X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 13.10.2022 р. № 1703/ІПК/99-00-21-03-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення
щодо окремих питань, пов’язаних із ввезенням на митну територію України, постачанням на митній території України та вивезенням за межі митної території України лікарських засобів і активних фармацевтичних інгредієнтів (далі – АФІ), та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариствоє провідною вітчизняною фармацевтичною компанією. На сьогодні Товариство здійснює операції з:

ввезення лікарських засобів та АФІ на митну територію України;

постачання лікарських засобів та АФІ на митній території України;

вивезення лікарських засобів та АФІ за межі митної території України.

Враховуючи викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1) щодо можливості застосування нульової ставкиПДВ / режиму звільнення від оподаткування ПДВ до операцій Товариства із ввезення на митну територію України та/або постачання (реалізації) на митній території України лікарських засобів у випадку, якщо міжнародне непатентоване найменування (далі – МНН) лікарського засобу співпадає із МНН, визначеним у вказаних у зверненні постановах Кабінету Міністрів України, а дозування та/або лікарська форма та/або код згідно з УКТ ЗЕД не співпадає із вимогами таких постанов Кабінету Міністрів України і навпаки;

2) щодо можливості застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ до операцій із ввезення на митну територію України та/або операцій з постачання на митній території України лікарських засобів, якщо наявне лише співпадіння за МНН лікарського засобу відповідно до вказаних у зверненні постанов Кабінету Міністрів України;

3) щодо можливості застосування нульової ставкиПДВ до операцій Товариства із ввезення на митну територію України та/або постачання (реалізації) на митній території України АФІ, найменування яких співпадають із МНН, що вказані у зазначених у зверненні постановах Кабінету Міністрів України, а дозування та/або лікарська форма, та/або              код згідно з УКТ ЗЕД не співпадають, і навпаки;

4) щодо можливості застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ до операцій із ввезення на митну територію України та/або операцій з постачання на митній території України АФІ, якщо наявне лише співпадіння за МНН АФІ відповідно до вказаних у зверненні постанов Кабінету Міністрів України;

5) щодо необхідності врахування відповідних критеріїв, визначених у вказаних у зверненні постановах Кабінету Міністрів України, з метою застосування нульової ставки / режиму звільнення від оподаткування ПДВ до операцій із ввезення на митну територію України та/або операцій з постачання на митній території України лікарських засобів та АФІ;

6) щодо оподаткування ПДВ операцій із ввезення АФІ на митну територію України, які використовуються для виробництва лікарських засобів, найменування яких співпадають із МНН, що вказані у зазначених у зверненні постановах Кабінету Міністрів України;

7) щодо можливості застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ до операцій із ввезення на митну територію України та/або операцій з постачання на митній території України АФІ.

Разом з тим, у зверненні не вказано на яких умовах, за рахунок яких коштів та яким особам (суб’єктам господарювання) здійснюється постачання лікарських засобів та АФІ. Така інформація є визначальним фактором для цілей надання роз’яснення щодо можливості застосування режимів звільнення від оподаткування ПДВ.

У зв’язку з цим ДПС надає роз’яснення загальних норм Кодексу щодо порушених у зверненні питань.  

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу І Кодексу).

Відповідно до статті 5 розділу І Кодексупоняття, правила та положення, установленіКодексом та законами з питаньмитноїсправи, застосовуютьсявиключно для регулюваннявідносин, передбаченихстаттею 1 розділу І Кодексу. У разіякщопоняття, терміни, правила та положенняіншихактівсуперечатьпоняттям, термінам, правилам та положеннямКодексу, для регулюваннявідносиноподаткуваннязастосовуютьсяпоняття, терміни, правила та положенняКодексу.Іншітерміни, щозастосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленомуіншими законами.

Правовідносини, пов'язаніізстворенням, реєстрацією, виробництвом, контролем якості та реалізацієюлікарськихзасобів, регулюються Законом України  від 04 квітня 1996 року № 123/96-ВР «Про лікарські засоби» (далі – Закон № 123).

Лікарський засіб - будь-яка речовина або комбінація речовин (одного або декількох АФІ та допоміжних речовин), що має властивості та призначена для лікування або профілактики захворювань у людей, чи будь-яка речовина або комбінація речовин (одного або декількох АФІ та допоміжних речовин), яка може бути призначена для запобігання вагітності, відновлення, корекції чи зміни фізіологічних функцій у людини шляхом здійснення фармакологічної, імунологічної або метаболічної дії або для встановлення медичного діагнозу. До лікарських засобів належать: АФІ, продукція «inbulk»; готові лікарські засоби (лікарські препарати, ліки, медикаменти); гомеопатичні засоби; засоби, які використовуються для виявлення збудників хвороб, а також боротьби із збудниками хвороб або паразитами; лікарські косметичні засоби та лікарські домішки до харчових продуктів  (стаття 2 Закону № 123).

АФІ (лікарська речовина, діюча речовина, субстанція) - будь-яка речовина чи суміш речовин, що призначена для використання у виробництві лікарського засобу і під час цього використання стає його активним інгредієнтом. Такі речовини мають фармакологічну чи іншу безпосередню дію на організм людини, у складі готових форм лікарських засобів їх застосовують для лікування, діагностики чи профілактики захворювання, для зміни стану, структур або фізіологічних функцій організму, для догляду, обробки та полегшення симптомів (стаття 2 Закону № 123).

Правовіосновиоподаткування ПДВ встановленорозділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Розміри ставок ПДВ встановлено статтею 193 розділу V Кодексу. Ставки ПДВ встановлюються від бази оподаткування ПДВ у таких розмірах:

20 відсотків (основна ставка податку, яка застосовується, зокрема до операцій з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V Кодексу розташоване на митній території України, та операцій із ввезення товарів на митну територію України, окрім операцій щодо яких встановлені інші ставки ПДВ чи запроваджені інші режими оподаткування);

0 відсотків (застосовується до операцій з вивезення товарів за межі митної території України та операцій, визначених статтею 195 розділу V та пунктом 8 підрозділу 2 розділу XXКодексу);

7 відсотків (застосовується до окремих операцій, визначених у підпункті «в» пункту 193.1 статті 193 розділу V та пункті 74 підрозділу 2 розділу XXКодексу);

14 відсотків (застосовується до окремих операцій, визначених у підпункті «в» пункту 193.1 статті 193 розділу V Кодексу).

Відповідно до абзацу другого підпункту «в» пункту 193.1 статті 193 Кодексу, ставка ПДВ в розмірі 7 відс. встановлюється, зокрема, на операції з постачання на митній території України лікарських засобів, дозволених для виробництва і застосування вУкраїні та внесених до Державного реєстру лікарських засобів (далі - ДРЛЗ), а також медичних виробів, які внесені до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення (далі - ДРМТВМП) або відповідають вимогам відповідних технічних регламентів, що підтверджується документом про відповідність, та дозволені для надання на ринку та/або введення в експлуатацію і застосування в Україні.

Разом з цим, пунктами 38,381,71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу визначено перелік операцій, зокрема, з постачання лікарських засобів на митній території України, які тимчасово звільняються від оподаткування ПДВ.

Так,  пунктом 38підрозділу 2 розділу XX Кодексу визначено, що тимчасово, до 31.12.2023, звільняються від оподаткування ПДВ, у тому числі, операції з:

першого постачання виробником на митній території України лікарських засобів, внесених до ДРЛЗ, медичних виробів, внесених до ДРМТВМП та/або введених в обіг відповідно до законодавства у сфері технічного регулювання та оцінки відповідності;

постачання (передачі) лікарських засобів та медичних виробів, що були ввезені та/або поставлені на митній території України відповідно до вказаного пункту Кодексу, у системі охорони здоров'я від центрального органу виконавчої влади України, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров'я, та/або від державних підприємств, створених за наказом цього центрального органу виконавчої влади, до кінцевого споживача (пацієнта) у межах виконання бюджетних програм із забезпечення медичних заходів державних програм та/або комплексних заходів програмного характеру у сфері охорони здоров'я.

