X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 23.11.2022 р. № 2046/ІПК/99-00-21-03-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення
щодо можливості застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ в описаній у зверненні ситуації та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу II Податкового кодексу України (далі - ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариство є розробником та виробником спеціалізованої техніки, яка класифікується за окремо визначеними  кодами і товарними позиціями УКТ ЗЕД, що вказані у зверненні (далі - Техніка). При цьому одна частина сировини, матеріалів та комплектуючих, необхідних для виготовлення Техніки, ввозиться на митну територію України у митному режимі імпорту, а інша їх частина закуповується у вітчизняних виробників або виготовляється безпосередньо Товариством.

З початком повномасштабної збройної агресії російської федерації проти України до Товариства почали звертатися окремі структурні підрозділи державних замовників з метою укладення договорів на постачання (продаж) Техніки. Фінансування за такими договорами повинно було здійснюватися за рахунок різних джерел (місцеві та обласні бюджети, комерційні та благодійні організації).   

Зокрема, до Товариства звернувся один із підпорядкованих структурних підрозділів державного замовника (далі – Підрозділ) з метою придбання Техніки за рахунок коштів, виділених обласною та міською радою.

З огляду на викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1) чи вважається Підрозділ державним замовником?;

2) щодо можливості застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ до операцій Товариства з постачання Підрозділу Техніки, оплата якої здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету;

3)  щодо можливості застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ до операцій Товариства з постачання установам та організаціям Техніки, оплата якої здійснюється не за рахунок коштів державного бюджету;

4) щодо можливості застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ до операцій Товариства з постачання установам та організаціям Техніки, оплата якої здійснюється за рахунок коштів благодійних та комерційних організацій;

5) і 6) щодо порядку застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ, встановленого пунктом 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, до операцій Товариства  з постачання Техніки.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).

Відповідно до пунктів 5.1 - 5.3 статті 5 розділу I ПКУ поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу I ПКУ. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Основи та принципи національної безпеки і оборони, цілі та основні засади державної політики, що гарантуватимуть суспільству і кожному громадянину захист від загроз, визначено Законом України від 21 червня 2018 року № 2469-VIII «Про національну безпеку України» (далі – Закон № 2469).

Частиною першою статті 35 Закону № 2469 встановлено, що фінансування складових сектору безпеки і оборони здійснюється за рахунок і в межах коштів, визначених у Законі України про Державний бюджет України на відповідний рік, а також з інших не заборонених законодавством джерел.

Загальні правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони визначено Законом України від 17 липня 2020 року № 808-IX «Про оборонні закупівлі»  (далі – Закон № 808).

Згідно з пунктами 2, 10, 17, 28 та 29 частини першої статті 1 розділу І Закону № 808:

виконавець державного контракту (договору) з оборонних закупівель (далі - виконавець державного контракту (договору) - суб'єкт господарювання незалежно від організаційно-правової форми та форми власності або іноземний суб'єкт господарювання (інша іноземна юридична особа) чи об'єднання юридичних осіб, з якими укладено державний контракт (договір) за результатами проведення закупівель, визначених Законом № 808;

державні замовники у сфері оборони (далі - державні замовники) - визначені Кабінетом Міністрів України центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, військові формування, утворені відповідно до законів України;

державний контракт (договір) (далі - державний контракт (договір)) - угода, укладена у письмовій формі державним замовником від імені держави з виконавцем відповідно до затверджених планів закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення;

співвиконавці/субпідрядники - суб'єкти господарювання незалежно від їх форми власності, іноземні суб'єкти господарювання, які залучаються виконавцями державних контрактів (договорів) на підставі договорів, у тому числі зовнішньоекономічних договорів (контрактів), до виконання укладених із державним замовником державних контрактів (договорів);

