X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 26.10.2022 р. № 1769/ІПК/99-00-21-03-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення фізичної особи – підприємця (далі – ФОП)щодо застосування до операцій з постачання запасних частин та комплектуючих до транспортних засобів нульової ставки податку на додану вартість з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 02 березня 2022 року № 178 "Деякі питання обкладення податком на додану вартість за нульовою ставкою у період воєнного стану" (далі – Постанова № 178)та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс),з урахуванням позиції Міністерства фінансів України,повідомляє.

Як викладено у зверненні,ФОПвикористовує ставку єдиного податку для платників третьої групи у розмірі 3 відсотки доходу та є платником податку на додану вартість. ФОП здійснює господарську діяльність згідно з КВЕД ДК 009:2010 (КВЕД-2005):

45.31 оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів;

45.32 роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів.

Інформуючи про зазначене, ФОПзвертається з наступними питаннями:

1) чи підпадає КВЕД 45.31 та КВЕД 45.32 під визначення "операцій з постачання товарів для заправки (дозаправки)"?;

2) чи не визначено обмежень або критеріїв щодо видів транспорту, для якого здійснюється постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту?;

3) чи не визначено переліку товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту, чи переліку кодів з Єдиного закупівельного словника ДК 021:2015 чи кодів УКТ ЗЕД?;

4) яким чином застосовується нульова ставка податку на додану вартість при продажу запчастин для потреб військових, поліції, національної гвардії та інших утворень відповідно до законів України військових формувань, їх з’єднань, військових частин, підрозділів, установ або організацій, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету? Як відображаються у первинних документах та податковій накладній такі операції?;

5) чи не виникне в подальшому зобов’язання по сплаті податку на додану вартість та штрафних санкцій з суми яка фактично була сплачена покупцем без податку на додану вартість?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу ІКодексу).

Згідно з пунктом 44.1 статті 44 глави 1 розділуІІ Кодексудля цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 глави 1 розділуІІ Кодексу.

Статтею 5 розділу ІКодексувизначено, щопоняття, правила та положення, установленіКодексом та законами з питаньмитноїсправи, застосовуютьсявиключно для регулюваннявідносин, передбаченихстаттею 1 розділу ІКодексу.

Уразіякщопоняття, терміни, правила та положенняіншихактівсуперечатьпоняттям, термінам, правилам та положеннямКодексу, для регулюваннявідносиноподаткуваннязастосовуютьсяпоняття, терміни, правила та положенняКодексу.

Іншітерміни, щозастосовуютьсяуКодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленомуіншими законами.

У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VІІІ "Про правовий режим воєнного стану"(далі – Закон № 389-VІІІ), Указом Президента України від 24 лютого 2022 року 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" (далі – Указ № 64/2022) на території України введено воєнний стан. Указ № 64/2022 затверджено ЗакономУкраїнивід 24 лютого 2022 року № 2102-IX "Про затвердження Указу Президента України"Про введеннявоєнного стану в Україні".

Пунктом 2 Указу № 64/2022 визначено завдання Військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, Командуваннюоб’єднаних сил Збройних Сил України, командуваннямвидів, окремихродіввійськ (сил) Збройних Сил України, управліннямоперативнихкомандувань, командирам військовихз’єднань, частинЗбройних Сил України, ДержавноїприкордонноїслужбиУкраїни, Державноїспеціальноїслужби транспорту, Державноїслужбиспеціальногозв’язку та захистуінформаціїУкраїни, НаціональноїгвардіїУкраїни, СлужбибезпекиУкраїни, СлужбизовнішньоїрозвідкиУкраїни, УправліннюдержавноїохорониУкраїни) разом ізМіністерствомвнутрішніх справ України, іншими органами виконавчоївлади, органами місцевогосамоврядуваннязапроваджувати та здійснюватипередбачені Законом № 389-VІІІ заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захистубезпекинаселення та інтересів держави.

Правовіосновиоподаткування ПДВ встановленорозділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Згідно з підпунктом"г"підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексуза нульовою ставкою оподатковуються операції з постачаннятоварів для заправки (дозаправки) абозабезпечення наземного військового транспорту чиіншогоспеціального контингенту Збройних Сил України, щобере участь у миротворчихакціях за кордоном України, або в іншихвипадках, передбаченихзаконодавством.