Звільнення від оподаткування ПДВ, передбачене вказаним пунктом Кодексу, застосовується, якщо, зокрема постачання здійснюється на підставі договорів із спеціалізованими організаціями, що здійснюють закупівлі, які визначені відповідно до Закону України від 25 грудня 2015 року № 922-VIII «Про публічні закупівлі», укладених на виконання угод між центральним органом виконавчої влади України, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров'я, та відповідною спеціалізованою організацією, що здійснює закупівлі, у межах виконання бюджетних програм із забезпечення медичних заходів державних програм та/або комплексних заходів програмного характеру у сфері охорони здоров'я.

У разі порушення цільового використання лікарських засобів та медичних виробів, що, зокрема, постачаються на митній території України відповідно до вказаного пункту Кодексу, платник податку зобов'язаний збільшити податкові зобов'язання за наслідками податкового періоду, на який припадає таке порушення, на суму ПДВ, що мала бути сплачена в момент, зокрема постачання таких лікарських засобів та медичних виробів, а також несе відповідальність відповідно до законодавства.

Переліклікарських засобів та медичних виробів, які закуповуються на підставі угод (договорів) щодо закупівлі із спеціалізованими організаціями, які здійснюють закупівлі за напрямами використання бюджетних коштів у 2015 році за бюджетною програмою 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» затвердженопостановою Кабінету Міністрів Українивід 08 жовтня 2015 року № 787.

Порядокввезення, постачання і цільового використання лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них, що звільняються від оподаткування податком на додану вартістьзатвердженопостановою Кабінету Міністрів Українивід 02 грудня 2015 року № 1153.

Перелік лікарських засобів та медичних виробів, які закуповуються на підставі угод щодо закупівлі із спеціалізованими організаціями, які здійснюють закупівлі за напрямами використання бюджетних коштів у 2019 році за програмою «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2019 року № 255.

Пунктом 381підрозділу 2 розділу XX Кодексу визначено, що тимчасово, до 31.12.2023, звільняються від оподаткування ПДВ, у тому числі, операції з:

постачання на митній території України лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них, що закуповуються за кошти державного бюджету особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров'я, для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров'я. При цьому норми пункту 198.5 статті 198 та статті 199 розділу V Кодексу не застосовуються;

безоплатного постачання (передачі) особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров'я, лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них, що були ввезені та/або поставлені на митній території України відповідно до підпунктів 1 і 2 вказаного пунктуКодексу, на користь структурних підрозділів з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або суб'єктів господарювання, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики;

безоплатного постачання (передачі) лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них, що були ввезені та/або поставлені (передані) на митній території України відповідно до підпунктів 1 - 3 вказаного пункту Кодексу, у разі здійснення перерозподілу таких лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них у встановленому законодавством порядку між структурними підрозділами з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та/або суб'єктами господарювання, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики;

безоплатного постачання (передачі) у системі охорони здоров'я до кінцевого споживача (пацієнта), у тому числі з метою надання необхідних медичних послуг та лікарських засобів, що передбачені програмою медичних гарантій, лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них, що були ввезені та/або поставлені (передані) на митній території України відповідно до підпунктів 1 - 4 вказаного пунктуКодексу, структурними підрозділами з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або суб'єктами господарювання, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики.

Звільнення від оподаткування ПДВ, передбачене вказаним пунктом Кодексу, застосовується, якщо, зокрема постачання (передача) лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них здійснюється за кошти державного бюджету на виконання відповідних угод (договорів), укладених особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров'я, у межах виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров'я.

Перелік лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них, що закуповуються за кошти державного бюджету для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров'я, та порядок їх ввезення, постачання і цільового використання, а також розподілу (перерозподілу) між структурними підрозділами з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та/або суб'єктами господарювання, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, затверджуються Кабінетом Міністрів України.

У разі нецільового використання лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них відповідно до цього пункту платник податку зобов'язаний збільшити податкові зобов'язання за наслідками податкового періоду, на який припадає таке порушення, на суму ПДВ, що мала бути сплачена, зокремапри постачанні на митній території України таких лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них, а також сплатити пеню відповідно до закону.

