X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 05.10.2022 р. № 1674/ІПК/99-00-04-01-04-06

Державна податкова служба України на звернення товариства з обмеженою відповідальністю (далі – Товариство) щодо отримання індивідуальної податкової консультації із справляння орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (далі – Орендна плата), керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Товариство поінформувало про укладений у жовтні 2017 року з ……….міською радою договір оренди земельної ділянки (далі – Договір, Ділянка) строком до 01.10.2021. У листопаді 2021 року Товариство подало заявку про надання Ділянки в оренду, а 07 грудня 2021 року підписано акт приймання-передачі повернення Ділянки Орендодавцю.

Відповідно до наданого у зверненні Витягу з Державного земельного кадастру від 30.11.2021 орендарем Ділянки обліковується Товариство. Поряд з цим Товариство повідомило, що на дату звернення продовжує користуватися Ділянкою та сплачувати Орендну плату з 01.10.2021, заперечення Орендодавця щодо використання земельної ділянки не отримано.

Товариство просить надати роз’яснення щодо: (1, 2) розміру сплати Орендної плати у разі якщо Товариство продовжує користуватися Ділянкою, а новий договір оренди на таку Ділянку не укладено; (3) наявності узагальнюючої податкової консультації з питання сплати Орендної плати за земельну ділянку до дати укладання нового Договору; (4) відповідальності платника Орендної плати, включаючи штрафні (фінансові) санкції та пеню, якщо Товариство діятиме відповідно до отриманої індивідуальної податкової консультації, яка у подальшому може бути змінена або скасована?

Питання 1, 2.

Орендні відносини регулюються Земельним кодексом України (далі – Земельний кодекс), Цивільним кодексом України, Законом України «Про оренду землі» (далі – Закон) та Договором, а справляння Орендної плати – Кодексом.

Орендна плата справляється відповідно до вимог ст. 288 Кодексу. Підставою для нарахування Орендної плати є Договір оренди такої земельної ділянки (п 288.1 ст. 288 Кодексу).

Відповідно до п. 287.1 ст. 287 Кодексу власники землі й землекористувачі сплачують плату за землю (у т.ч. Орендну плату як одну з форм справляння плати за землю) з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Для учасників цивільних відносин земельним законодавством встановлено обов’язок оформлення права власності та користування на земельні ділянки відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (ст. 126 Земельного кодексу).

Враховуючи викладене, якщо Товариство продовжує користуватися Ділянкою після закінчення строку дії Договору, а державна реєстрація припинення Договору не відбулася, то у контексті частини четвертої ст. 1261 Земельного кодексу та п. 287.1 ст. 287 Кодексу у Товариства залишаються  податкові зобов’язання із справляння Орендної плати за фактичний період користування Ділянкою відповідно до умов Договору, але при цьому розмір Орендної плати не може бути меншим, ніж визначений ст. 288 Кодексу.

Питання 3.

З питання справляння Орендної плати після закінчення терміну дії договору оренди узагальнююча податкова консультація не затверджувалася.

Питання 4.

Наслідки застосування індивідуальної податкової консультації визначені ст. 53 Кодексу, відповідно до якої платник податків та/або податковий агент, який діяв відповідно до податкової консультації, не звільняються від обов’язку сплати податкового зобов’язання, визначеного Кодексом (абзац другий п. 53.1 ст. 53 Кодексу).

Що стосується відповідальності платника податків за вчинення податкових правопорушень, який діяв у відповідності до індивідуальної податкової консультації, то п. 39 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу передбачено, що індивідуальна податкова консультація, надана контролюючим органом у письмовій або електронній формі до 31 березня 2017 року (включно), звільняє платника податків (податкового агента та/або його посадову особу) від відповідальності, включаючи фінансову (штрафні санкції та/або пеню), за діяння, що містять ознаки податкового правопорушення, вчинені до 31 грудня 2017 року (включно).

Крім того, згідно з п.п. 112.8.2 п. 112.8 ст. 112 Кодексу обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є вчинення діяння (дії або бездіяльності) особою, яка діяла у відповідності до індивідуальної податкової консультації, наданої такому платнику податків у паперовій або електронній формі, за умови, що така консультація зареєстрована в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій, або до узагальнюючої податкової консультації та/або до висновку об’єднаної палати, Великої Палати Верховного Суду щодо застосування норми права, від якого в подальшому було відступлено.

Пеня не нараховується, а нарахована пеня підлягає анулюванню у випадку вчинення діяння (дії або бездіяльності) особою, що діяла у відповідності до індивідуальної чи узагальнюючої податкової консультації та/або висновку про застосування норми права Верховного Суду України (п.п. 129.9.2 п. 129.9 ст. 129 Кодексу).

Разом з тим, зокрема, звільнення особи від фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення не звільняє її від виконання податкового обов’язку (п. 112.6 ст. 112 Кодексу).

Платники податків зобов’язанні сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених Кодексом (п.п. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 Кодексу).

За неподання або несвоєчасне подання податкової звітності або невиконання вимог щодо внесення змін до податкової звітності (ст. 120 Кодексу), або порушення правил (перерахування) сплати податкових грошового зобов’язання (ст. 124 Кодексу) у платника податків виникає відповідальність у формі штрафних (фінансових) санкцій та пені у розмірах, передбачених Кодексом.

Відповідно до п. 102.9 ст. 102 Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених цим Кодексом, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.