Державна податкова служба України розглянула звернення щодо застосування до операцій з постачання запасних частин та комплектуючих до транспортних засобів нульової ставки податку на додану вартість з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 02 березня 2022 року № 178 "Деякі питання обкладення податком на додану вартість за нульовою ставкою у період воєнного стану" (далі – Постанова № 178)та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
Як викладено у зверненні, Товариство займається діяльністю з оптової та роздрібної торгівлі запасними частинами і приладдями для автомобілів. Покупцями запасних частин є, у тому числі, підрозділи Збройних сил України (далі – ЗСУ).
Інформуючи про зазначене, Товариство звертається з наступними питаннями:
1) чи повинне Товариство, здійснюючи операції з постачання автомобільних запасних частин для підрозділу ЗСУ, безумовно застосовувати нульову ставку з податку на додану вартість?;
2) чи повинне Товариство застосовувати нульову ставку з податку на додану вартість, здійснюючи операції з постачання автотранспортних запасних частин підрозділу ЗСУ, у разі, коли договір купівлі-продажу з таким підрозділом не передбачає спеціальної умови використання вказаних товарів (запасних частин) – «виключно для транспорту ЗСУ» або «виключно для наземного військового транспорту», та інші первинні документи (специфікації, накладні, рахунки-фактури та ін.) Товариства не містять таких позначок?;
3) якими первинними документами для цілей оподаткування Товариство може підтвердити правомірність застосування нульової ставки з податку на додану вартість по операціях з постачання автомобільних запасних частин для підрозділу ЗСУ з метою забезпечення військового транспорту?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу ІКодексу).
Згідно з пунктом 44.1 статті 44 глави 1 розділу ІІ Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 глави 1 розділу ІІ Кодексу.
Статтею 5 розділу ІКодексу визначено, що поняття, правила та положення, установлені Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу ІКодексу.
У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу.
Інші терміни, що застосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно допункту 20частини першої статті 106 Конституції України,Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VІІІ "Про правовий режим воєнного стану"(далі – Закон № 389-VІІІ), Указом Президента України від 24 лютого 2022 року
64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" (далі – Указ № 64/2022) на території України введено воєнний стан. Указ № 64/2022 затверджено ЗакономУкраїни від 24 лютого 2022 року № 2102-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні".
Пунктом 2 Указу № 64/2022 визначено завдання Військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, Командуванню об’єднаних сил Збройних Сил України, командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з’єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управлінню державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати передбачені Законом № 389-VІІІ заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.
Згідно з підпунктом "г" підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу за нульовою ставкою оподатковуються операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення наземного військового транспорту чи іншого спеціального контингенту Збройних Сил України, що бере участь у миротворчих акціях за кордоном України, або в інших випадках, передбачених законодавством.
З метою виконання мобілізаційних завдань в умовах воєнного стану, введеного Указом № 64/2022, та відповідно до підпункту "г" підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу Постановою № 178 визначено категорії установ, операції з постачання яким товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість.
Так, до таких установ Постановою № 178 віднесено Збройні Сили України, Національну гвардію України, Службу безпеки України, Службу зовнішньої розвідки України, Державну прикордонну службу України, Міністерство внутрішніх справ України, Державну службу Україні з надзвичайних ситуацій, Управління державної охорони України, Державну службу спеціального зв’язку та захисту інформації України, інші утворені відповідно до законів України військові формування, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету.
Постанова № 178 набрала чинності з дня її опублікування і застосовується з 24 лютого 2022 року.
Щодо питання 1
Зважаючи на те, що на структурні підрозділиЗСУ покладено обов’язок запроваджувати та здійснювати передбачені Законом № 389-VIII заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, то до операцій з постачання Товариством для підрозділу ЗСУтоварів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту (інших паливно-мастильних матеріалів, запасних частин для ремонту техніки, акумуляторних батарей, шин, комплектуючих, охолоджуючих рідин, інструментів та додаткового обладнання, визначеного відповідними нормативними та технічними документами,застосовується нульова ставка податку на додану вартість, відповідно до підпункту "г" підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу та Постанови № 178.
Вказаний перелік товарів для забезпечення транспорту не є виключним та наведено як приклад.
Щодо питань 2-3
Норми Кодексу не передбачають можливості для платників податку – постачальників здійснювати вибір щодо застосування чи незастосування нульової ставки податку, оскільки застосування встановленої діючим законодавством ставки податку є обов’язком, а не правом платника податку.
Господарські відносини, що виникають у процесі організації та здійснення господарської діяльності між суб'єктами господарювання, а також між цими суб'єктами та іншими учасниками відносин у сфері господарювання, регулюються Господарським кодексом України (далі – ГКУ).
Статтею 67 ГКУ встановлено, що відносини підприємства з іншими підприємствами, організаціями, громадянами в усіх сферах господарської діяльності здійснюються на основі договорів.
Таким чином інформація про те, що товар, який придбається, буде використаний на чітко визначені цілі може бути зазначено в договорі на постачання такого товару або в інших документах, якими оформляються (або якими супроводжуються) операції з купівлі-продажу таких товарів.
Пунктом 44.1 статті 44 глави 1 розділу ІІ Кодексу встановлено, що для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |