X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 13.10.2022 р. № 1708/ІПК/99-00-21-03-02-05

Державна податкова служба України розглянула звернення
(далі – Фонд)
щодо необхідності нарахування податкових зобов’язань з ПДВ при отриманні Фондом від суб’єкта господарювання, який придбає (приватизує) об’єкт державної власності, суми відшкодування витрат на оплату послуг третьої особи (радника), що були понесені Фондом у зв’язку з виконанням заходів з приватизації такого об’єкта, та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, відповідно до Закону України від 18 січня 2018 року № 2269-VIII «Про приватизацію державного і комунального майна» (далі - Закон № 2269) та договору купівлі-продажу об’єкта приватизації державної власності покупець (особа, яка приватизує такий об’єкт) відшкодовує Фонду витрати на оплату послуг радника, залученого на підставі відповідного договору у зв’язку з виконанням заходів з приватизації такого об’єкта.

Оплата Фондом послуг радника була здійснена в повному обсязі у 2021 році за рахунок коштів загального фонду державного бюджету України. Відшкодування покупцем таких витрат Фонду відбулося у 2022 році.

З урахуванням особливостейведення бухгалтерського обліку окремих активів та зобов’язань бюджетних установтакі отримані від покупця кошти в повному обсязі були перераховані Фондом до загального фонду державного бюджету України.

Враховуючи викладене, Фонд просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо необхідності нарахування Фондом податкових зобов’язань з ПДВ та складання податкової накладної при отриманні від покупця (особи, яка приватизуєоб’єкт державної власності), відшкодування витрат на оплату послуг третьої особи (радника), що були понесені Фондом у зв’язку з підготовкою до такої приватизації.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 ПКУ).

Статтею 5 ПКУ визначено, що поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 ПКУ.

У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ.

Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Правові, економічні та організаційні основи приватизації державного і комунального майна визначено Законом № 2269.

Згідно з частиною першою статті 26 Закону № 2269 договір купівлі-продажу об’єкта приватизації укладається між органом приватизації та переможцем електронного аукціону

До договору купівлі-продажу включаються передбачені умовами аукціону, викупу зобов’язання сторін, зокрема, щодо оплати послуг юридичних та фізичних осіб (у разі їх залучення), пов’язаних із виконанням заходів з приватизації об’єктів державної власності (частинадруга статті 26 Закону № 2269).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 ПКУ розташоване на митній території України.

Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (підпункт 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 ПКУ).

Постачання послуг - будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об'єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об'єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 ПКУ).

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПКУ база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 ПКУ, збору на обов’язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв’язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб’єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів). При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг.

До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв’язку з компенсацією вартості товарів/послуг.

Правила визначення податкових зобов’язань і формування податкового кредиту з ПДВ та складання податкових накладних і їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) встановлено статтями 187, 198 і 201 ПКУ.

Згідно з пунктами 201.1, 201.7 і 201.10 статті 201 ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений ПКУ термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

При визначенні порядку оподаткування здійснюваних операцій платники податку повинні керуватися одним із основних принципів бухгалтерського обліку -  превалювання сутності над формою, згідно з яким  операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з їх юридичної форми (найменування) (стаття 4 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-ХIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні2).

Таким чином, у розглянутій у зверненні ситуації відшкодування особою, яка приватизує об’єкт державної власності (покупцем), витрат Фонду на оплату послуг радника, залученого у зв’язку із виконанням заходів з приватизації такого об’єкта, за своєю сутністю є платою за послуги, які надаються Фондом такому покупцю у зв’язкуіз виконанням заходів з приватизації такого об’єкта. Операції з постачання Фондом таких послуг є об’єктом оподаткування та оподатковуються ПДВ на загальних підставах.

Отже, на дату отримання від покупця коштів як відшкодування витрат Фонду на оплату послуг радника, залученого у зв’язку із виконанням заходів з приватизації об’єкта державної власності, Фонд зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ виходячи із суми таких отриманих коштів, скласти на покупця відповідну податкову накладну та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений ПКУ термін.

При цьому обов’язок щодо нарахування податкових зобов’язань за операцією з постачання товарів/послуг та складання і реєстрації в ЄРПН податкової накладної за такою операцією не залежить від особливостей ведення платником податку бухгалтерського обліку та від напрямку подальшого спрямування коштів, отриманих в оплату вартості таких товарів/послуг (у тому числі якщо у зв’язку з особливостями ведення бухгалтерського обліку окремих активів та зобов’язань такі отримані від покупця кошти надалі перераховуються Фондом до державного бюджету).  

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 ПКУ).