X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 30.12.2022 р. № 2417/ІПК/99-00-24-03-03-06

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, на розрахунковий рахунок … надійшли кошти гранту за виконання проєкту за програмою НАТО «Наука заради миру та безпеки». Відповідно до кошторису даного гранту передбачено виплати у вигляді стипендій молодим вченим – виконавцям проєкту.

У 2018 році із зазначених доходів (стипендій), виплачених
співробітникам –
молодим вченим – виконавцям проєкту були утримані податок на доходи фізичних осіб та військовий збір. Проте
співробітник … звернувся з претензією про неправильність утримання податку та військового збору з доходу у вигляді стипендії, який виплачується в рамках проєкту, що фінансується НАТО, юридичною особою – резидентом на користь фізичних осіб – резидентів (молодих вчених).

Платник податку просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1. На які законодавчі норми посилатися з даного питання?

2. Чи є співробітники – молоді вчені реципієнтами … за програмою НАТО «Наука заради миру та безпеки»?

3. Чи є ст. 25 Угоди між Урядом України та Організацією Північноатлантичного договору про статус Представництва НАТО в Україні, підписаної 22.09.2015, ратифікованої Верховною Радою України 04.02.2016, підставою для повернення податків співробітникам?

4. Чи підкріплюється дана ситуація п. 3.2 ст. 3 Кодексу?

Щодо першого – четвертого питань

Згідно з частиною другою ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Кодексом (п. 1.1 ст. 1 Кодексу).

Пунктом 191.1 ст. 191 Кодексу передбачено, що контролюючі органи здійснюють контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків, зборів, платежів установлених Кодексом, а також надають індивідуальні податкові консультації з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.

Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до п. 162.1 ст. 162 якого платником податку на доходи фізичних осіб є, зокрема, фізична особа – резидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні.

Згідно з п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 Кодексу об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.

Статтею 165 Кодексу визначено перелік доходів, які не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, тобто не підлягають оподаткуванню у джерела виплати.

Відповідно до п.п. 1.7 п. 161 підрозділу 10 розділу XX Кодексу звільняються від оподаткування військовим збором доходи, які згідно з розділом IV Кодексу та підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у пунктах 3 і 4 п. 170.131 ст. 170 Кодексу та п. 14
підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Водночас перелік доходів, що включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, визначено п. 164.2
ст. 164 Кодексу, зокрема інші доходи, крім зазначених у ст. 165 Кодексу
(п.п. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).

Згідно з п. 167.1 ст. 167 Кодексу ставка податку становить 18 відс. бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у пп. 167.2 – 167.5 ст. 167 Кодексу).

Також вказані доходи є об’єктом оподаткування військовим збором
(п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).

Ставка військового збору становить 1,5 відс. об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 16підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу.

Податковий агент, поняття якого наведено у п.п. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, що нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок на доходи фізичних осіб та військовий збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку, визначену в ст. 167 Кодексу, та ставку військового збору, визначену в п.п. 1.3
п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 168.1.1
п. 168.1 ст. 168 Кодексу).

Згідно з п. 3.2 ст. 3 Кодексу, якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.

Угода між Урядом України та Організацією Північноатлантичного договору про статус Представництва НАТО в Україні (далі – Угода) ратифікована Законом України від 04 лютого 2016 року № 989-VIII та набрала чинності для України 11.03.2016.

Відповідно до ст. 25 Угоди проєкти, що фінансуються НАТО, у тому числі їхні активи, доходи та інше майно (яким володіє реципієнт або інша особа від імені реципієнта) звільняються, зокрема, від усіх прямих та непрямих податків; водночас ні НАТО, ні реципієнт не будуть претендувати на звільнення від податків і платежів, які пов’язані з оплатою комунальних послуг.

При цьому відповідно до наданих до звернення копій …

Враховуючи викладене, якщо виплата стипендії фізичним особам – резидентам здійснюється безпосередньо юридичною особою – як виконавцем міжнародно-технічної програми НАТО «Наука заради миру та безпеки», то зазначена виплата оподатковується податком на доходи фізичних осіб та військовим збором на загальних підставах. При цьому така юридична особа повинна виконати всі функції податкового агенту, визначені Кодексом.

Водночас, якщо платником податку – фізичною особою – резидентом отримуються доходи у вигляді стипендій з джерел за межами України, то сума таких доходів має бути включена платником до його загального річного оподатковуваного доходу як іноземний дохід та оподатковуватися на загальних підставах.

Слід зазначити, що питання визначення реципієнта, в рамках  проєктів, що фінансуються НАТО, не належить до компетенції ДПС.

Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.