X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 08.11.2022 р. № 1884/ІПК/99-00-09-04-03-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Підприємця щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства з обігу пального та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У зверненні Підприємець  повідомляє, що має ліцензію на право зберігання пального для потреб власного споживання. Підприємець розглядає можливість здійснення оптової торгівлі пальним без права зберігання пального.

Підприємець просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. Якщо об’єм бензовоза складає 8000 літрів, а замовник готовий придбати 5000 літрів. Чи можна залишок (3000 л) реалізувати іншим покупцям?
  2. Якщо так, то протягом якого часу, адже ліцензія без місця зберігання?
  3. Якщо було замовлено 8000 л, але при доставці замовник забрав лише 7000 л, чи можна залишок злити до місця зберігання, на яке Товариство має ліцензію, або реалізувати іншому покупцю?
  4. Які загальні правила здійснення торгівлі пальним згідно ліцензії на право оптової торгівлі пальним без права зберігання пального та якими документами підтверджуються вищевказані  операції?

Щодо питання 4.

Порядок ліцензування виробництва, оптової та роздрібної торгівлі, зокрема пальним і зберігання пального регулюється Законом України                           від 19 грудня 1995 року  № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 481).

Статтею 1 Закону № 481 зокрема встановлено:

ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб’єкта господарювання (у тому числі іноземного суб’єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у Законі № 481 видів діяльності протягом визначеного строку;

зберігання пального - діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик;

місце зберігання пального - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування;

місце оптової торгівлі пальним - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для здійснення оптової торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування;

оптова торгівля пальним - діяльність із придбання та подальшої реалізації пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик суб’єктам господарювання (у тому числі іноземним суб’єктам господарювання, які діють через своє зареєстроване постійне представництво) роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим особам.

Статтею 15 Закону № 481, встановлено, що субєкти господарювання
(у тому числі іноземні суб
єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно.

Суб’єкти господарювання (у тому числі іноземні суб’єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним на кожне місце оптової торгівлі пальним, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб’єкта господарювання.

Щодо питань 1-3.

Згідно з п.п. 14.1.141 1 п. 14.1 ст. 14 Кодексу пальне – нафтопродукти, скраплений газ, паливо моторне альтернативне, паливо моторне сумішеве, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, інші товари, зазначені у пп. 215.3.4 п. 215.3 ст. 215 Кодексу.

Згідно із п.п. 14.1.212 п.14.1 ст. 14 Кодексу, реалізація пального для цілей розділу VI Кодексу – будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного:

до акцизного складу;

до акцизного складу пересувного;

для власного споживання чи промислової переробки;

будь-яким іншим особам.

Відповідно до п.п. 14.1.6 п. 14.1 ст. 14 Кодексу акцизний склад, зокрема - це приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.

Акцизний склад пересувний – транспортний засіб (автомобільний, залізничний, морський, річковий, повітряний, магістральний трубопровід), на якому переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий на митній території України (пп. 14.1.6 1 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Транспортний засіб набуває статусу акцизного складу пересувного протягом періоду його використання для:

а) переміщення в ньому митною територією України пального або спирту етилового, що реалізується (крім пального або спирту етилового, що переміщується митною територією України прохідним транзитом або внутрішнім транзитом, визначеним підпунктом "а" пункту 2 частини другої статті 91 Митного кодексу України);

б) зберігання в ньому пального або спирту етилового на митній території України;

в) ввезення пального або спирту етилового на митну територію України, з якого сплачено акцизний податок або на умовах, визначених статтею 229.

Не є акцизним складом пересувним, зокрема транспортний засіб, що використовується суб'єктом господарювання, який не є розпорядником акцизного складу та платником акцизного податку, для переміщення на митній території України власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки (пп. 14.1.6 1 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Розпорядник  акцизного  складу  пересувного – суб'єкт господарювання – платник акцизного податку, який є власником пального та який з використанням транспортного засобу незалежно від того, кому належить такий транспортний засіб: реалізує або зберігає пальне, ввозить пальне на митну територію Україні, з якого сплачено акцизний податок або на умовах, визначених статтею 229 Кодексу (п.п.14.1.224 1 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Пунктом 231.1 ст. 231 Кодексу визначено, що платник податку зобов'язаний скласти акцизну накладну на обсяги пального або спирту етилового, використаного для власного споживання; реалізованого та/або використаного для виробництва непідакцизної продукції на умовах, встановлених статтею 229 Кодексу; втраченого у межах та/або понад встановлені норми втрат; зіпсованого, знищеного, в тому числі внаслідок аварії, пожежі, повені, інших форс-мажорних обставин чи з іншої причини, пов'язаної з природним результатом, а також внаслідок випаровування у процесі виробництва, обробки, переробки, зберігання чи транспортування такого пального або спирту етилового, а також при здійсненні операцій, які не підлягають оподаткуванню або звільняються від оподаткування.

