Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо виконання податкових обов'язків платниками податків - фізичними особами (у тому числі самозайнятими особами) у період дії воєнного стану, та в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у зверненні повідомляє, що перебуває на обліку в …. як самозайнята особа (приватний виконавець). У зв’язку із введення воєнного стану з 24.02.2022 Державне підприємство «Національні інформаційні системи» повідомило про виникнення обставин непереборної сили (форс-мажор) та тимчасово призупинило роботу Єдиних та Державних реєстрів Міністерства юстиції України, в тому числі автоматизованої системи виконавчого провадження. В результаті такого призупинення платник податку позбавлений фактичної можливості провадити незалежну діяльність як приватний виконавець. З підстав неможливості здійснювати свою діяльність платником з ….. по ….. не отримує винагороду за вчинення виконавчих дій і, відповідно, не отримує дохід, що призводить до відсутності можливості своєчасно виконати податковий обов’язок, а саме сплатити суму податкового зобов’язання зазначену в поданій податковій декларації.
Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1. Чи може платник як самозайнята особа тимчасово не сплачувати податок на доходи фізичних осіб та військовий збір у зв’язку із введенням на території України воєнного стану до його припинення або скасування та протягом шести місяців після цього, з причини неможливості своєчасно виконати податковий обов’язок, що обумовлено фактичною відсутністю доходу від провадження професійної діяльності?
2. Яке документальне підтвердження потрібно надати контролюючим органам?
3. Чи будуть застосовані штрафні санкції у разі тимчасової несплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору?
Відповідно до частини першої та другої ст. 16 Закону України від 02 червня 2016 року № 1403-VІІІ «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень інших органів» (далі – Закон № 1403) приватний виконавець є суб’єктом незалежної професійної діяльності.
Щодо першого –третього питання
Порядок оподаткування доходів, отриманих фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, встановлено у ст. 178 Кодексу.
Згідно з п. 178.2 ст. 178 Кодексу доходи громадян, отримані протягом календарного року від провадження незалежної професійної діяльності, оподатковуються за ставкою 18 відс., визначеною п. 167.1 ст. 167 Кодексу.
Відповідно до п. 178.3 ст. 178 Кодексу для приватних виконавців оподатковуваним доходом вважається сукупний чистий дохід, тобто різниця між доходом, що складається із сум винагороди, отриманої відповідно до Закону
№ 1403, і документально підтвердженими витратами, необхідними для провадження незалежної професійної діяльності.
Також, зазначені доходи є об'єктом оподаткування військовим збором (п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Крім того, згідно з п. 178.4 ст. 178 Кодексу фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, а також іноземці та особи без громадянства, які стали на облік у контролюючих органах як самозайняті особи та є резидентами, подають податкову декларацію за результатами звітного року відповідно до розділу IV Кодексу у строки, передбачені для платників податку на доходи фізичних осіб, в якій поряд з доходами від провадження незалежної професійної діяльності мають зазначати інші доходи з джерел їх походження з України та іноземні доходи.
Порядок подання податкової декларації про майновий стан і доходи визначено ст. 179 Кодексу, відповідно до п. 179.7 якої фізична особа зобов'язана самостійно до 1 серпня року, що настає за звітним, сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену в поданій нею податковій декларації.
Водночас згідно з п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Так, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні (п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, та перелік документів на підтвердження затверджені наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 (далі - Порядок).
Так, підстави неможливості виконання платником податків – фізичною особою, зокрема самозайнятою особою, податкових обов'язків, крім підстав, встановлених підпунктами 102.6.1 - 102.6.5 п. 102.6 ст. 102 глави 9 розділу II Кодексу, визначені у п.п. 2 розділу II Порядку.
Враховуючи викладене, особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, та у якої відсутня можливість своєчасно виконати свій податковий обов'язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів звільняється від відповідальності, передбаченої Кодексом, за умови обов'язкового виконання такого обов'язку протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні та надання документального підтвердження неможливості виконання зазначеного обов'язку.
Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексутимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема,статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Так, згідно із п.п. 69.9п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |