X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 06.10.2022 р. № 1683/ІПК/99-00-07-04-01-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду зверненняпро надання індивідуальної податкової консультаціїприватного акціонерного товариства(далі – Товариство) від,керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє таке.

Товариство,у зв’язку ізскладністю застосування Кодексу та необхідності формування чіткого розуміння обсягу податкових обов’язків звернулось до ДПС із наступними запитаннями:

  1. Які розрахункові документи може надати фізична особа-підприємець для підтвердження оплати товару чи послуги? Чи є фіскальний чек (касовий чек) єдиним законним розрахунковим документом, що підтверджує готівкову оплату наданої послуги фізичною особою-підприємцем?
  2. Яка форма та зміст зазначених розрахункових документів?
  3. Чи допускається паперова форма розрахункового документу, заповнена та написана послуги фізичною особою-підприємцем вручну?
  4. Чи обов’язкове надання касових чеків фізичною особою-підприємцем?
  5. Чи зобов’язане Товариство вимагати надання касового чеку від фізичною особою-підприємцем який не є його контрагентом?
  6. Чи зобов’язане Товариство перевіряти законність видачі фізичною особою-підприємцем іншого розрахункового документа, крім фіскального


    (касового) чеку? Якщо так, то які саме документи слід витребувати у фізичної особи-підприємця?
  7. Чи не буде рішення про виплату страхового відшкодування на підставі розрахункових документів фізичної особи-підприємця без надання касового чеку порушенням податкового законодавства, що понесе за собою штрафні санкції?

Зі змісту звернення вбачається, що Товариство здійснює діяльність у сфері надання страхових послуг.

Водночас, ДПС звертає увагу Товариства, що відповідно до Положення про Державну податкову службу України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 р. № 227 (зі змінами), визначено, що ДПС є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра, основними із завдань якої є, зокрема, реалізація державної податкової політики, здійснення в межах повноважень, передбачених законом, контролю за надходженням до бюджетів та державних цільових фондів податків, зборів, платежів, державної політики у сфері контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального, державної політики з адміністрування єдиного внеску, державної політики у сфері контролю за своєчасністю здійснення розрахунків в іноземній валюті в установлений законом строк, дотриманням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), проведення розрахункових операцій, а також за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону.

Також, пунктом 52.1 статті 52 Кодексу, встановлено, що ДПСза зверненням платників податків у паперовій або електронній формі, надає їм безоплатно індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на неї.

Враховуючи викладене, індивідуальна податкова консультація Товариству надається виключно з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на ДПС.

Щодо питань 1 – 4

Правові засади застосуванняреєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначає Закон України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265).

Дія Закону № 265 поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Водночас, звертаємо увагу, що абзац другий преамбули Закону № 265 містить відсилочну норму до пункту 296.10 статті 296 Кодексу, відповідно до  якої, РРО та/або програмні РРО не застосовуються платниками єдиного податку першої групи.

Відповідно до визначення, наведеного у статті 2 Закону № 265, розрахунковий документ це документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, отримання (повернення) коштів, торгівлю валютними цінностями в готівковій формі, створений в паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) у випадках, передбачених цим Законом, зареєстрованим у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій, чи заповнений вручну.

Пунктом 2 статті 3 Закону № 265 визначено, що суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов’язанінадавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї реєстратора розрахункових операцій чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).

Поряд із зазначеним, Закон № 265 містить ряд положень, які встановлюють пільги щодо необов’язковості застосування суб’єктами господарювання РРО, зокрема, за умови надання покупцям, як можливого способу оплати,  реквізитів розрахункового рахунку Продавця у форматі IBAN чи у разі провадження суб’єктом господарювання діяльності лише з надання послуг (без реалізації товарів, виконання робіт таким суб’єктом господарювання) та за умови проведення розрахунків за надані послуги виключно за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів, Закон № 265 не вимагає обов’язкового застосування РРО або програмних РРО.

Також, з метою забезпечення реалізації статті 10Закон № 265, постановою Кабінету Міністрів Українивід 23 серпня 2000 р. № 1336 (зі змінами), затверджено Перелікокремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій.

Відповідно до зазначеного положення фізичним особам - підприємцям, які сплачують єдиний податок при здійсненні роздрібної торгівлі на території села, селища товарами (крім підакцизних товарів) до зволяється проводити розрахункові операції з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій.

Враховуючи викладене вище повідомляємо, що обов’язок суб’єкта господарювання застосовувати РРО або програмні РРО при отриманні оплати за товари (послуги) та видати  покупцю фіскальний касовий чек залежить не від форми оплати, а виникає відповідно до способу її здійснення.

Фіскальний касовий чекне є єдинимзаконним розрахунковим документом, що підтверджує готівкову оплату наданої послуги фізичною особою-підприємцем.

Розрахунковий документ може бути створений у паперовій формі, в тому числі заповнений від руки, (фіскальні касові чеки, розрахункові квитанції), електронній формі та одночасно у паперовій та електронній формах (фіскальні касові чеки).

Форму і зміст розрахункових документів, визначено Положенням про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України
від 21.01.2016 № 13 (далі – Положення № 13).

Обов’язкові реквізити фіскального касового чеку на товари (послуги) визначено пунктом 2 розділу ІІ, а форму – у додатку 1 Положення № 13.

Щодо питань 4 – 6

Із системного аналізу зазначених вище положень Закону № 265, зокрема статті 3, вбачається, що суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції зобов’язані надаватив обов’язковому порядку розрахунковий документ саме особі, яка отримує товар або послугу.

Положеннями Закону № 265 не передбачено можливості витребування у суб’єктів господарювання розрахункових документів третіми особами.

Також, встановлення кола обов’язків Товариства пов’язаних зі здійсненням страхових виплат  не належить до функціональних повноважень ДПС.

Щодо питання 7

У випадку здійснення страхових виплат, що призведуть до порушення Товариством вимог податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на податкові органи, Товариство та його посадові особи нестимуть відповідальність відповідно до закону.

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Податкового кодексу України індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації, і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.