Державна податкова служба України розглянула звернення щодо оподаткування доходів нерезидента та порядку повернення податку на доходи нерезидента та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомив, що Товариство при виплаті доходу резиденту Республіки Кіпр (далі – Нерезидент) за використання торговельних марок на підставі ліцензійних договорівутримало податок за ставкою 15 %.Нерезидент є власником всіх прав на торгівельні марки і програмне забезпечення та відповідно бенефіціарним отримувачем таких доходів у вигляді роялті.
Платник просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1. Чи має право Товариство застосовувати ставку податку на доходи Нерезидента у вигляді роялті за користування торговельними марками у розмірі 5% згідно з Конвенцією між Урядом України і Урядом Республіки Кіпр про уникнення подвійного оподаткування?
2. Чи має право Товариство внести зміни до раніше поданої податкової декларації з податку на прибуток підприємств та зменшити податкові зобов’язання нерезидента, застосувавши знижену ставку?
3. Чи матиме Товариство право використати переплату з податку на прибуток іноземних юридичних осіб в рахунок сплати грошових зобов’язань з інших податків, в тому числі податку на прибуток підприємств, податку на додану вартість?
Щодо питання 1
Підпунктом 14.1.225 п. 14.1 ст. 14 Кодекс визначено, що роялті - будь-який платіж, в тому числі платіж, що сплачується користувачем об’єктів авторського права і (або) суміжних прав на користь організацій колективного управління, відповідно до Закону України «Про ефективне управління майновими правами правовласників у сфері авторського права і (або) суміжних прав», отриманий як винагорода за використання або за надання права на використання об’єкта права інтелектуальної власності, а саме на будь-які літературні твори, твори мистецтва або науки, включаючи комп’ютерні програми, інші записи на носіях інформації, відео- або аудіокасети, кінематографічні фільми або плівки для радіо- чи телевізійного мовлення, передачі (програми) організацій мовлення, інші аудіовізуальні твори, будь-які права, які охороняються патентом, будь-які зареєстровані торговельні марки (знаки на товари і послуги), права інтелектуальної власності на дизайн, секретне креслення, модель, формулу, процес, права інтелектуальної власності на інформацію щодо промислового, комерційного або наукового досвіду (ноу-хау).
Згідно з положеннями п.п. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 Кодексу доходи, отримані нерезидентом із джерелом їх походження з України, оподатковуються в порядку і за ставками, визначеними п. 141.4 ст. 141 Кодексу.
Перелік доходів, отриманих нерезидентом із джерелом їх походження з України, визначено п.п. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 Кодексу.
Для цілей цього пункту під доходами, отриманими нерезидентом із джерелом їх походження з України, слід розуміти, зокрема,роялті (п.п. «в» п.п. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141).
Відповідно до п.п. 141.4.2 п. 141.4 ст. 141 Кодексу резидент, у тому числі фізична особа - підприємець, фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, або суб’єкт господарювання (юридична особа чи фізична особа підприємець), який обрав спрощену систему оподаткування, або інший нерезидент, який провадить господарську діяльність через постійне представництво на території України, які здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у п.п. 141.4.1 цього пункту, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.4 - 141.4.5 та 141.4.11 цього пункту) їх суми та за їх рахунок, що сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності. Вимоги цього абзацу не застосовуються до доходів нерезидентів, що отримуються ними через їх постійні представництва на території України.
Отже, якщо резидент (Товариство) здійснює виплату роялті на користь Нерезидента, такий резидент (Товариство)має утримати та сплатити податок з таких доходів нерезидента під час їх виплати відповідно до норм п.п. 141.4.2 п. 141.4 ст. 141 Кодексу, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності.
Згідно з ст. 3 Кодексу, якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені цим Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.
Положення Конвенції між Урядом України і Урядом Республіки Кіпр про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи із змінами, внесеними до неї Протоколом від 11.12.2015, ратифікованим Верховною Радою України 30.10.2019, який набрав чинності 28.11.2019 (далі – Конвенція), поширюються на «осіб, які є резидентами однієї або обох Договірних Держав» (ст. 1 Конвенції) та до податків, одним з яких, зокрема в Україні, є «податок на прибуток підприємств» (ст. 2 Конвенції).
Для цілей цієї Конвенції термін «особа» включає фізичну особу, компанію і будь-яке інше об’єднання осіб (п.1 ст. 3 Конвенції). Критерії для визначення податкової резиденції осіб, на яких поширюються положення Конвенції, встановлені ст. 4 Конвенції.
Відповідно до п. 1 ст. 12 «Роялті» Конвенції що «роялті, які виникають у Договірній Державі і сплачуються резиденту іншої Договірної Держави, можуть оподатковуватись у цій іншій Державі».
