X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 28.11.2022 р. № 2065/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Акціонерного товариства «_______» (далі – Товариство) щодо окремих питань оподаткування в період дії воєнного стану, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах повноважень повідомляє.  

Згідно із зверненням внаслідок військової агресії російської федерації частина оборотних активів (товарно-матеріальних цінностей), які обліковуються на балансі Товариства і призначені для використання у власній господарській діяльності, на даний час знаходяться на тимчасово окупованих територіях України. Товариство не має доступу до зазначених активів, не має можливості перевірити характер та розмір завданих збитків та оцінити фізичний стан активів.

Відповідно до Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 № 879, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 30.10.2014 за № 1365/26142, (зі змінами) та вимог міжнародних стандартів фінансової звітності Товариством була проведена часткова інвентаризація активів, які знаходять на тимчасово окупованих територіях України, знищених чи пошкоджених у результаті військових дій внаслідок повномасштабного вторгнення військ російської федерації.

Часткова інвентаризація була проведена на підставі даних бухгалтерського обліку та із врахуванням наявних у розпорядженні Товариства пояснень, фото/відео доказів, які свідчать про те, що під час військових дій значна частина майна пошкоджена. Як зазначено у зверненні, за результатами інвентаризації, проведеної з урахуванням вищезазначених обставин, такі товарно-матеріальні цінності підлягають переведенню до складу необоротних активів та має відбутися нарахування резерву на знецінення цих активів.

З урахуванням викладеного вище Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1. Чи підлягають включенню до різниць, на які коригується фінансовий результат до оподаткування, суми на створення (використання, коригування) резерву на знецінення активів (а саме: товарно-матеріальних цінностей, переведених до складу необоротних активів), які перебувають на тимчасово окупованих територіях?

2. Чи призводить операція з нарахування резерву на знецінення активів (а саме: товарно-матеріальних цінностей, переведених до складу необоротних активів) до виникнення податкових зобов'язань з ПДВ, враховуючи норми               п. 32 1 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу?

 

Щодо питання 1

Згідно з абзацом першим п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.

  Відповідно до п.п. 139.1.1 п. 139.1 ст. 139 Кодексу фінансовий результат до оподаткування збільшується на суму витрат на створення забезпечень (резервів) для відшкодування наступних (майбутніх) витрат (крім забезпечення (резерву) витрат на оплату відпусток працівникам, інших виплат, пов’язаних з оплатою праці, та витрат на сплату єдиного соціального внеску, що нараховується на такі виплати) відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності.

Фінансовий результат до оподаткування зменшується згідно з п.п. 139.1.2 п. 139.1 ст. 139 Кодексу:

 на суму використання створених забезпечень (резервів) витрат (крім забезпечення (резерву) витрат на оплату відпусток працівникам, інших виплат, пов’язаних з оплатою праці, та витрат на сплату єдиного соціального внеску, що нараховується на такі виплати), сформованого відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності;

 на суму коригування (зменшення) забезпечень (резервів) для відшкодування наступних (майбутніх) витрат (крім забезпечення (резерву) на відпустки працівникам, інших виплат, пов’язаних з оплатою праці, та витрат на сплату єдиного соціального внеску, що нараховується на такі виплати), на яку збільшився фінансовий результат до оподаткування відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності.

Таким чином, якщо Товариство створює резерв на знецінення активів відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності, то таке Товариство на підставі п. 139.1 ст. 139 Кодексу збільшує фінансовий результат до оподаткування на суму витрат на створення такого резерву для відшкодування наступних (майбутніх) витрат та зменшує фінансовий результат до оподаткування на суму використання зазначеного створеного резерву та на суму його коригування (зменшення), на яку збільшився фінансовий результат до оподаткування відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності.

Водночас повідомляємо, що регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами (далі – Закон № 996))

 

Щодо питання 2

Пунктом 44.1 ст. 44 Кодексу встановлено, що для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку (частина друга ст. 3 Закону № 996).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Згідно з підпунктами «а» і «б» п. 185.1 ст. 185 Кодексу об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до ст. 186 Кодексу розташоване на митній території України.

Відповідно до п.п. 14.1.191 п. 14.1 ст. 14 Кодексу під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду.

При цьому продаж (реалізація) товарів – це будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів (п.п. 14.1.202 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Відповідно до абзацу першого та другого п. 321 підрозділу 2 розділу XX Кодексу тимчасово, протягом дії воєнного, надзвичайного стану, не вважаються використаними платником податку в неоподаткованих ПДВ операціях або в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, товари, придбані в оподатковуваних ПДВ операціях, знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного, надзвичайного стану. До наведених у пункті 321 підрозділу 2 розділу XX Кодексу операцій норми п. 198.5 ст. 198 Кодексу не застосовуються. Отже, операції з нарахування резерву на знецінення активiв (товарно-матерiальних цiнностей, переведених до складу необоротних активiв) без списання їх з балансу згідно з п. 185.1 ст. 185 Кодексу не є об'єктом оподаткування ПДВ, оскільки такі операції відповідно до вимог п.п. 14.1.191 п. 14.1 ст. 14 Кодексу не є операціями з постачання товарів. Податкові зобов'язання з ПДВ у разі здійснення операції з нарахування резерву на знецінення таких активiв не виникають.

Враховуючи те, що в результаті нарахування резерву на знецінення активiв не відбувається ліквідації (списання) таких активiв з балансу, тобто податкові наслідки з ПДВ у разі здійснення таких операцій відсутні, то норми п. 321 підрозділу 2 розділу XX Кодексу стосовно ненарахування податкових зобов’язань з ПДВ відповідно до п. 198.5 ст. 198 Кодексу на такі операції          не розповсюджується.

Щодо застосування норми абзацу першого та другого п. 321 підрозділу 2 розділу XX Кодексу у разі ліквідації (списання) з балансу товарів, придбаних в оподатковуваних ПДВ операціях, знищених (втрачених) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного, надзвичайного стану, зазначаємо, що дію обставин непереборної сили засвідчує Торгово-промислова палата України, листом якої від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 підтверджено, що введення військового стану в Україні з 24.02.2022 до його офіційного закінчення є обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами).

З метою фіксації знищення (втрати) товарів внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного, надзвичайного стану платнику податку доцільно:

провести інвентаризацію;

звернутися до органів ДСНС, які мають скласти акт пошкодження майна із зазначенням причини;

звернутись до місцевих органів влади, які можуть додатково підтвердити факт знищення товарів;

здійснити всі можливі заходи з фіксації факту пошкодження майна (фото-/відеозйомка).

Відповідно до п. 52 8 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 цього Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу для платників податків та контролюючих органів тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом. 

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).