X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 11.11.2022 р. № 1969/ІПК/99-00-24-03-03-06

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо застосування спрощеної системи оподаткування в період дії воєнного стану, та в межах компетенції повідомляє.

Платник податку у зверненні повідомив, що являється фізичною особою – підприємцем – платником єдиного податку другої групи без найманих працівників.

Основний вид діяльності – роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет.

У зв’язку із набранням чинності змін до Кодексу в частині сплати єдиного внеску фізичними особами – підприємцями, внесених Законом України
від 15 березня 2022 року № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» (далі – Закон № 2120), фізична особа – підприємець прийняв рішення не сплачувати єдиний податок в період із 01.04.2022 та єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) в період з 01.03.2022.

Таким чином, платник податку просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1. Чи може фізична особа – підприємець – платник єдиного податку другої групи не сплачувати єдиний податок, якщо не було отримано дохід в період з 01.04.2022?

2. Чи може фізична особа – підприємець – платник єдиного податку другої групи не сплачувати єдиний податок, якщо був отриманий дохід в період з 01.04.2022 та було прийняте рішення не сплачувати єдиний податок?

3. Чи прив’язується прийняте рішення щодо несплати єдиного податку з 01.04.2022 до наявності отриманого фізичною особою – підприємцем – платником єдиного податку другої групи доходу в цьому ж періоді?

4. Які вимоги до звітності для фізичної особи – підприємця – платника єдиного податку другої групи, якщо було прийнято рішення не сплачувати єдиний податок?

5. Як відобразити в податковій декларації фізичної особи – підприємця – платника єдиного податку другої групи добровільну сплату єдиного податку за період з 01.04.2022?

6. Чому в обліковій картці платника податку «Кабінету платника» з Єдиного податку фізичних осіб …. здійснюється щомісячне нарахування єдиного податку у сумі … грн в період з 01.04.2022 і, таким чином, станом на дату подання звернення, рахується податковий борг у сумі … грн, з урахуванням добровільної сплати єдиного податку за квітень 2022 року?

7. Чи може бути підставою наявність податкового боргу після 01.04.2022 на кожне перше число місяця протягом двох кварталів, зі сплати єдиного податку, в період дії воєнного стану, для виключення фізичної особи – підприємця з платників єдиного податку. Як повідомити контролюючий орган про прийняте рішення не сплачувати мною єдиний податок?

8. Чи не доведеться платнику податків, після закінчення воєнного стану, сплачувати нарахований у інтегрованій картці платника борг з єдиного податку?

9. Чи прив’язується прийняте рішення фізичної особи – підприємця – платника єдиного податку другої групи несплата (після 01.03.2022) єдиного внеску до отриманого доходу?

10. Чи буде діяти з 01.03.2022 звільнення від сплати єдиного внеску при прийнятому фізичною особою – підприємцем – платником єдиного податку другої групи рішенні щодо несплати єдиного внеску та при веденні господарської діяльності і отриманні доходу?

Щодо першого – п’ятого питань

Спрощена система оподаткування для фізичних осіб – підприємців – платників єдиного податку регулюється главою 1 розділу XIV Кодексу, відповідно до п. 295.1 ст. 295 якого платники єдиного податку першої і другої груп сплачують єдиний податок шляхом здійснення авансового внеску не пізніше 20 числа (включно) поточного місяця.

Разом з тим відповідно до п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу установити, що тимчасово, з 01 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, положення розділу XIV Кодексу застосовуються з урахуванням таких особливостей.

Так, згідно з п.п. 9.1 п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення»  Кодексу фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої та другої групи мають право не сплачувати єдиний податок.

При цьому такими особами декларація платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця (далі – Декларація) не заповнюється за період, в якому відповідно до абзацу першого п.п. 9.1 п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу єдиний податок не сплачувався.

Водночас Законом України від 03 березня 2022 року № 2118-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» та Законом України від 24 березня 2022 року № 2142-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» внесено зміни до положень підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Згідно з п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуваннями особливостей, визначених у цьому пункті.

Враховуючи викладене, фізична особа – підприємець – платник єдиного податку другої групи має право з 01 квітня 2022 року прийняти самостійне рішення щодо не сплати єдиного податку до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, незалежно від здійснення діяльності та отримання доходу.

При цьому зазначеними особами Декларація не заповнюється за період, в якому відповідно до абзацу першого п.п. 9.1 п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу єдиний податок не сплачувався.

