X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 29.11.2022 р. № 2080/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Благодійної організації «Благодійний фонд «_____» (далі – Благодійний фонд) щодо окремих питань оподаткування операцій благодійної організації з віртуальними активами, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.

Згідно із зверненням Благодійний фонд, внесений до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр), для здійснення благодійної діяльності за напрямками, визначеними установчими документами такого Благодійного фонду, планує проводити публічний збір благодійних пожертв від благодійників у вигляді віртуальних активів (криптовалюти).

Дохід, отриманий в подальшому від обміну таких віртуальних активів на грошові кошти у постачальників послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів, буде використаний Благодійним фондом виключно для фінансування видатків на утримання Благодійного фонду, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених установчими документами Благодійного фонду.

Благодійний фонд звертається за отриманням індивідуальної податкової консультації з таких питань:

1. Чи оподатковуються податком на прибуток підприємств доходи, отримані Благодійним фондом від обміну віртуальних активів на грошові кошти, продажу віртуальних активів?

2. Чи є об’єктом оподаткування податком на додану вартість операції з обміну віртуальних активів на грошові кошти у постачальників послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів, здійснені Благодійним фондом на території України?

3. Чи є об’єктом оподаткування податком на додану вартість операції з обміну віртуальних активів на інші активи (товари, послуги), здійснені Благодійним фондом на території України?

4. Чи є підставою для виключення з Реєстру Благодійного фонду у разі здійснення ним операцій з отримання як благодійної пожертви віртуальних активів від благодійників та подальший обмін (продаж) таких віртуальних активів Благодійним фондом для фінансування видатків на утримання Благодійного фонду, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених установчими документами такого Благодійного фонду в порядку, передбаченому пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу?

 

 

Щодо питань 1 – 4

ДПС у своїй діяльності керується Кодексом, який відповідно до п. 1.1 ст. 1 цього Кодексу регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов’язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов’язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Перш за все зауважимо, що прийнято Закон України від 17 лютого               2022 року № 2074-ІХ «Про віртуальні активи» (далі – Закон № 2074), який регулюватиме правовідносини, що виникають у зв’язку з оборотом віртуальних активів в Україні, визначатиме права та обов’язки учасників ринку віртуальних активів, засади державної політики у сфері обороту віртуальних активів.

Відповідно до п. 1 розділу VI Закону № 2074 цей Закон набирає чинності з дня набрання чинності законом України про внесення змін до Кодексу щодо особливостей оподаткування операцій з віртуальними активами, але не раніше дня опублікування Закону № 2074.

Тобто, враховуючи, що на сьогодні відповідний закон України про внесення змін до Кодексу не набрав чинності, особливостей оподаткування операцій з віртуальними активами Кодексом не встановлено.

Оскільки ДПС у своїй діяльності керується Кодексом, регулювання оподаткування діяльності з віртуальними активами (криптоактивами) можливе лише у разі визначення в Україні правового статусу віртуальних активів (криптоактивів) та внесення відповідних змін до Кодексу.  

Наразі Комітетом Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики за участі Міністерства фінансів України, Міністерства цифрової трансформації України, ДПС та представників бізнес-спільноти опрацьовуються зміни до Кодексу в частині оподаткування операцій з віртуальними активами. 

 

Водночас, щодо оподаткування благодійних організацій у статусі неприбуткових організацій повідомляємо таке.

Пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу визначено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

Так, неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі – неприбуткова організація), що одночасно відповідає вимогам, встановленим підпунктом 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.

Обов’язковими умовами для неприбуткової організації є, зокрема:

утворення та реєстрація в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації (абз. другий п.п. 133.4.1                   п. 133.4 статті 133 Кодексу);

 заборона згідно з установчими документами неприбуткової організації (або установчими документами організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) розподілу доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб (абзац третій п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу). Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу;

внесення контролюючим органом до Реєстру.

Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу).

При цьому, пункт 133.4 ст. 133 Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану застосовується з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.

Відповідно до п.п. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 Кодексу і не є платниками податку на прибуток підприємств, зокрема, можуть бути віднесені благодійні організації.    

Загальні засади благодійної діяльності в Україні визначаються Законом             України від 05 липня 2012 року № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» зі змінами (далі – Закон № 5073), що забезпечує правове регулювання відносин у суспільстві, спрямованих на розвиток благодійної діяльності, утвердження гуманізму і милосердя, забезпечує сприятливі умови для утворення і діяльності благодійних організацій.

Благодійною організацією є юридична особа приватного права, установчі документи якої визначають благодійну діяльність в одній чи кількох сферах, визначених Законом № 5073, як основну мету її діяльності (п. 3 частини першої ст. 1 Закону № 5073).

Цілі та сфери благодійної діяльності встановлено статтею 3 Закону                 № 5073.

Перелік видів благодійної діяльності передбачений частиною першою ст. 5 Закону № 5073.

Установчі документи благодійної організації повинні містити, зокрема, цілі та сфери благодійної діяльності, джерела активів (доходів), порядок контролю і звітності благодійної організації (п. 2 та п. 6 частини другої ст. 14 Закону № 5073).

Метою благодійних організацій не може бути одержання і розподіл прибутку серед засновників, членів органів управління, інших пов’язаних з ними осіб, а також серед працівників таких організацій (частина перша ст. 11 Закону № 5073).

Благодійні організації згідно з частиною четвертою ст. 16 Закону № 507 мають право здійснювати господарську діяльність без мети одержання прибутку, що сприяє досягненню їх статутних цілей.

Зауважимо, що відповідно до частини третьої ст. 11 Закону № 5073 благодійні організації самостійно визначають сфери, види, місце (територію), строки і бенефіціарів благодійної діяльності в установчих документах, благодійних програмах або інших рішеннях органів управління.

Як встановлено частинами першою та другою ст. 16 Закону № 5073, благодійні організації мають право власності та інші речові права на кошти, цінні папери, земельні ділянки, інше нерухоме та рухоме майно, а також нематеріальні активи, якщо інше не встановлено законом або установчими документами.

 Використання активів (доходів) та правочини благодійних організацій            не повинні суперечити актам законодавства та цілям благодійної діяльності.

Отже, обов’язковими умовами перебування благодійної організації у статусі неприбуткової є, зокрема, заборона розподілу отриманих з додержанням вимог Закону № 5073 доходів або їх частини серед засновників (учасників), членів такої неприбуткової організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб, як це передбачено абзацом третім п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу, та використання своїх доходів виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

Водночас, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану           не вважається порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу здійснення неприбутковою організацією передачі майна, надання послуг, благодійної допомоги, використання доходів (прибутків) для фінансування видатків,               не пов’язаних з реалізацією мети та напрямів діяльності, передбачених її установчими документами, на цілі, що визначені пунктом 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.

У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, встановлених            пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу (з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу), така організація підлягає виключенню з Реєстру з визначенням податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств відповідно до підпунктів 133.4.3 та 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.

Відповідно до п. 52 8 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 цього Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу для платників податків та контролюючих органів тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом. 

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).