X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 09.11.2022 р. № 1914/ІПК/99-00-07-04-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення підприємства (далі – Товариство) щодо питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, та в порядку статті 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі - Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Відповідно до звернення Товариство планує за допомогою кур’єрів- працівників Товариства здійснювати доставку товарів (алкогольних та тютюнових виробів), використовуючи мобільний додаток для отримання та виконання доручень користувачів (споживачів), що обули замовлені з відстроченням платежу.

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію
з наступних питань:

       1. Чи може Товариство здійснювати продаж товару «у Кредит» через спеціалізовані господарські одиниці за наявності ліцензії на роздрібну торгівлю тютюнової та алкогольної продукції (в тому числі пива), шляхом доставки кінцевому споживачу?

       2. Чи зобов’язані суб’єкти господарювання, які здійснюють інформаційно-агентські послуги та кур’єрську доставку, використовуючи мобільний додаток для отримання та виконання доручень користувачів (споживачів), щодо придбання та доставки замовлень мати відповідну ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями? 

Щодо питання 1 та 2.

З метою надання відповіді на поставлені питання слід зазначити, що правовідносини у цій сфері регулюються Кодексом, Законом України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових

 операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265) та Законом України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР
«Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового,
коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин що використовується в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 481), із наступними змінами і доповненнями.

Законом № 265 визначено правові засади застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, Дія його поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів  господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Відповідно до статті 2 розділу І Закону № 265:

розрахункова операція – приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця;

розрахунковий документ – це документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних засобів, отримання (повернення) коштів, торгівлю валютними цінностями в готівковій формі, створений в паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) у випадках, передбачених цим Законом, зареєстрованим у встановленому порядку РРО або програмних РРО (далі – ПРРО), чи заповнений вручну;

місце проведення розрахунків – місце, де здійснюються розрахунки
із покупцем за продані товари (надані послуги) та зберігаються отримані
за реалізовані товари (надані послуги) готівкові кошти, а також місце отримання покупцем попередньо оплачених товарів (послуг) із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо.

Відповідно до статті 3 розділу ІІ Закону № 265 суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі
(із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування
та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов'язані:

проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені
у фіскальний режим роботи РРО або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні реєстратори розрахункових операцій  (далі – ПРРО) зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій,

або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок;

проводити розрахункові операції через РРО та/або через ПРРО для підакцизних товарів з використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості, а також із зазначенням цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку (серія та номер) при роздрібній торгівлі алкогольними напоями;

надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється звикористанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язкому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі       (у тому числі, але не виключно, з відтворенням на дисплеї реєстратора розрахункових операцій чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій QR – коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та /або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або  адресу електронної пошти).

Форму та зміст розрахункового документа/електронного розрахункового документа визначено Положенням про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 11.02.2016 № 220/28350 (далі –Положення), із змінами та доповненнями.

Відповідно до пункту 1 розділу II  Положення визначено, що фіскальний касовий чек на товари (послуги) – це розрахунковий документ/електронний розрахунковий документ, створений у паперовій та/або в електронній формі (електронний розрахунковий документ) реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій при проведенні розрахунків за товари (послуги), який повинен містити обов’язкові реквізити згідно з визначеним переліком, в тому числі позначення форми оплати (готівкою, електронним платіжним засобом, у кредит, тощо) та суму коштів за цією формою оплати.

 Також, відповідно до пункту 5 Розділу I Положення розрахункові документи, що створюються реєстраторами розрахункових операцій або програмними реєстраторами розрахункових операцій в паперовій та/або електронній формі, можуть містити додаткові дані про проміжний підрахунок загальної суми за чеком, суму здачі та інші дані, зокрема інформацію, яка визначена технічними вимогами до спеціалізованих реєстраторів розрахункових операцій.

Тобто, законодавством України у сфері проведення розрахунків за товари (роботи, послуги) у готівковій та безготівковій формі чітко і однозначно встановлені вимоги до змісту та форми розрахункових документів,  іншого чинним законодавством не передбачено.

Отже, у випадку проведення розрахункових операцій з відстроченням платежу або в кредит необхідно відповідно до вимог чинного законодавства при відпуску товару (послуги) видавати покупцеві розрахунковий документ встановленої форми із зазначенням у ньому форми оплати «кредит/післяплата/ відстрочка платежу». Таким чином, фіскальний чек, оформлений належним чином, повинен бути виданий покупцю при продажу товарів.