товари оборонного призначення - озброєння, військова та спеціальна техніка, зброя і боєприпаси, спеціальні комплектувальні вироби для їх виготовлення та експлуатації, матеріали та обладнання, спеціально призначені для їх розроблення, виготовлення або використання, спеціальні технічні засоби, технічні засоби розвідки, засоби технічного та криптографічного захисту інформації, засоби спеціального зв'язку, космічна техніка військового та подвійного призначення, засоби індивідуального захисту (бронежилети всіх класів захисту, протиударні, кулезахисні шоломи, комплекти протиударного захисту тощо), спеціальні засоби (кайданки, кийки, засоби, споряджені речовинами сльозогінної, світлошумової дії тощо), спеціальні (спеціалізовані) транспортні засоби; комп'ютерна, оптична, вимірювальна та інша техніка; спеціальний формений одяг, необхідний для виконання завдань правоохоронними органами, структурними підрозділами органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах забезпечення охорони прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку, військовими формуваннями з правоохоронними функціями, товари подвійного використання для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, розвитку обороноздатності держави та системи національної стійкості, а також будь-які інші товари, які закуповуються державними замовниками, визначеними згідно з пунктом 10 частини першої статті 1 розділу І Закону № 808, для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.

Закупівля товарів, робіт і послуг оборонного призначення за межами митної території України здійснюється відповідно до вимог статей 11 і 12 Закону № 808 та з урахуванням вимог законів України від 16 квітня 1991 року № 959-XII «Про зовнішньоекономічну діяльність», від 20 лютого 2003 року  № 549-IV  «Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання», від 14 серпня  2014 року № 1644-VII «Про санкції», інших законодавчих актів, що регулюють зазначені питання.

Перелік державних замовників у сфері оборони визначено у пункті 2 постанови Кабінету Міністрів України від 03 березня 2021 року № 363 «Питання оборонних закупівель».

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктами «а» − «г» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ визначено, що об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників ПДВ з:

постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України;

ввезення товарів на митну територію України;

вивезення товарів за межі митної території України.

Відповідно до пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства (далі – Період проведення заходів), звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України, зокрема, товарів оборонного призначення, визначених такими згідно з пунктом 29 частини першої статті 1 розділу І Закону № 808, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, вказаними у зазначеному пункті ПКУ, зокрема, такими товарними позиціями та підкатегорією УКТ ЗЕД:

8702 - 8705 (тільки для пасажирських та вантажних автомобілів звичайного типу, що використовуються в оборонних цілях та мають легку броню або обладнані з'ємною бронею);

8710 00 00 00.

Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ і вказаних вище нормативно-правових актів, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.

Щодо питання 1

Питання щодо віднесення Підрозділу до категорії державних замовників у сфері оборони не належить до компетенції ДПС. Водночас, з порушеного питання ДПС рекомендує звернутися до відповідного міністерства або відомства у підпорядкуванні якого перебуває замовник Техніки.

Щодо питань 2 - 6

Режим звільнення від оподаткування ПДВ, встановлений пунктом 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ на Період проведення заходів, застосовується, зокрема, до операцій з постачання на митній території України товарів оборонного призначення за умови, що такі товари:

визначені товарами оборонного призначення згідно з пунктом 29 частини першої статті 1 розділу І Закону № 808;

класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, вказаними у пункті 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ.

Таким чином, операції Товариства з постачання покупцю на митній території України Техніки підлягатимуть звільненню від оподаткування ПДВ за умови, якщо:

1) такі операції здійснюються у рамках державного контракту (договору);

2) Товариство є виконавцем державного контракту (договору);

3) покупцем Техніки є державний замовник;

4) Техніка належить до категорії товарів оборонного призначення, визначених такими згідно з пунктом 29 частини першої статті 1 Закону № 808, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими у пункті 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ,  зокрема, такими товарними позиціями та підкатегорією УКТ ЗЕД:

8702 - 8705 (тільки для пасажирських та вантажних автомобілів звичайного типу, що використовуються в оборонних цілях та мають легку броню або обладнані з'ємною бронею);

8710 00 00 00.

У разі недотримання вказаних вище вимог такі операції підлягатимуть оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку за основною ставкою.

Щодо правомірності здійснення оплати покупцями (державними замовниками) вартості Техніки, що постачається у рамках державного контракту (договору), за рахунок інших джерел (коштів місцевого та/або обласного бюджетів, коштів благодійних та/або комерційних організацій тощо), окрім коштів, передбачених за бюджетною програмою і напрямами оборонних закупівель у Законі України про Державний бюджет України на відповідний рік, то з порушеного питання ДПС рекомендує звернутися до Міністерства фінансів України та міністерств і відомств, які формують відповідні напрями оборонних закупівель.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).