X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 04.10.2022 р. № 1638/ІПК/99-00-04-01-04-06

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернень ………..заповідника щодо надання індивідуальних податкових консультацій з питань недопущення порушень справляння земельного податку (далі – Податок) та подання податкових декларацій з плати з землю за 2022 рік, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У зверненнях ………… заповідника (далі – Заповідник) поінформовано про наявність у постійному користуванні державних земель, цільове призначення яких – землі природно-заповідного фонду, код 04.01 – «Для збереження та використання біосферних заповідників». До звернення додано копію Положення про ………… заповідник, затвердженого наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 31.08. 2020 № 101 (далі – Положення). Відповідно до пунктів 1.2, 1.3, Положення Заповідник є бюджетною, неприбутковою, науково-дослідною установою міжнародного значення, є юридичною особою, що має самостійний баланс, і утримується за рахунок коштів державного бюджету.

Заповідник зазначає, що у травні 2020 року відповідно до статті 11 Закону України «Про наукову та науково-технічну діяльність» Заповідник пройшов державну атестацію як наукова установа та отримав Свідоцтво про державну атестацію серії ДА № 00199 від 17.06.2020. Основним видом господарської діяльності Заповідника є діяльність за кодом КВЕД 72.19 – Дослідження й експериментальні розробки у сфері інших природничих і технічних наук та інше.

Заповідник зазначає, що рішеннями селищних, сільських, міських рад, на території яких розташований Заповідник (далі – Рішення), встановлені ставки земельного податку для земель з цільовим використанням за кодом 04.01 у розмірі 3 та 5 відс. та пільги із земельного податку у розмірі 100 відс. для установ та організацій, закладів науки, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджетів.

Виходячи з наведеного, Заповідник просить надати роз’яснення щодо: (1) права застосування пільги із сплати Податку, встановлених Рішеннями; (2) чи відповідають вимогам пункту 274.1 статті 274 Кодексу встановлені Рішеннями ставки Податку у розмірі 5 відс., (3) чи підлягають застосуванню ставки у розмірі 5 відс. при нарахуванні сум Податку на поточний рік; (4) якщо ні, то який розмір ставки має бути застосований при обчисленні Податку за 2022 рік; (5) чи надано Кодексом право прийняття органами місцевого самоврядування рішень про встановлення ставок Податку без застосування процедур, передбачених Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (у частині строку прийняття на набрання чинності); (6) який період застосування рішень органів місцевого самоврядування про встановлення (зміну) ставок Податку, які прийняті у 2022 році.

Питання 1.

Підпунктом 282.1.4 пункту 284.1 статті 284 Кодексу передбачено, що від сплати Податку звільняються, зокрема заклади науки (крім національних та державних дендрологічних парків) (за умови використання за цільовим призначенням), які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Крім цього, Рішеннями надані пільги з Податку у розмірі 100 відс. для закладів науки, установ та організацій, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Згідно з пунктом 16 статті 1 Закону України від 26 листопада 2015 року № 848-VIII «Про наукову та науково-технічну діяльність» наукова (науково-дослідна, науково-технологічна, науково-технічна, науково-практична) установа – юридична особа незалежно від організаційно-правової форми та форми власності, утворена в установленому законодавством порядку, для якої наукова та (або) науково-технічна діяльність є основною. Тому, зважаючи на основний від діяльності Заповідника, можно вважати його закладом науки.

Оскільки дані інформаційно-комунікаційної системи ДПС свідчать про наявність у Заповідника інших джерел доходів – доходи від власної господарської діяльності, інших, ніж передбачені підпунктом 282.1.4 пункту 284.1 статті 284 Кодексу, тому Заповідник не може скористатися пільгою зі сплати Податку, визначеною вказаною нормою Кодексу.

Виходячи з наведеного, застосування податкової пільги з Податку, визначеної Кодексом та Рішеннями, не вбачається можливим.

Питання 2, 3, 4.

Статтями 274, 277 Кодексу визначено граничні ставки земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження), та яких не проведено.

Відповідно до частини першої статті 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон) акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов’язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об’єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Згідно з частиною десятою статті 59 Закону акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними у судовому порядку.

Враховуючи викладене, платники Податку на податковий (звітний) рік при обчисленні своїх податкових зобов’язань мають застосовувати чинні Рішення, які є обов’язковими до виконання на відповідній території, прийняті та оприлюднені у відповідності до норм Конституції та чинного законодавства.

Питання 5, 6.

У межах своїх повноважень сільські, селищі, міські ради та ради об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, приймають рішення щодо податків та зборів про встановлення місцевих податків та зборів, зміну розміру їх ставок, об’єкта оподаткування, порядку справляння чи надання податкових пільг, до 15 липня, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування ставок, яке тягне за собою зміну податкових зобов’язань платників податків та яке набирає чинності з початку бюджетного період (пункт 12.3, підпункт 12.4.3 пункту 12.4 статті 12 Кодексу).

Офіційно оприлюднене рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також зміну розміру їх ставок, об’єкта оподаткування, порядку справляння чи надання податкових пільг або про внесення змін до таких рішень є нормативно-правовим актом з питань оподаткування місцевими податками та зборами, який набирає чинності з урахуванням строків, передбачених підпунктом 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 Кодексу (пункт 12.5 статті 12 Кодексу).

Якщо в рішенні органу місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також податкових пільг з їх сплати не визначено термін його дії, таке рішення є чинним до прийняття нового рішення (підпункт 12.3.3 пункту 12.3 статті 12 Кодексу).

Загальний порядок набрання чинності рішень органів місцевого самоврядування, - з дня їх офіційного оприлюднення, якщо рішенням не встановлений інший строк набрання чинності (частина п’ята статті 59 Закону).

Таким чином, рішення органу місцевого самоврядування про встановлення ставок та пільг зі сплати Податку на плановий бюджетний 2022 рік, прийняте до 15 липня 2021 року, відповідає нормам Кодексу.

Водночас на період дії воєнного, надзвичайного стану в Україні сільські, селищні, міські ради та ради об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, мають право приймати рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів та податкових пільг із сплати місцевих податків та/або зборів без застосування процедур, передбачених Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». У разі введення воєнного чи надзвичайного стану в окремих місцевостях України положення цього підпункту поширюється виключно на представницькі органи територіальних громад відповідних адміністративно-територіальних одиниць, на території яких введено воєнний чи надзвичайний стан (підпункт 12.3.8 пункту 12.3 статті 12 Кодексу).

Враховуючи викладене, якщо рішення про встановлення ставок прийняті та оприлюднені після зазначеної дати, то ставки, встановлені такими рішеннями, застосовуються з дати його оприлюднення, якщо ним не встановлено пізніший строк їх застосування.

Звертаємо увагу, що пунктом 102.9 статті 102 Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що вводиться в Україні, передбачено зупинення перебігу строків, визначених Кодексом (в тому числі зупинення строків надання індивідуальних податкових консультацій), іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених Кодексом.

Податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).