З метою виконаннямобілізаційнихзавдань в умовахвоєнного стану, введеного Указом № 64/2022, та відповідно до підпункту"г"підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V КодексуПостановою № 178 визначено категорії установ, операції з постачання яким товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість.

Так, до таких установПостановою № 178 віднесеноЗбройніСилиУкраїни, НаціональнугвардіюУкраїни, Службу безпекиУкраїни, Службу зовнішньоїрозвідкиУкраїни, Державнуприкордонну службу України, Міністерство внутрішніх справ України, Державну службу України з надзвичайнихситуацій, Управління державної охорони України, Державну службу спеціальногозв’язку та захистуінформаціїУкраїни, інші утворені відповідно до законів України військов іформування, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету.

Постанова № 178 набрала чинності з дня їїопублікування і застосовується з 24 лютого 2022 року.

Щодо питання 1

Застосування тієї чи іншої ставки податку на додану вартість до операції з постачання товарів / послуг залежить від того, який саме товар / послуга постачаються та який режим оподаткування визначений Кодексом для таких операцій, та не залежить від того, згідно з яким кодом КВЕД класифікується діяльність платника, в рамках якої здійснені такі операції.

Щодо питання 2

Норми підпункту "г" підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексута Постанови № 178 встановлюють застосування нульової ставки податку на додану вартість на операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту категоріям суб’єктів, що визначені Постановою № 178.

Постановою № 178 не визначено обмежень чи критеріїв щодо видів транспорту, для якого здійснюється постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту.

Щодо питання 3

Нормами підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу та Постанови № 178 не визначено ні переліку товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту, ні переліку кодів з Єдиного закупівельного словника ДК 021:2015 чи кодів УКТ ЗЕД.

Щодо питання 4

Нульова ставка податку на додану вартість, відповідно до підпункту "г" підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу VПКУ та Постанови
№ 178 застосовується як до операцій з постачання пального (товар для заправки), так і до операцій з постачання будь-яких інших товарів, що використовуються для забезпечення транспорту (інші паливно-мастильні матеріали, запасні частини, комплектуючі, охолоджуючі рідини, інструменти та додаткове обладнання, тощо визначені відповідними нормативними та технічними документами), при умові, що такі операції з постачання здійснюються категорії суб’єктів, що визначені Постановою № 178.

На дату виникненняподаткових зобов’язаньплатник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством,кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особита зареєструвати її вЄдиному реєстрі податкових накладниху встановлений Кодексом термін (пункт 201.1 статті 201 розділу V Кодексу).

Податкові накладні та розрахунки коригування складаються за формою та у порядку, затвердженими наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015
№ 1307, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за № 137/28267, зі змінами та доповненнями (далі - Порядок № 1307).

Підпунктом 6 пункту 16 Порядку № 1307 встановлено, що у графі 8 табличної частини розділу Б податкової накладної зазначається код ставки ПДВ, за якою здійснюється оподаткування операцій з постачання товарів/послуг, що постачаються, зокрема 902 - у разі здійснення операцій з постачання на митній території України товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою.

Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначено Законом України від 16 липня 1999 року № 996-XIV"Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 996).

Бухгалтерський облік є обов’язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку (частина друга ст. 3 Закону № 996).

Згідно зі статтею 9 Закону № 996 підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга статті 6 Закону № 996).

Отже, надання роз’яснень з питань документального підтвердження таких операцій належить до компетенції Міністерства фінансів України.

Щодо питання 5

Згідно з пунктом 52.1 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу індивідуальна податкова консультація надається контролюючим органом платнику податку за його зверненням та стосується практичного застосування окремих норм податкового законодавства.

В рамках надання податкової консультації не проводиться оцінка правильності застосування платником податку або його контрагентом тих чи інших норм податкового законодавства, а також правомірності відображення окремих операцій в податковому обліку платника податку (така оцінка здійснюється під час проведення контрольно-перевірочної роботи).

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).