Державна податкова служба України розглянула звернення щодо окремих питань діяльності благодійних організацій, та керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.
Згідно із зверненням Благодійний фонд надає благодійну допомогу особам, що постраждали від соціальних конфліктів, війн та військових дій, у тому числі особам з підрозділів сил оборони та безпеки, їх сім’ям, іншим постраждалим особам у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, нещасними випадками. Зокрема, для реалізації програми «Кіборги», яка передбачає протезування військових, Благодійний фонд отримує благодійні пожертви від фізичних або юридичних осіб.
Благодійний фонд звертається за отриманням індивідуальної податкової консультації з таких питань:
1. Протягом якого терміну благодійний фонд має витратити кошти, що були отримані ним протягом 2022 року? Чи існують на законодавчому рівні обмеження щодо строку, протягом якого мають бути використані надходження благодійного фонду за календарний рік?
2. Чи не суперечить чинному законодавству розміщення благодійним фондом на депозитному рахунку коштів, що були отримані ним в якості благодійних пожертв?
3. Які існують обмеження щодо розміру заробітної плати найманих працівників благодійного фонду (за трудовим договором)? Чи існують інші обмеження щодо розміру заробітної плати благодійного фонду, окрім тих, що містяться у ч. 3 ст. 16 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації»?
Щодо питань 1, 2, 3.
Загальні засади благодійної діяльності в Україні визначаються Законом України від 05 липня 2012 року № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» зі змінами (далі – Закон № 5073).
Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 1 Закону № 5073 благодійна організація – це юридична особа приватного права, установчі документи якої визначають благодійну діяльність в одній чи кількох сферах, визначених Законом № 5073, як основну мету її діяльності.
Цілями благодійної діяльності є надання допомоги для сприяння законним інтересам бенефіціарів у сферах благодійної діяльності, визначених Законом № 5073, а також розвиток і підтримка цих сфер у суспільних інтересах (ст. 3 Закону № 5073).
Метою благодійних організацій не може бути одержання й розподіл прибутку серед засновників, членів органів управління, інших пов’язаних з ними осіб, а також серед працівників таких організацій (ч. 1 ст. 11 Закону № 5073). Але благодійним організаціям дозволено здійснювати господарську діяльність без мети одержання прибутку, що сприяє досягненню їхніх статутних цілей (ч. 4 ст. 16), тобто здійснювати благодійну діяльність.
Цільова благодійна допомога - це допомога, що надається бенефіціару (отримувачу) під визначені умови та напрями її витрачання.
Отже терміни для витрачання цільової благодійної допомоги можуть бути обумовлені правочином між благодійною організацією та благодійником.
Відповідно до ст. 6 Закону № 5073 зміна цілей та порядку використання благодійної пожертви можлива за згодою благодійника або його правонаступників, а також на підставі рішення суду чи в інших випадках, визначених законом або правочином благодійника.
Крім того, благодійник або уповноважені ним особи мають право здійснювати контроль за цільовим використанням благодійної пожертви, у тому числі на користь третіх осіб.
Щодо розміру заробітної плати працівників благодійної організації, то перш за все слід зазначити, що відповідно до ч. 2 ст. 11 Закону № 5073 на працівників благодійних організацій поширюється законодавство про працю, загальнообов’язкове державне соціальне страхування та соціальне забезпечення.
Отже, для ведення статутної діяльності благодійна організація може наймати працівників, трудові обов’язки яких мають відповідати статутній діяльності організації.
Як встановлено ст. 16 Закону № 5073, використання активів (доходів) та правочини благодійних організацій не повинні суперечити актам законодавства та цілям благодійної діяльності.
Розмір адміністративних витрат благодійної організації не може перевищувати 20 відсотків доходу цієї організації у поточному році.
Перелік адміністративних витрат наведено у п. 18 Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затвердженому наказом Міністерства фінансів України 31.12.99 № 318 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19.01.2000 за № 27/4248.
Отже, адміністративні витрати благодійної організації, спрямовані на її обслуговування та управління, включаючи заробітну плату працівників, не можуть перевищувати 20 відсотків доходу такої організації у поточному році.
Слід зазначити, що за даними інформаційних систем ДПС Благодійний фонд внесений до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр) з присвоєнням коду ознаки неприбутковості 0036 (благодійні організації).
Відповідно до п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
Отже, у разі отримання доходів (прибутків) неприбутковою благодійною організацією в межах своєї статутної діяльності та використання їх на фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами без розподілу таких доходів (прибутків) серед засновників (учасників), така організація не позбавляється статусу неприбуткової.
Таким чином, розміщення благодійним фондом у статусі неприбуткової організації на депозитному рахунку фінансової установи у законодавчо встановленому порядку тимчасово вільних залишків коштів не суперечить вимогам законодавства.
Якщо відсотки за депозитом використовуються неприбутковою організацією в межах її статутної діяльності без їх розподілу серед засновників (учасників), така організація не позбавляється статусу неприбуткової.
У разі недотримання благодійною організацією вимог, визначених абзацом другим п.п. 133.4.1 та п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу (з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу), така неприбуткова організація підлягає виключенню з Реєстру з визначенням податкового зобов'язання з податку на прибуток підприємств відповідно до підпунктів 133.4.3 та 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.
Відповідно до п. 52 8 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 цього Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу для платників податків та контролюючих органів тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |