X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У ВОЛИНСЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 08.11.2022 р. № 1885/ІПК/03-20-04-02-06

Головне управління ДПС у Волинській області, розглянувши звернення з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє.

Як викладено у зверненні, Підприємство здійснює постачання запасних частин до транспортних засобів різним категоріям покупців, в тому числі військовим частинам та підрозділам ДСНС.

З огляду на викладене, Підприємство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1)чи правомірно Підприємство використовує у своїй діяльності Постанову №178, застосовуючи нульову ставку?;

2)чи Підприємство має право вибирати застосовувати чи не застосовувати нульову ставку ПДВзгідно з Постановою № 178?;

3)чи вважається застосування нульової ставки ПДВ згідно з Постановою № 178 пільговою операцією і чи потрібно буде при цьому робити річний перерахунок ПДВ?;

4) які додаткові податкові зобов’язання виникають у Підприємства при застосуванні нульової ставки ПДВзгідно з Постановою № 178?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Податкового кодексу України (пункт 1.1 статті 1 розділу 1 Кодексу).

Статтею 5 розділу I Кодексу визначено, що поняття, правила та положення, установлені Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу I Кодексу.

Інші терміни, що застосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Згідно з пунктом 44.1 статті 44 глави 1 розділу ІІ Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 глави 1 розділу ІІ Кодексу.

У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» (далі - Закон № 389-VIII), Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (далі - Указ № 64/2022) на території України введено воєнний стан. Указ № 64/2022 затверджено Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні».

Пунктом 2 Указу № 64/2022 визначено завдання військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, Командуванню об’єднаних сил Збройних Сил України, командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з’єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управлінню державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування запровадити та здійснювати передбачені Законом № 389-VIII заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Згідно з підпунктом «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу за нульовою ставкою оподатковуються операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення наземного військового транспорту чи іншого спеціального контингенту Збройних Сил України, що бере участь у миротворчих акціях за кордоном України, або в інших випадках, передбачених законодавством.

З метою виконання мобілізаційних завдань в умовах воєнного стану, введеного Указом № 64/2022, та відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу Постановою № 178 визначено категорії установ, операції з постачання яким товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість.

До таких установ Постановою № 178 віднесено Збройні Сили України, Національну гвардію України, Службу безпеки України, Службу зовнішньої розвідки України, Державну прикордонну службу України, Міністерство внутрішніх справ України, Державну службу України з надзвичайних ситуацій, Управління державної охорони України, Державну службу спеціального зв’язку та захисту інформації України, інші утворені відповідно до законів України військові формування, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету.

Постанова № 178 набрала чинності з дня її опублікування і застосовується з 24 лютого 2022 року.

Щодо питання 1

Норми підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу та Постанови № 178 встановлюють застосування нульової ставки податку на додану вартість на операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту категоріям суб’єктів, що визначені Постановою № 178.

Зважаючи на те, що Установи, які зазначені у зверненні є структурними підрозділами органу виконавчої влади, на який покладено обов’язок запроваджувати та здійснювати передбачені Законом № 389-VІІІ заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, то на операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту, що здійснюються Підприємством органам, установам, організаціям та закладам, що належать до сфери управління такого органу виконавчої влади, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, поширюються норми підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу та Постанови № 178 щодо застосування нульової ставки податку на додану вартість.

Щодо питання 2

Норми Кодексу не передбачають можливості для платників податку – постачальників здійснювати вибір щодо застосування чи незастосування нульової ставки податку, оскільки застосування встановленої діючим законодавством ставки податку є обов’язком, а не правом платника податку.

Щодо питання 3, 4

Суть нульової ставки податку на додану вартість полягає у тому, що при застосуванні постачальником такої ставки до операцій з постачання товарів, сума податку на додану вартість буде становити 0 відсотків від бази оподаткування податком на додану вартість (договірної вартості товарів). Така операція не належить до категорії звільнених від оподаткування операцій чи операцій, які не є об’єктом оподаткування. Відповідно, при здійсненні платником одночасно операцій з постачання товарів, що оподатковуються за нульовою ставкою, та операцій, що оподатковуються за іншими ставками податку (20, 14 та/або 7 відсотків), щорічного перерахунку сум податкових зобов’язань з податку на додану вартість, передбаченого статтею 199 розділу V Кодексу, не здійснюється.

При здійсненні платником податку – постачальником операцій з постачання товарів, що оподатковуються за нульовою ставкою, покупці таких товарів не повинні сплачувати постачальнику у складі їх вартості суму податку на додану вартість, і, відповідно, постачальник не повинен отримувати відтаких покупців грошові кошти, сплачені як податок на додану вартість.

Щодо питання 4

Нарахування податкових зобов’язань за правилами, встановленими пунктом 198.5 статті 198 розділу V Кодексу здійснюється у разі використання товарів/послуг,придбаних з податком на додану вартість, в операціях, звільнених від оподаткування, або таких, що не є об’єктом оподаткування.

У разі використання таких товарів/послуг в операціях, які оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість, в тому числі і у операціях, перерахованих у підпункті «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу, норми пункту 198.5 не застосовуються, нарахування податкових зобов’язань не здійснюється.

Таким чином, при застосуванні нульової ставки податку на додану вартість додаткові податкові обов’язкине виникають.

Відповідно до норм чинного законодавства (стаття 36 розділу І Кодексу) платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та повинні самостійно визначати відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані Кодексом.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).