«Термін «роялті» у випадку використання в цій статті означає платежі будь-якого виду, що одержуються як винагорода за користування або за надання права користування будь-яким авторським правом на літературні твори, твори мистецтва або науки (в тому числі кінематографічні фільми та фільми або плівки, що використовуються для телебачення чи радіомовлення), комп’ютерні програми, будь-яким патентом, торговою маркою, дизайном, або моделлю, планом, таємною формулою або процесом, або за користування чи надання права на користування промисловим, комерційним або науковим обладнанням, або за інформацію (ноу-хау) стосовно промислового, комерційного або наукового досвіду» (п. 2 ст. 12 Конвенції).
«Однак такі роялті можуть також бути оподатковані у Договірній Державі, в якій вони виникають, і відповідно до законодавства цієї Держави, але якщо особа – фактичний власник роялті є резидентом іншої Договірної Держави, податок, що стягується таким чином, не повинен перевищувати 10 відсотків від загальної суми всіх платежів» (п. 3 ст. 12 Конвенції).
«Незважаючи на положення п. 3 цієї статті, у випадку сплати роялті відносно будь-яких авторських прав на наукові твори, будь-якого патенту, торгової марки, таємної формули, процесу або інформації щодо промислового, комерційного або наукового досвіду, податок, що стягується таким чином, не повинен перевищувати 5 відсотків від загальної суми роялті. Спосіб застосування цих обмежень встановлюється компетентними органами Договірних Держав за взаємною домовленістю» (п. 4 ст. 12 Конвенції).
Враховуючи зазначене, якщо платежі за відповідним цивільно-правовим договором, що здійснюються резидентом України на користь особи, яка (у розумінні Конвенції) є резидентом Кіпру, є роялті (у рамках визначення, наведеного у п. 2 ст. 12 Конвенції) і отримувач цих роялті є їх фактичним власником, то такі платежі підлягають оподаткуванню в Україні відповідно до положень ст. 12 Конвенції за ставкою, зазначеною у п. 3 ст. 12 Конвенції – щодо роялті за користування або за надання права користування комп’ютерними програмами та за ставкою, вказаною у п. 4 ст. 12 Конвенції – щодо роялті відносно торговельної марки.
Щодопитань 2 та 3.
Порядок застосування міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування стосовно повного або часткового звільнення від оподаткування доходів нерезидентів із джерелом їх походження з України встановлено ст. 103 Кодексу.
Пунктами 103.11 – 103.14 ст. 103 Кодексу визначено порядок повернення зайво утриманого та перерахованого до бюджету податку з доходів нерезидента.
У разі, якщо нерезидент вважає, що з його доходів було утримано суму податку, яка перевищує суму, належну до сплати відповідно до правил міжнародного договору України, то відповідно до п. 103.11 ст. 103 Кодексу розгляд питання про відшкодування такої різниці здійснюється на підставі подання до контролюючого органу за місцезнаходженням (місцем проживання) особи, яка виплатила доходи нерезидентові та утримала з них податок, заяви про повернення суми податку на доходи із джерелом їх походження з України. Необхідні документи подаються нерезидентом або посадовою (уповноваженою) особою, яка повинна підтвердити свої повноваження відповідно до законодавства України.
Згідно з п. 103.12 ст. 103 Кодексу контролюючий орган перевіряєвідповідністьданих, зазначених у заяві та підтвердних документах, фактичнимданим та відповідномуміжнародному договору України, а також факт перерахування до бюджету відповіднихсумподатку особою, яка виплатила доходи нерезидентові. У разіпідтвердження факту зайвогоутриманнясумподаткуконтролюючий орган приймаєрішення про поверненнявідповідноїсуминерезидентові, копіїякогонадаютьсяособі, яка під час виплатидоходівнерезидентовіутрималаподаток, та нерезидентові (уповноваженійособі).
Висновок про поверненнясумнадмірусплаченогоподаткунадсилається до відповідного органу Державного казначейства України. У разівідмови в поверненнісумиподаткуконтролюючий орган зобов’язанийнадатинерезидентові (уповноваженійособі) обґрунтованувідповідь. Орган Державного казначейства України на підставівисновкуконтролюючого органу перераховуєкошти у розмірі, визначеному у висновку, на рахунок особи, яка надміруутрималаподаток з доходів нерезидента (п. 103.13 ст. 103 Кодексу).
Особа, яка здійснила виплату доходу нерезидентові, повертає йому різницю між сумою податку, яка була утримана, та сумою, належною до сплати відповідно до міжнародного договору України, після отримання копії рішення контролюючого органу про повернення суми надміру сплачених грошових зобов’язань або після зарахування коштів від відповідного органу Державного казначейства України. Кошти, які за рішенням контролюючого органу повинні повертатись особі, яка зайво утримала податок з доходів нерезидента, можуть бути зараховані в рахунок сплати інших податкових зобов’язань такої особи за її письмовою заявою, яка подається під час розгляду заяви нерезидента про повернення надміру утриманих сум податку. У цьому разі висновок про повернення надміру сплаченої суми податку до відповідного органу Державного казначейства України не надсилається (п. 103.14 ст. 103 Кодексу).
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |