X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 03.11.2022 р. № 1845/ІПК/99-00-24-03-03-06

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодопрактичного застосування норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє.

У зв’язку із набранням чинності змін до Кодексу в частині звільнення
від оподаткування військовим збором грошового забезпеченнявійськовослужбовців та працівників Збройних Сил Українина період їх безпосередньої участі в здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, внесених Законом України від 19 червня 2022 року № 2308-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування військовим збором грошового забезпечення військовослужбовців та інших осіб, які беруть безпосередню участь у бойових діях в умовах воєнного стану» (далі –
Закон № 2308), просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1. Які саме виплати військовослужбовців є доходами у вигляді грошового забезпечення у розумінні Кодексу?;

2. Чи звільняється від оподаткування військовим збором грошове забезпечення військовослужбовців (у тому числі матеріальна допомога на оздоровлення, вирішення соціально-побутових питань тощо), які перебувають у місцях постійної дислокації своїх підрозділів, на лікуванні тощо, та не беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійсненняз національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії?;

3. Чи звільняється від оподаткування військовим збором додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць, яка виплачується військовослужбовцям, які перебувають у місцях постійної дислокації своїх підрозділів, на лікуванні тощо, та не беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії?;

4. Чи є об’єктом оподаткування військовим збором грошова допомога на оздоровлення, вирішення соціально-побутових питань, компенсація за речове майно військовослужбовців, які перебувають у місцях постійної дислокації своїх підрозділів та військовослужбовців, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії?;

5. Якщо протягом місяця військовослужбовець міг перебувати як за місцем постійної дислокації свого підрозділу, так і брати безпосередню участь у бойових діях або забезпечувати здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, яким чином оподатковується військовим збором його грошове забезпечення, матеріальні допомоги, допомога на оздоровлення та додаткова винагорода відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім'ям під час дії воєнного стану» (далі – Постанова № 168)?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Кодексом (п. 1.1 ст. 1 Кодексу).

Відповідно до п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу об'єктом оподаткування військовим збором є доходи, визначені ст. 163 Кодексу.

Згідно із п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 Кодексу об'єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, до складу якого включаються доходи, перелік яких визначено п. 164.2 ст. 164 Кодексу.

Так, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків включаютьсяінші доходи, крімвизначених у ст. 165 Кодексу
(
п.п. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).

Ставка військового збору становить 1,5 відсотка від об'єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).

Відповідно до п.п. 1.7 п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу звільняються від оподаткування збором доходи, які згідно з розділом IV Кодексу та підрозділом 1 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у пунктах 3 і 4 п. 170.13¹ ст. 170 Кодексу та п. 14
підрозділу 1 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Разом з тим Законом № 2308, який набрав чинності 09.07.2022, п.п. 1.7
п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу після абзацу другого доповнено новим абзацом такого змісту:

«У період дії правового режиму воєнного стану не підлягають оподаткуванню військовим збором доходи у вигляді грошового забезпечення працівників правоохоронних органів, військовослужбовців та працівників Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців, працівників Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та інших осіб на період їх безпосередньої участі в здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації».

Слід зауважити, що порядок підтвердження статусу осіб, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції та/або здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, що здійснюються шляхом проведення операції Об'єднаних сил (ООС), з метою застосування пільги з оподаткування військовим зборомвизначається постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1161 (далі – Постанова № 1161).

Водночас на дату надання відповіді до Постанови № 1161 не внесені зміни щодо підтвердження статусу працівниками правоохоронних органів, військовослужбовців та працівниками Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців, працівників Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та інших осіб, у разі їх безпосередньої участі в здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації.

 

Щодо першого питання

Статтею 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (далі – Закон № 2011) передбачено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

До складу грошового забезпечення входять:

посадовий оклад, оклад за військовим званням;

щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);

одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Слід зазначити, що терміни, що застосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами (п. 5.3 ст. 5 Кодексу).

