X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 08.11.2022 р. № 1898/ІПК/99-00-07-05-02-06

Державна податкова служба за результатами розгляду звернення Товариства щодо дотримання вимог валютного законодавства під час дії воєнного стану в Україні, та керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), у межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні Товариство повідомило, що згідно з контрактом експортувало товари на користь резидента Сполучених Штатів Америки (далі – США), який не виконав свої зобов’язання по оплаті за товар з посиланням на блокування банком «Bank of America» переказу грошей резиденту України.

Враховуючи викладене, товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

  1. чи вважається відмова банку в США робити переказ грошей в Україну підставою для не нарахування пені за порушення законодавчо встановлених граничних строків розрахунків;
  2. яким документом може бути підтверджено прострочення граничних строків повернення валютної виручки за поважними обставинами;
  3. чи можливо вважати воєнний стан в Україні форс-мажором для контрагента, що знаходиться на території США і не може здійснити платіж через відмову банківської установи США.

Щодо зазначених питань повідомляємо.

Відносини, які виникають у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання і валютного нагляду, регулюються Конституцією України, Законом України від 21 червня 2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (далі – Закон № 2473), іншими законами України, а також нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Закону № 2473.

Частиною першою статті 13 Закону № 2473 визначено, що Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів встановлені пунктом 21 розділу ІІ Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління НБУ від 02.01.2019 № 5 (далі – Положення), і становлять 365 календарних днів.

У зв’язку із введенням воєнного стану в Україні (Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні») Правлінням НБУ прийнято постанову від 24.02.2022 № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», із внесеними змінами та доповненнями від 07.07.2022, та встановлено граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів – 180 календарних днів. При цьому зазначений строк розрахунків застосовується до операцій, здійснених із 05.04.2022.

Для операцій, що проведені до 05.04.2022, граничні строки розрахунків становлять 365 днів.

Порушення резидентами граничного строку розрахунків, встановленого згідно із статтею 13 Закону № 2473, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення у розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів (частина п’ята статті 13 Закону № 2473).

При цьому підставою для не нарахування пені є прийняття до розгляду судом позовної заяви товариства про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла при розрахунках за зовнішньоекономічним договором, та за результатами судового розгляду є ухвалення рішення про задоволення позову про стягнення суми заборгованості з нерезидента на користь товариства.

Водночас відповідно до частини шостої статті 13 Закону № 2473, у разі якщо виконання договору зупиняється у зв’язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого Національним банком України, та нарахування пені відповідно до частини п’ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.

Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору або третьої країни відповідно до умов цього договору.

Тобто, одна із сторін договору повинна довести, що наявні обставини унеможливлюють виконання зобов’язань, передбачених умовами договору (збройний конфлікт, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, блокада, введення комендантської години, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо), мають відношення до конкретного господарського зобов’язання та унеможливлюють проведення оплати іноземною компанією після здійснення Товариством поставки товару.

При наявності відповідної довідки (сертифікату) уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного контракту або третьої країни відповідно до умов зовнішньоекономічного контракту про підтвердження виникнення і закінчення дії форс-мажорних обставин, встановлені граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, а також нарахування пені відповідно до частини п’ятої статті 13 Закону № 2473 зупиняються на весь період дії таких форс-мажорних обставин.

Тобто, відмова банку в США здійснювати переказ грошей на користь резидента України не є підставою для не нарахування пені за порушення законодавчо встановлених граничних строків розрахунків.

Також воєнний стан в Україні не є форс-мажором для контрагента, який зареєстрований на території США і отримав товар та не виконав зобов’язання по його оплаті з посиланням на блокування банком у США переказу грошей резиденту України.

Разом з цим, зазначаємо, що відповідно до пункту 528 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 ПКУ щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).