Пунктом 71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу передбачено, що тимчасово, на період, що закінчується останнім календарним днем місяця, в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), звільняються від оподаткування ПДВ, у тому числі операції з постачання на митній території України товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України.

Норми пункту 71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу застосовуються до операцій, що здійснюються починаючи з 17 березня 2020 року.

Перелік товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусомSARS-CoV-2, операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість, встановлений пунктом 71 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня
2020 року № 224 зі змінами та доповненнями.

Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм Кодексу та інших нормативно-правових актів зазначених вище, ДПС повідомляє.

 

Щодо питань 1 і 2 (у частині постачання лікарських засобів на митній території України)

 

Операції з постачання (у тому числі на безоплатній основі) лікарських засобів на митній території України, що здійснюватимуться з дотриманням вимог та у відповідності з критеріями, визначеними пунктами 38, 381 та/або71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу,підлягатимуть звільненню від оподаткування ПДВ.

При цьому, якщо при здійсненні операцій з постачання (у тому числі на безоплатній основі) лікарських засобів на митній території України не буде дотримано відповідних вимог та критеріїв, визначенихпунктами 38, 381 та/або71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, то такі операції підлягатимутьоподаткуванню ПДВ за ставкоюподатку у розмірі 7 відс. за умови, щотакілікарськізасоби:

дозволені для виробництва і застосування в Україні;

внесено до ДРЛЗ.

У разі, якщо при здійсненні операцій з постачання (у тому числі на безоплатній основі) лікарських засобів на митній території України не буде дотримано хоча б однієї із зазначених умов, такі операції підлягатимуть оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку за ставкою 20 відсотків.

При цьому до операцій з постачання лікарських засобів на митній території України нормами Кодексу не передбачено застосування нульової ставки ПДВ.

Операції з вивезення лікарських засобів за межі митної території України підлягатимуть оподаткуванню за нульовою ставкою ПДВ.

Додатково ДПС інформує, що правила застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ не є тотожнимиіз правилами застосування нульової ставки ПДВ, оскільки нульова ставка ПДВ та режим звільнення від оподаткування ПДВ застосовуються до різних операцій, перелік яких визначено Кодексом, та мають різні податкові наслідки у частині оподаткування ПДВ.

Щодо дотримання вимог у частині забезпечення відповідності МНН лікарських засобів,дозування та/або лікарської форми та/або коду згідно з УКТ ЗЕД, що зазначені у вказаних у зверненні постановах, ДПС рекомендує звернутися до Міністерства охорони здоров’я України як до головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров'я, зокрема здійснює нормативно-правове регулювання у сфері охорони здоров'я.

 

Щодо питань 3 - 5 і 7 (у частині постачання АФІ на митній території України)

 

До операцій з постачання (у тому числі на безоплатній основі) на митній території України АФІ, які належать до лікарських засобів, дозволені для виробництва і застосування в Україні та внесені до ДРЛЗ, застосовуються аналогічні правила оподаткування ПДВ, що й до операцій з постачання (у тому числі на безоплатній основі) лікарських засобів на митній території України.

 

Щодо питань1 – 7 (у частині ввезення лікарських засобів та АФІ на митну територію України)

 

З питання надання роз’яснення щодо застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ до операцій із ввезення лікарських засобів та АФІ на митну територію України, ДПС рекомендуєзвернутися до Державноїмитноїслужби України як до центрального органувиконавчоївлади, одними іззавданьякого є:

організація та здійсненняведенняобліку і адмініструваннямитних та іншихплатежів, контроль за справляннямяких законом покладено на Державнумитну службу України, забезпечення контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотоюїхнарахування та сплати у повномуобсязіплатникамиподатків до відповідного бюджету під час переміщеннятоварів через митний кордон України та післязавершенняоперацій з митного контролю та митногооформлення;

наданняконсультацій з питань практичного застосуванняокремих норм законодавства з питаньмитноїсправивідповідно до МКУ.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.