При цьому отримання коштів, які надходять у рахунок продажу товару з відстроченням платежу, слід оприбутковувати у касі підприємства з оформленням прибуткових касових ордерів, або сума готівкових коштів, отримана від покупця, що відповідає сумі, зазначеній у фіскальному чеку з формою оплати «кредит/післяплата/відстрочка платежу», вноситься до скриньки РРО та пам’яті відповідного РРО шляхом виконання на цьому РРО операції «службове внесення» із наступним зазначенням на службовому документі номера фіскального чеку, за яким здійснено реалізацію товару з відстроченням платежу.     

Відповідно до пункту 2 розділу ІI Положення № 13 фіскальний чек має містити обов'язкові реквізити, зокрема адресу господарської одиниці - адреса, яка зазначена в документі на право власності чи користування господарською одиницею (назва населеного пункту, назва вулиці, номер будинку/офісу/ квартири) та повідомлена ДПС формою 20-ОПП (рядок 3).

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом – сирцем виноградним, спиртом – сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами, забезпечення їх високої якості та захисту здоров’я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та  обігом алкогольних напоїв і тютюнових виробів на території України визначено Законом № 481.

Відповідно до статті 1 розділу І Закону № 481:

роздрібна торгівля – діяльність по продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб'єктах господарювання  (у тому числі іноземних суб'єктах господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) громадського харчування;

місце торгівлі – місце реалізації товарів, у тому числі на розлив, в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, для тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та   пива – без обмеження площі, для алкогольних напоїв, крім пива, – торговельною площею не менше 20 кв. метрів, обладнане РРО та/або  ПРРО (незалежно
від їх кількості) або де є книги обліку розрахункових операцій (незалежно
від їх кількості), в яких фіксується виручка від продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, незалежно від того, чи оформляється через них продаж інших товарів.

Відповідно до статті 15 Закону № 481:

роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами, або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним може здійснюватися суб'єктами господарювання                (у тому числі іноземними суб'єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю;

ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади
в містах, районах, районах у містах Києві та Севастополі за місцем торгівлі суб'єкта господарювання (у тому числі іноземного суб'єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на один рік
і підлягають обов'язковій реєстрації в податковому органі, а у сільській     місцевості – і в органах місцевого самоврядування за місцем торгівлі суб'єкта господарювання (у тому числі іноземного суб'єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

ліцензія видається за заявою суб'єкта господарювання (у тому числі іноземного суб'єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію;

у заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб'єкт господарювання (у тому числі іноземний суб'єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір отримати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального);

у заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік РРО, ПРРО (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень РРО (книг обліку розрахункових операцій), фіскальні номери ПРРО, які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в контролюючих органах;

у додатку до ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним суб'єктом господарювання зазначається адреса місця торгівлі
і вказуються перелік електронних контрольно-касових апаратів та інформація про

них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери книг обліку розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій.

Статтею 153 Закону № 481 встановлено, зокрема, заборону продажу пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових особам, які не досягли 18-річного віку, у невизначених для цього місцях торгівлі та обов’язок продавця зазначених напоїв, у разі виникнення сумнівів

щодо досягнення 18-річного віку покупцем,  продавець повинен звернутися до такого покупця з вимогою пред’явити паспорт громадянина України або інший документ, що підтверджує його вік.

Відповідно до пункту 26 частини першої статті 1 закону України «Про захист прав споживачів» торговельне приміщення-це майновий комплекс, який займає окрему споруду (офісне приміщення) або який розміщено у спеціально призначений та обладнаний для торгівлі споруд, де суб’єкт господарювання здійснює діяльність з реалізації товару.

Так, Законом № 481 визначено місце торгівлі (де здійснюється діяльність
по продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам незалежно від форми розрахунків) та не передбачено здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями за межами торгівельних приміщень (будівель).

У разі необхідності здійснення доставки алкогольних напоїв кінцевому споживачу (в тому числі за допомогою сторонніх служб доставки), відпуск такої категорії товарів має здійснюватися із обов’язковим друкуванням фіскального чеку  у торговому (торговельному) приміщенні (будівлі), оскільки це відповідає вимогам Закону № 481.

 

В той же час здійснення Товариством доставки алкогольних напоїв кінцевому споживачу, що були замовлені через інтернет-сторінку  стаціонарного магазину за допомогою кур’єрських служб  доставки, за умови роздрукування відповідного розрахункового документу, який був роздрукований в стаціонарному магазині, обладнаного РРО та з дотриманням вимог статті 153 Закону № 481 не буде суперечити вимогам чинного законодавства.

Тобто, реалізація алкогольних напоїв безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам незалежно від форми розрахунків, має здійснюватися у торговому (торговельному) приміщенні (будівлі) за умови роздрукування відповідного розрахункового документу із обов’язковим дотриманням вимог статті 153 Закону № 481.

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.