Одночасно зауважуємо, що сплата єдиного податку до 01 квітня 2022 року здійснюється фізичними особа – підприємцями – платниками єдиного податку другої групи у порядку, визначеному главою 1 розділу XIV Кодексу.

Крім того, фізична особа – підприємець – платник єдиного податку другої групи, який прийняв рішення щодо не сплати єдиного податку з 01 квітня
2022 року, з метою проведення корегувань сум нарахованого єдиного податку у інтегрованій картці платника може звернутися до контролюючого органу із заявою у довільній формі.

Щодо сьомого та восьмого питань

Відповідно до п.п. 3 п. 299.10 ст. 299 Кодексу реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу, зокрема, у випадках, визначених п.п. 298.2.3 п. 298.2 ст. 298 Кодексу.

Підпунктом 8 п.п. 298.2.3 п. 298.2 ст. 298 Кодексу визначено, що платники єдиного податку зобов'язані перейти на сплату інших податків і зборів, визначених Кодексом, у разі наявності податкового боргу у розмірі, що перевищує суму, визначену абзацом третім п. 59.1 ст. 59 Кодексу, на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів - в останній день другого із двох послідовних кварталів.

Податковий борг – це сума узгодженого грошового зобов'язання, не сплаченого платником податків у встановлений Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному Кодексом (п.п. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Разом з тим згідно з абзацом першим п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10
розділу XX «Перехідні положення» Кодексу у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 Кодексу, платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності з обов'язковим виконанням таких обов'язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Відповідно до абзацу третього п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10
розділу XX «Перехідні положення» Кодексу платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов'язки, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 Кодексу, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов'язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», за умови подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Крім того, відповідно до абзацу четвертого п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10
розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, зокрема платники податків у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов'язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов'язків, передбачених Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов'язків, щодо подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.

Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов'язків, визначених у п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Таким чином, наявність податкового боргу, який виник в період з 24.02.2022 по 31.07.2022, не є підставою для анулювання реєстрації платника єдиного податку в період воєнного стану в Україні.

Водночас у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно сплачувати протягом воєнного стану податки та збори на такого платника не поширюються вимоги п.п. 8 п.п. 298.2.3 п. 298.2 ст. 298 та п.п. 3 п. 299.10
ст. 299 Кодексу протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Одночасно зауважуємо, що обов’язку сплати сум єдиного податку у термін, визначений п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, у фізичної особи – підприємця – платника єдиного податку другої групи, яка прийняла рішення не сплачувати єдиний податок з 01 квітня
2022 року, не виникає.

Щодо дев’ятого та десятого питань

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску, умови та порядок нарахування і сплати, повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначає Закон України від 08 липня
2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464).

Відповідно до п. 4 частини першої ст. 4 Закону № 2464 платниками єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) є, зокрема фізичні особи – підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування.

Для фізичних осіб підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування, єдиний внесок нараховується на суми, що визначаються такими платниками самостійно для себе, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом № 2464. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску (п. 3 частини першої ст. 7 Закону № 2464).

Згідно з нормами частини п'ятої ст. 8 Закону № 2464 єдиний внесок для платників, визначених ст. 4 Закону № 2464 встановлюється у розмірі
22 відсотка.

Водночас Законом № 2120 внесені зміни до розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464.

Так, п. 919 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону
№ 2464 встановлено, що тимчасово, з 01 березня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом дванадцяти місяців після припинення або скасування воєнного стану, особи, зокрема,
фізичні особи підприємці, які обрали спрощену систему оподаткування, мають право не нараховувати, не обчислювати та не сплачувати єдиний внесок за себе. При цьому положення абзацу другого п. 2 частини першої ст. 7 Закону № 2464 щодо таких періодів для таких осіб не застосовується.

Крім того, такими особами розрахунок єдиного внеску у складі податкової декларації не заповнюється за період, в якому відповідно до абзацу першого
п. 2 частини першої ст. 7 Закону № 2464єдиний внесок не нараховувався, не обчислювався та не сплачувався.

Таким чином, фізичні особи підприємці, які обрали спрощену систему оподаткування, мають право не нараховувати, не обчислювати та не сплачувати єдиний внесок за себе, незалежно від здійснення діяльності та отримання доходу.

Одночасно зауважуємо, що можливість не сплачувати єдиний внесок у період дії воєнного стану є лише правом платника, а не звільненням його від нарахування єдиного внеску.

Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно із п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Відповідно п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.