Водночас повідомляємо, що питання надання інформації (роз’яснення) щодо переліку виплат, які включаються до складу грошового забезпечення військовослужбовців є компетенцією Міністерства економіки України.

 

Щодо другого та третього питання

Відповідно до Постанови № 168 встановлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським, а також особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби в межах територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), виплачується додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць (крім осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, яким така винагорода виплачується пропорційно часу проходження служби в розрахунку на місяць), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), – розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.

Враховуючи викладене та вимоги абзацу другого п.п. 1.7 п. 161
підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, доходи у вигляді суми додаткової винагороди та/абогрошового забезпечення, виплачений військовослужбовцям, які не беруть безпосередню участь у бойових діях або не забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресіїна період дії правового режиму воєнного стануоподатковується військовим збором на загальних підставах.

Зауважуємо, що питання включення додаткової винагороди, яка встановлена Постановою № 168,до складу грошового забезпечення військовослужбовців не відноситься до компетенціїДержавної податкової служби України.

Щодо четвертого питання

Відповідно до абзацу другого п. 1 ст. 91 Закону № 2011 речове забезпечення військовослужбовців здійснюється за нормами і в терміни, що визначаються, зокрема, Міністерством оборони України, а порядок грошової компенсації вартості за неотримане речове майно визначається Кабінетом Міністрів України.

Також п. 1 ст. 101Закону № 2011 передбачено, що військовослужбовцям, крім військовослужбовців строкової військової служби, надаються щорічні основні відпустки із збереженням грошового, матеріального забезпечення та наданням грошової допомоги на оздоровлення у розмірі місячного грошового забезпечення.

Крім того, п.п. 3 п. 5 Постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704«Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб»надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, зокрема, надавати один раз на рік військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань у розмірі, що не перевищує їх місячного грошового забезпечення, та допомогу для оздоровлення в розмірі місячного грошового забезпечення.

Враховуючи викладене, якщо виплати у вигляді матеріальної допомоги на оздоровлення, вирішення соціально-побутових питань та компенсації за речове майно, включаються до складу грошового забезпечення, яке виплачується військовослужбовцям на період їх безпосередньої участі в здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, то сума такого грошового забезпечення може звільнятися від оподаткування військовим збором за умови підтвердження статусу зазначених осіб, з метою застосування пільги з оподаткування військовим збором. Разом з тим, якщо зазначені виплати здійснюються у складі грошового забезпечення або якщо вони не включаються до грошового забезпечення військовослужбовцям на період дії воєнного стану, тобто військовослужбовцям, які не приймають безпосередню участь в здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, то сума таких виплати оподатковується військовим збором на загальних підставах.

Зауважуємо, що визначення щодо віднесення матеріальної допомоги на оздоровлення, вирішення соціально-побутових питань, компенсації за речове майно до грошового забезпечення військовослужбовців не відноситься до компетенції Державної податкової служби України.

 

Щодо п’ятого питання

Відповідно до п. 1.4 п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу нарахування, утримання та сплата (перерахування) військового збору до бюджету здійснюються в порядку, встановленому розділом IV Кодексу, з урахуванням особливостей, визначених підрозділом 1 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, за ставкою, визначеною підпунктом 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Згідно з п. 44.1 ст. 44 Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Таким чином, у разі якщо протягом звітного (податкового) місяця військовослужбовець приймав безпосередню участь в здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, а також протягом цього місяця деякий час перебував у місці постійної дислокації підрозділу, тобто не приймав зазначеної участі, то податковий агент з метою оподаткування визначає об’єкти оподаткування військовим збором окремо для кожного періоду на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Водночас частиною другою ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»  встановлено, що регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності.

Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексутимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема,статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з абзацом першим п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок, зокрема, щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності з обов'язковим виконанням таких обов'язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

На періоддії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупиняєтьсяперебігстроків, визначених Кодексом, іншимзаконодавством, контроль за дотриманнямякогопокладено на контролюючіоргани, крімвипадків, передбачених Кодексом (п.102.9 ст. 102 Кодексу).

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.