Форма акцизних накладних та Порядок заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового затверджені наказом Міністерства фінансів України                        від 27.11.2020 № 729 (далі – Наказ № 729). 

Отже, на операції з оптового продажу пального з використанням паливозаправника Підприємцю необхідно буде складати акцизні накладні за формою, затвердженою Наказом № 729, та реєструвати їх в Єдиному реєстрі акцизних накладних.

Відповідно до даних Єдиного державного реєстру суб’єктів господарювання (у тому числі іноземних суб’єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним Підприємець має діючу ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки).

Діяльність з оптової торгівлі пальним без місця торгівлі передбачає реалізацію пального без використання місця (території), на якому розташовані резрвуари та/або ємності, зокрема, з транспортного засобу суб’єктам господарювання роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим особам, що обумовлює наявність пального у такому транспортному засобі протягом певного часу, період перебування якого у транспортному засобі податковим законодавством не визначено.

Звертаємо увагу, що відповідно до п.п. 230.1.5 п. 230.1 ст. 230 Кодексу, транспортні засоби, що використовуються суб’єктом господарювання, який не є розпорядником акцизного складу, для переміщення на митній території України, зокрема, пального повинні обліковуватися в Переліку транспортних засобів, що переміщують пальне або спирт етиловий (далі – Перелік).

Включення/виключення транспортних засобів до/з Переліку здійснюється автоматично на підставі, зокрема даних акцизних накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних, або на підставі заявок на переміщення пального транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними, із зазначенням періоду переміщення такого пального.

Такі заявки подаються суб'єктами господарювання, які не є розпорядниками акцизних складів, до переміщення митною територією України у транспортних засобах, які не є акцизними складами пересувними, власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки.  Форма заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Такі заявки у формі електронних документів надсилаються центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Переміщення пального транспортними засобами, що не зазначені в акцизних накладних, зареєстрованих у Єдиному реєстрі акцизних накладних, складених на операції, при здійсненні яких переміщується пальне у таких транспортних засобах, а також не зазначені у заявках на переміщення пального транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними, які надіслані центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, забороняється.

Враховуючи викладене, та виходячи з аналізу норм Кодексу та нормативно-правових актів, зазначених вище, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.

Отже, у разі здійснення  Підприємцем діяльності з оптової торгівлі пальним із паливозаправника, зазначена діяльність є реалізацію пального у розумінні п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, відповідно у Підприємця виникає обов’язок, зокрема: реєстрації платником акцизного податку (п.п. 212.3.4          п. 212.3 ст. 212 Кодексу), складання та реєстрації  акцизних накладних (ст. 231 Кодексу), подання декларації  акцизного податку (п. 49.2¹  ст. 49 Кодексу).

Суб’єкт господарювання, який має ліцензію на право оптової торгівлі пальним без місць зберігання пального, може здійснювати продаж пального, яке знаходиться у паливозаправнику, як одному, так і декільком суб’єктам господарювання, за умови виконання вимог ст. 231 Кодексу щодо складання та реєстрації  акцизних накладних.

У разі, якщо у Підприємця було замовлено 8000 л, але при доставці замовник забрав лише 7000 л, то залишок пального (1000 л) Підприємець може злити у резервуари або ємності для зберігання пального, які знаходяться у місці зберігання пального, зазначеному у ліцензії на право зберігання пального для власного споживання, і використовувати злите пальне виключно для власного поживання.

У разі злиття залишку пального у резервуари або ємності для зберігання пального у резервуари або ємності, які знаходяться у місцях зберігання пального, та здійснення  реалізації цього пального іншому суб’єкту господарювання, зазначена діяльність у розумінні ст. 15 Закону № 481 є оптовою торгівлею пальним з місцем торгівлі та може здійснюватися Товариством за наявності ліцензії на право оптової торгівлі пальним з місцем торгівлі, а таке місце зберігання повинно бути зареєстроване як акцизний склад згідно з п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Кодексу.

Поряд з цим інформуємо, що пунктом 528 підрозділу 10 розділу XX Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема статтями 52 і 53 розділу II Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.