ при здійсненні операцій з постачання товарів, робіт, послуг в рамках проєкту МТД зберігає у справі:

копію реєстраційної картки проєкту, в рамках якого здійснено закупівлю товарів, робіт, послуг, засвідченої печаткою партнерів з розвитку або виконавця проєкту;

копію плану закупівлі, засвідченої печаткою партнерів з розвитку або виконавця проєкту;

копію контракту на постачання товарів, виконання робіт та надання послуг, засвідченої підписом та печаткою виконавця проєкту (у контракті зазначається, що закупівля товарів, робіт і послуг здійснюється коштом проєкту МТД та відповідає категорії (типу) товарів, робіт і послуг, зазначених у плані закупівлі).

Абзацом п’ятим п. 23 Порядку № 153 передбачено, що виконавець та субпідрядник, що реалізують право на податкові пільги, передбачені законодавством та міжнародними договорами України (крім договорів, пов’язаних із виконанням робіт з підготовки до зняття і зняття енергоблоків Чорнобильської АЕС з експлуатації та перетворення об’єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему), щомісяця до 20 числа складає та подає в письмовому та електронному вигляді органові ДПС, в якому перебуває на обліку як платник податків, інформаційне підтвердження за формою згідно з додатком 8 до цього Порядку. У разі коли виконавцем є юридична особа - нерезидент, що не перебуває на обліку як платник податків, інформаційне підтвердження подається в письмовому та електронному вигляді органові ДПС за адресою акредитації такої особи на території України та в копії Секретаріатові Кабінету Міністрів України.

Таким чином, право на отримання податкових пільг має виконавець та субпідрядник проекту МТД, у разі якщо він має письмову угоду з виконавцем або реципієнтом проекту МТД, здійснює закупівлі за рахунок коштів міжнародної технічної допомоги в рамках проекту (програми) та розповсюдження пільгового оподаткування передбачене міжнародним договором.

Згідно з реєстраційною карткою проекту (програми) № 3987-15 реалізація проєкту здійснюється у межах Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки про гуманітарне і техніко-економічне співробітництво, яка набрала чинності 07.05.1992 (далі – Угода).

Щодо питання 1

Відповідно до п. «b» ст. 1 Угодибудь-яка урядова або приватна організація Сполучених Штатів, що несе юридичну відповідальність за здійснення програм допомоги Сполучених Штатів, та будь-які співробітники такої приватної організації, які не є громадянами або не мешкають постійно в Україні і які перебувають тут у зв’язку з виконанням цих програм, звільняються (1) від будь-яких прибуткових податків, відрахувань на соціальне забезпечення або інших податків, що їх накладає Україна або будь-яка її організація, з доходів, одержаних у зв’язку із здійсненням програм допомоги Сполучених Штатів та (2) виплат будь-яких тарифів, зборів, мит, податків на імпорт та інших аналогічних податків або зборів на власне або домашнє майно, що ввозиться, вивозиться або використовується в Україні для особистого користування цих співробітників або членів їхніх сімей. 

Отже, нормами Угоди не передбачено пільгового оподаткування податком на прибуток підприємств субпідрядників – резидентівУкраїни.

Що стосується питання поширення дії п.п. 142.3 ст. 142 Кодексу щодо звільнення від оподаткування прибутку підприємства, отриманого за рахунок міжнародної технічної допомоги, то відповідно до п.п. 142.3 ст. 142 Кодексу звільняється від оподаткування прибуток підприємств, отриманий за рахунок міжнародної технічної допомоги або за рахунок коштів, які передбачаються в державному бюджеті як внесок України до Чорнобильського фонду «Укриття» для реалізації міжнародної програми - Плану здійснення заходів на об’єкті «Укриття» відповідно до положень Рамкової угоди між Україною та Європейським банком реконструкції та розвитку стосовно діяльності Чорнобильського фонду «Укриття» в Україні, для подальшої експлуатації, підготовки до зняття і зняття енергоблоків Чорнобильської АЕС з експлуатації, перетворення об’єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему та забезпечення соціального захисту персоналу Чорнобильської АЕС.

У разі порушення вимог щодо цільового використання вивільнених від оподаткування коштів платник податку зобов’язаний збільшити податкові зобов’язання з цього податку за результатами податкового (звітного) періоду, на який припадає таке порушення, а також сплатити пеню, нараховану відповідно до цього Кодексу.

Таким чином, п.п. 142.3 ст. 142 Кодексу встановлює право на пільгу з податку на прибуток при здійсненні операцій, пов'язаних із виконанням робіт в рамках проекту "Укриття", але не може застосовуватись у рамках реалізації проекту МТД «Економічна підтримки Східної України» (проєкт USAID).

Щодо питань 2 – 3

Відповідно до п. «а» ст. 1 Угоди товари, поставки та інше майно, що надається або використовується у зв’язку з програмами допомоги Сполучених Штатів Америки, можуть імпортуватися, експортуватися або використовуватися в Україні із звільненням від будь-яких тарифів, зборів, мит, податків на імпорт та інших аналогічних податків або зборів, що накладаються Україною або будь-якою її організацією.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Згідно з підпунктами «а» і «б» п. 185.1 ст. 185 Кодексу об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V Кодексу розташоване на митній території України.

Пунктом 197.11 ст. 197 Кодексу передбачено звільнення від оподаткування ПДВ, зокрема для операцій з:

постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів як МТД, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку;

постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів, що фінансуються за рахунок МТД, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку.

Операції з постачання товарів/послуг у рамках проєкту МТД та в межах затвердженого плану закупівлі товарів, робіт і послуг, що постачаються виконавцям проєктів МТД та/або субпідрядникам за кошти МТД, звільняються від оподаткування ПДВ. При придбанні виконавцями проєктів МТД та/або субпідрядниками від постачальників товарів/послуг у рамках таких проєктів ціна таких товарів/послуг визначається без ПДВ.

При цьому підставою для реалізації права на отримання виконавцем проекту МТД податкових пільг є державна реєстрація такого проєкту, а при виникненні умов, визначених у п. 21 Порядку № 153, – державна перереєстрація проєктів МТД. Державна реєстрація/перереєстрація проєктів МТД проводиться  Секретаріатом Кабінету Міністрів України.

У разі залучення виконавцем проєкту МТД та/або субпідрядником контрагентів – платників ПДВ для виконання окремих робіт у рамках проєкту МТД такий виконавець та/або субпідрядник повинен щомісяця до 20 числа складати та надавати в письмовому та електронному вигляді органові ДПС, в якому перебуває на обліку як платник податків, інформаційне підтвердження за формою згідно з додатком 8 Порядку № 153, де зазначити реквізити контрагентів – постачальників (найменування, код, місцезнаходження) та суму постачання, що підлягає пільговому оподаткуванню/звільненню від оподаткування ПДВ.

Отже, відповідно до норм Порядку № 153 право на отримання податкової пільги з ПДВ виникає з моменту державної реєстрації (а у разі необхідності, то перереєстрації) такого проєкту МТД.

Щодо можливості здійснення операцій з постачання послуг за проєктом МТД на інших територіях України, не передбачених проєктом, без його державної перереєстрації та/або до дати такої перереєстрації ДПС на підставі Договору та технічного завдання Департамент рекомендує звернутися до Секретаріату Кабінету Міністрів України як координатора діяльності, пов’язаної із залученням МТД.

Відповідно до п. 52 прим. 8 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 цього Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).