X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 19.10.2022 р. № 1723/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Комунального некомерційного підприємства «____» (далі – комунальне некомерційне підприємство) щодо окремих питань оподаткування неприбуткових організацій під час воєнного стану та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.

Згідно із зверненнями комунальне некомерційне підприємство є закладом охорони здоров’я та внесене до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр).

Як зазначено у зверненні, комунальним некомерційним підприємством отримано лист від департаменту охорони здоров’я відповідної обласної військової адміністрації щодо розгляду можливості забезпечити ввірені заклади продуктами харчування довготривалого зберігання для забезпечення функціонування закладів охорони здоров’я у випадку ескалації воєнних дій з боку російської федерації (далі – лист).

У зв’язку з викладеним вище у зверненні комунального некомерційного підприємства поставлено таке питання щодо надання індивідуальної податкової консультації:      

1. Чи є підставою для виключення комунального некомерційного підприємства з Реєстру закупівля товарів (продуктів харчування довготривалого зберігання) згідно з листом військової адміністрації для забезпечення належного функціонування такого закладу охорони здоров’я під час можливої ескалації воєнних дій з боку російської федерації та яким шляхом здійснити таке забезпечення? 

 

Щодо питання 1

Перш за все зауважимо, що оскільки відповідно до п.п. 191.1.28 п. 191.1             ст. 191 Кодексу до функцій контролюючих органів належить, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій, інформаційно-довідкових послуг з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи, питання реалізації господарських відносин суб’єктів господарювання, вчинення та оформлення правочинів між суб’єктами господарювання не належать до компетенції ДПС та регулюються нормами Господарського кодексу України, цивільного законодавства, інших нормативно-правових актів.

Пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

Так, згідно з п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі – неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:

утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 п. 133.4            ст. 133 Кодексу;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи;

внесена контролюючим органом до Реєстру.

Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу).

При цьому, пункт 133.4 ст. 133 Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану застосовується з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.

Згідно з п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважається порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу передача майна, надання послуг неприбутковою організацією, використання доходів (прибутків) неприбуткової організації для фінансування видатків, не пов’язаних з реалізацією мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами, за умови що такі послуги, майно добровільно перераховані (надані, передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, та/або грошові кошти, перераховані на спеціальні рахунки, відкриті Національним банком України для збору коштів, та/або наданням благодійної допомоги фізичним особам, які не є засновниками, учасниками таких організацій або пов’язаними з ними особами та які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводяться (проводилися) бойові дії, та/або вимушено залишили місце проживання у зв’язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах та, в тому числі, взяті у встановленому законодавством порядку на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад.

З урахуванням викладеного вище серед обов’язкових умов перебування комунального некомерційного підприємства у статусі неприбуткової організації є, зокрема, заборона розподілу отриманих доходів або їх частини серед засновників такої неприбуткової організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб та використання своїх доходів (прибутків) виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

Водночас, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану           не вважається порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу здійснення неприбутковою організацією передачі майна, надання послуг, благодійної допомоги, використання доходів (прибутків) для фінансування видатків,               не пов’язаних з реалізацією мети та напрямів діяльності, передбачених її установчими документами, на цілі та з урахуванням переліку отримувачів за такими операціями, що визначені пунктом 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.

Як встановлено ст. 4 Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» (зі змінами та доповненнями) на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи – військові адміністрації.

Рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування.

Згідно з Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 68/2022 «Про утворення військових адміністрацій» утворено, зокрема, Харківську міську військову адміністрацію.

Отже, закупівля під час дії правового режиму воєнного стану комунальним некомерційним підприємством у статусі неприбуткової організації товарів                не для цілей основної діяльності такого підприємства без подальшого передання таких товарів отримувачам за переліком та згідно з умовами, встановленими пунктом 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу, призведе до порушення вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу зазначеним підприємством.                               

При цьому на період дії правового режиму воєнного стану передача майна, надання послуг комунальним некомерційним підприємством у статусі неприбуткової організації, використання доходів (прибутків) такого підприємства для фінансування видатків, не пов’язаних з реалізацією його мети (цілей, завдань), на користь отримувачів, зазначених у п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу, у тому числі військовій адміністрації, для потреб забезпечення оборони держави не вважатиметься порушенням вимог п. 133.4                 ст. 133 Кодексу для перебування цього комунального некомерційного підприємства у Реєстрі.                               

У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, встановлених            пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу, така організація підлягає виключенню з Реєстру з визначенням податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств відповідно до підпунктів 133.4.3 та 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).