X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 08.11.2022 р. № 1879/ІПК/99-00-09-04-03-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду            звернення Товариства щодо здійснення діяльності з реалізації пального, та керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, основним видом діяльності Товариства є складське господарство. Додатковим видом економічної діяльності є надання допоміжних послуг у сфері добування нафти та природного газу, виробництво продуктів нафтоперероблення, оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним пальним і подібними продуктами, оптова торгівля хімічними продуктами, неспецефічна оптова торгівля, інша допоміжна діяльність у сфері транспорту, роздрібна торгівля пальним та інше.

Товариство має діючу ліцензію на право зберігання пального, є зареєстрованим платником акцизного податку та розпорядником зареєстрованого акцизного складу.

Товариство найближчим часом планує розпочати діяльність у сфері зберігання пального, надаючи відповідну послугу контрагентам, та укладати відповідні договори про надання послуг зберігання.

Враховуючи зазначене Товариство запитує:

1. Який код напряму використання пального проставляється при реєстрації акцизної накладної при фізичному відпуску (відвантаженні) зберігачем пального суб’єкту господарювання – платнику податку, пальне якого зберігалося на акцизному складі зберігача згідно діючого законодавства?

2. Чи буде порушенням реєстрація акцизної накладної на отримання пального на акцизний склад зберігача для зберігання пального суб’єкта господарювання – платника податку, пальне якого зберігалося на акцизному складі з кодом напряму використання пального «0», а при реєстрації акцизної накладної при фізичному відпуску (відвантаженні) зберігачем пального суб’єкту господарювання – платнику податку, пальне якого зберігалося на акцизному складі з кодом напряму використання пального «15»? Якщо так – то яка відповідальність встановлена за дане порушення?

До зазначених запитань.

Згідно із п.п. 14.1.212 п.14.1 ст. 14 Кодексу, реалізація пального для цілей розділу VI Кодексу – будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного:

до акцизного складу;

до акцизного складу пересувного;

для власного споживання чи промислової переробки;

будь-яким іншим особам.

Відповідно до п. 231.1 ст. 231 Кодексу, платник податку при реалізації пального зобов’язаний скласти в електронній формі акцизну накладну, за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД реалізованого пального, та зареєструвати її в Єдиному реєстрі акцизних накладних (далі - ЄРАН) з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи.

Згідно із п. 231.3 ст. 231 Кодексу акцизна накладна складається платником податку в день реалізації пального при кожній повній або частковій операції з реалізації пального.

При відвантаженні пального з акцизного складу/акцизного складу пересувного на акцизний склад іншого суб’єкта господарювання для зберігання, а також при зворотному відвантаженні такого пального його власнику, суб’єкти господарювання, які здійснюють фізичний відпуск пального, складають акцизні накладні у двох примірниках на кожну операцію, та реєструють їх в ЄРАН з дотриманням строків реєстрації, встановлених  п. 231.6 ст. 231 Кодексу.

Порядок заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового затверджений наказом Міністерства фінансів України від 27.11.2020 № 729 (далі - Порядок).

Зазначення в акцизних накладних напряму використання «15» (фізичний відпуск (відвантаження) зберігачем пального суб’єкту господарювання - платнику, пальне якого зберігалося на акцизному складі зберігача) (п. 14 розділу II Порядку) передбачено лише для умови оподаткування «5» (залишки пального, які не обліковуються в СЕАРП (утворилися станом до 01 липня 2019 року у суб’єктів господарювання, які до 01 липня 2019 року не є платниками акцизного податку з реалізації пального)).

Умова оподаткування «5» може бути зазначена тільки у суб’єктів господарювання, які до 01 липня 2019 року не підпадали під визначення платника акцизного податку з реалізації пального згідно з пунктом 212.1 статті 212 розділу VI Кодексу та не були зареєстровані в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального, а з 01 липня 2019 року підпадають під визначення платника акцизного податку з реалізації пального згідно з пунктом 212.1 статті 212 розділу VI Кодексу та зареєстровані в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового (пункт 4              розділу II Порядку).

Відповідно в акцизній накладній, складеній при здійсненні фізичного відпуску пального на зберігання/зі зберігання зазначаються:

код операції для складання в одному примірнику «0»;

умова оподаткування, за якою пальне обліковується в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового;

напрям використання пального залежно від операції, на яку складені акцизні накладні.

При цьому напрям використання пального «15» може бути зазначений тільки в акцизних накладних з умовою оподаткування «5».

Згідно з п. 4 розділу II Порядку для пального, з яким здійснюються операції, не віднесені до одного з кодів ознаки напряму використання «1» - «17», у відповідному рядку зазначається цифра «0».

Нормами Кодексу не передбачена відповідальність за порушення порядку заповнення акцизної накладної/розрахунку коригування.

Водночас, відповідно до алгоритму приймання та обробки акцизних накладних здійснюється перевірка правильності їх заповнення, зокрема, відповідності вимогам Кодексу та Порядку.

Якщо надіслані акцизні накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених п. 231.1 ст. 231 Кодексу протягом операційного дня отримувачу, зокрема, пального / особі, яка реалізує пальне, надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин (п. 231.6  ст. 231 Кодексу).

Статтею 1202 Кодексу передбачено застосування штрафів за порушення порядку реєстрації акцизних накладних та розрахунків коригування до таких акцизних накладних в ЄРАН.

В той же час, п. 231.10 ст. 231 Кодексу передбачено, що у разі порушення особою, яка реалізує, зокрема, пальне, порядку заповнення та/або порядку реєстрації акцизної накладної в ЄРАН отримувач пального має право протягом 60 календарних днів, що настають за днем реалізації пального, подати до контролюючого органу заяву із скаргою на таку особу, яка реалізує пальне.

Надходження такої заяви із скаргою є підставою для проведення документальної позапланової виїзної перевірки зазначеної особи, яка реалізує пальне.

Поряд з цим, п. 44.1 ст. 44 Кодексу встановлено, що для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

За порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовується, зокрема, адміністративна відповідальність (п. 111.1 ст. 111 Кодексу).

Відповідно до частин першої та другої ст. 163 прим. 1 Кодексу України про адміністративні правопорушення від 07 грудня 1984 року № 8073-X із змінами та доповненнями (далі – КУпАП) відсутність податкового обліку, порушення керівниками та іншими посадовими особами підприємств, установ, організацій встановленого законом порядку ведення податкового обліку, у т.ч. неподання або несвоєчасне подання аудиторських висновків, подання яких передбачено законами України, тягне за собою накладення штрафу у розмірі від 5 до 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Дії, передбачені частиною першою ст. 1631 КУпАП, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за те ж порушення, - тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі від 10 до 15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Враховуючи вищевикладене, у разі порушення порядку заповнення акцизних накладних/розрахунків коригування акцизних накладних, відповідальності за таке порушення Кодексом не передбачено, однак у разі порушення порядку ведення податкового обліку до керівників та інших посадових осіб платника податку застосовується адміністративний штраф згідно ст. 1631 КУпАП.

Поряд з цим інформуємо, пунктом 528 підрозділу 10 розділу XX Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема статтями 52 і 53 розділу II Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.